Jump to content

Yanmar dyseservice 1000 timer


sleipnern

Recommended Posts

Om dysespisserna behöver bytas så kan dom uppenbarligen kosta helt olika beroende på vilken leverantör mn väljer.

Nu är jag inte bekant med vad Yanmar använder, men det är väl ovanligt att motorfabrikanten tillverkar sådana speciella delar själva.

Volvo och många andra motortillverkare använder Bosch.

När man tar ut dom befintliga dyserna så kan delenumret stå inetsat i dysespissen, och om man har det så kan man Googla

Till mina VP TAMD63 ville volvo ha 1650:- men i England hittade jag en leverantör som sålde dom för någonstans kring 500 inklusive frakt.

För samma Bosch-del!

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Har akkurat gjort en dysejobb på 4lha. Ihht. Manual skal dysene sjekkes/justeres etter 250 timer, dette for at fjæren «setter» seg litt og åpningstrykket synker litt slik jeg har fått det forklart. Deretter er det sjekk/justering ved 1000 eller 2000 timer (husker ikke helt i farta)  

 

Min erfaring er at motor går relativt greit selv om åpningstrykk og forstøving ikke er optimal. Jeg hadde kun tidvis jaging på tomgang, men ingen røyk eller andre symptomer, dette til tross for at 3 av dysene ikke var i henhold til slik de skulle være hva gjelder forstøving og åpningstrykk. 

 

Toleransen på åpningstrykket er 10bar og jeg vil tro at åpningstrykket er en faktor for forbruk og slitasje i og med at toleransen et satt med såpass snever margin, uten at jeg er noen ekspert på dette.

 

Når det gjelder nye spisser, så prøvde jeg ganske omfattende å finne ut om de jeg hadde egentlig var Bosch / Denso eller lignende for å se om det fantes billigere alternativer enn orginale Yanmar, uten å klare dette. Jeg fikk kjøpt til verkstedpris og da endte jeg på 1300,- inkl mva PR. Spiss. 

 

Jeg ville forhørt meg hos et Yanmar verksted som gjør dysekontroll selv og hørt hva de sier. Av de verkstedene jeg snakket med var det ingen av de som gjorde dette «in House» de bare skrudde de ut og sendte de avgårde, det var derfor ikke så mye å hente på erfaringer på den fronten.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
nomen skrev for 4 timer siden:

Er vel liten vits i å demontere dyser og trykkteste uten å skifte spisser, om det ikke er i fbm. feilsøking av noe slag.

 

Tja. Som @VegJoh påpeker er det jo et servicepunkt å sjekke injektorene etter 250 timer. I følge guruen var det slik at fjærene gjerne "setter" seg litt, med behov for justering. Ellers kan det jo være aktuelt å demontere dysene for å sjekke dem dersom man har en feil, men det behøver jo ikke bety at dysespissene er gåene. Dersom det er tilstrekkelig å shimse opp trykket kan man jo bare sette inn dysene og fortsette feilsøkingen. 

Link to post
nomen skrev 53 minutter siden:

Det blir iallefall sett på som unødvendig i lastebil og anleggbransjen, ingen som plukker ut dyser "for å se om de er iorden" der.

 

 

Det blir alltid en vurdering om man skal følge motorfabrikantens anvisning eller ikke. Og hva kan i såfall skje om man ikke følger anbefalingen. Når det gjelder min båtmotor, kommer jeg ikke til å gjøre et sabla pling før motoren sier fra at den ikke har det greit. Det er ikke alle som snakker med motorene sine på den måten der. Min pizzabil (drittmotor fra Ford) fikk havari på dysene etter 100 000 km. Vi kan vel si at det tilsvarer 1500- til 2000 maritime driftstimer. Så lenge holdt de. Vi har en Ford til og en BMW i familien som har dieselmotorer. Begge har rundet 140 000 km. Starter omgående og kjører uten røyk eller fusk. Og da kan vi si, med den farta disse bilene holder, at de har passert 2500 driftstimer. Det er for så vidt ikke noe som tilsier at disse to motorene ikke skal kunne doble denne kjøredistansen. På den andre siden. Bilmotorene sier takk for seg og jeg ringer NAF, kom og hent meg. Båtmotoren konker på vei ut fra Bua havn med to meter brått midt i trynet. Da rekker jeg ikke å slå nummeret til redningen før båten ligger i steinene. Det er forskjellen. Selv om redningssentralen i Bua ser meg, de rekker ikke å kaste loss før jeg har landkjenning.

