rebop Startet 19.April.2019 Del på Facebook Startet 19.April.2019 (redigert) Jeg lurer ganske enkelt på hva er trikset for å unngå groe på stevnjern. Mitt er av rustfritt stål, jeg har en glassfiberbåt, og har valgt å ikke bunnsmørre stevnjern, men ser jo at det ikke har vært velfungende for å unngå groa. Hva er de store triksa? Edit: korrigert fra kjølsvin til stevnjern Redigert 19.April.2019 av rebop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 (redigert) Stevnjern er nå det jeg kaller det kjølsvin er et gammelt uttrykk i gamle trebåter og det er oppi båten nede i kjølen ;-) Vil nok gro mindre hvis du smører der og (stevnjernet) Redigert 19.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Kjølsvinet er vanligvis innvendig i båten, i kjølen. For å unngå groe så må du bunnsmøre . Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 19.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2019 (redigert) Så en kan trygt bunnsmørre stevnjernet også uten at en får problemer med at det blir etset/korrodert vekk eller noe? Takk for korrigering av fagutrykk :) Redigert 19.April.2019 av rebop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Ja, problemet er at bunnstoffet bare flasser av, og da gror det like ille. For å få bunnstoffet til å sitte på rustfritt stål og aluminium må du først mattslipe det helt, deretter male med et par strøk tokomponent epoxyprimer. Så legger du et lag hardt bunnnstoff mens det siste strøket primer fremdeles er litt klissete, da får du god binding mot primeren. Har brukt denne prosedyren på alt rustfritt under båten, og det fungerer bra Ps: Ikke kjøp epoxyprimer fra Biltema til dette, den binder ikke mot rustfritt. Kjøp SeaJet, Hempel e.l. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
rebop Svart 19.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2019 Takk. Mye bra info her. Skjønner at dette er noe jeg burde ha gjort når båten var opp ned og med vesentlig bedre tilkomst enn nå... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.