Link to post

Det er klart litt mer dramatikk når en båtmotor stopper, enn en bil motor. Og man skal gjerne følge fabrikantens anbefalinger.

Så vidt jeg vet anbefaler ikke CAT, Volvo,Mercedes, Scania eller noen andre ledendende motorleverandører at dyser/injektorer skal plukkes ut og leveres til sjekk ved 250 timer. Så veldig utbredt problematikk kan det ikke være. Men for all del, det skader jo ikke.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Enig med deg Hulda. En merker vel at noe galt er på gang før det blir bråstopp, ihvertfall ang dyser. Vi båtfolk har vel også ørene med oss og reagerer hvis noe er i ferd med å skje, feks impellerhavari. Og mange såkalte seviceintervaller er vel satt for at leverandør skal ha ryggen fri. Uansett, god påske på de syv...eller åtte hav. Og måtte VårHerre se i nåde til oss arme båtfolk.?

Link to post

Mine dyser på min Yanmar var inne hos Vestfold Elektro Diesel etter ca 250 timer, men ikke fordi det stod i servicemanualen, men pga jeg oppdaget en svak olje/dieselfilm i sjøen når motoren gikk på tomgang i hjemme- eller gjestehavn. Fikk dysene tilbake med full diagnostikk med utløsende trykk før etter, alle var i varierende grad skimset, uansett, nevnte film var borte vekk etter remontering og oppstart, men nei, ikke noe å merke på effekt forøvrig. Dette er nå ca 750 problemfrie timer siden. Og tilsv. nei, har ikke tenkt å gjøre noe mer med dysene før noe skjer, alle vil uansett ikke feile på samme tidspkt. så da...... Kan ellers nevne at det hele kom på ca kr. 3.000,- den gang, men da demonterte og remonterte jeg dysene selv. :thumbsup:

Redigert av Alfa Selina (see edit history)
Link to post

Tror ikke lambdasonde er utbredt på dieselmotorer, ihvertfall ikke store.

 

Ting som kan indikere feil på injektorer er for lavt railtrykk, sylinder balansering(motoren måler akselerasjonen hver tenning gir, og finjusterer mengde) tett Egr-kjøler og eller hyppigere regenerering av partikkelfilter.

 

De to siste er heldigvis ikke aktuelt i båtmotorer enda (heldigvis)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har en Yanmar 4 JH3DTE 2008 mod. med 1100 timer som hadde dyseoverhaling med bytte av 4 spisser nå i våres. Hos Vestfold dieselservice.

Før overhalingen  var det oljefilm på vannet av eksosen og den startet tregt spesielt i kaldt vær. Etter overhalingen er det ingen oljefilm og motoren starter lett?Og jeg synes motoren gir litt mer effekt og.

 

Link to post

Nå er jo motoren det er snakk om her en yanmar som har konvensjonelle dyser hvis jeg har forstått det riktig ?

 

Min 4lha er jo en hel mekanisk motor med både mekanisk dieselpumpe og dyser. På biler som det blir sammenlignet med her så er det vel mer vanlig med common rail. De opererer så vidt meg bekjent, med et mye høyere åpningstrykk (8-10 ganger?). Og selve konseptet med common rail er vel at pumpa leverer et jevnt trykk til samtlige dyser samtidig, også er det dysene som åpner individuelt elektronisk. 

Det er kanskje ikke direkte sammenlignbart? Eller har jeg misforstått noe?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Her er vel hovedgrunnen til dysesjekk på Yanmar Ly3, som dere ser er det sotpartikkler i finfilteret som skyldes utett dyse!(blitt fortalt)

Retur går i finfilteret (usikker på ved alle belastninger?). Ellers er motor røkfri og har toppturtall.

Motor gått 1300 timer og filter skiftes årlig. Forfilter og tank er uten partikler forøvrig.

6F735282-B00A-4F22-99F5-99DCA6E082D9.jpeg

BDD65A7A-3A28-4E80-A5BB-673344053A98.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...