bjorngb Startet 20.April.2019 Del på Facebook Startet 20.April.2019 Ny båt og nye utfordringer... Ny Hanse 430 med sleider på storseilet fører til at jeg må litt høyt opp for å pakke seil, dra glidelåsen på lazybag og for å feste storseilfall. Det er 4 trinn i 3 høyder for å komme opp, men det er ikke mye å holde seg i på veien. Hva gjør folk? Er det helt bak mål å bruke en kort gardintrapp for støtte? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Et stolpebelte er glimrende når en skal jobbe i masta da får en brukt begge hendene til å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Jeg bruker en kort stige når fronten av seilet skal pakkes inn. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 20.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2019 Hulda skrev 40 minutter siden: Jeg bruker en kort stige når fronten av seilet skal pakkes inn. ? Da skal jeg sjekke hva som er mulig å få inn i lasterommet på båten Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Jeg har også fire trinn i tre høyder. Synes det er uproblematisk å få koblet til fall ved masta, men har måttet lære med noen knep for å betjene glidelås de siste meterne. Har en snor festet i glidelåsen som er ca en meter, og vha denne klarer jeg lukke på et vis. Til slutt må jeg hive snoren fremover mot masten, hvoretter jeg stiller meg på de øverste mastetrinnene, tar tak i sideveggene av lazybag som føres mot hverandre. Deretter er det bare å lukke helt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Kult at det ikke bare er meg som er for kort i lortfallet. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 20.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2019 @Framtia - noe av problemet er at det ikke er noe å holde i på vei oppover @Hulda - loftfallet er normalt - det er omkretsen over lortfallet som tynger Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Jeg holder meg bare i masta, så tar jeg ene armen rundt når jeg er oppe Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Diameteren kan justeres. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Du får sende opp kjerringa med spinnakerfallet. Da vil hun også være bedre vant med klatresele og fall den dagen hun må opp i mastetoppen ? Redigert 20.April.2019 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 (redigert) Heise med spinnakerfallet for å nå glidelåsen på lazybag? Dere har for store båter, folkens Redigert 20.April.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Sun Flyer Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Jeg pleide å la spinnakerbommen stå nederst på masta og klatret på den. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Har to trinn og holder rundt masta. Har en snor på glidelåsen som jeg kaster frem mot masta før jeg klatrer opp. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Men har droppet bagen og kjører kun lazyjacks i år, som en prøve. Syns det blir litt mye dill og dall. Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 5 hours ago, Pinkvin said: Men har droppet bagen og kjører kun lazyjacks i år, som en prøve. Syns det blir litt mye dill og dall. Bytter også til kun lazyjacks i år. Men går fra ingenting til det. 50 kvm+ storseil var litt stress å pakke alene uten noe... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 Jeg lar fallet være festa i storseilet og drar ned en løkke av fallet som jeg hekter under et kryssholt på siden av masta og strammer fallet litt. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 22.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2019 Vi får eksperimentere litt. Det går bedre å klatre opp nå når jeg har prøve litt flere ganger. Ser ut som jeg kan ta tak i lazybagen som støtte og komme meg opp. Vi går fra 25kvm til 53kvm storseil - men jeg tror mye av grunnen til det bygger så høyt er pga vognene Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 (redigert) Jeg har relativt små (sammenlignet med f.eks. Harken) HS vogner fra Antal som ikke bygger så høyt. Nesten like stor båt som deg, og antageligvis noe høyere rigg (utifra at jeg har større storseil), men toppvogna er ikke høyere enn øyehøyde for meg på 185cm uten at jeg trenger stå på tå eller klatre. Sånn i tilfelle noen ser tråden og lurer på hvilket vogn-system de skal vurdere. Redigert 23.April.2019 av lutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 For å gjøre prosessen mer komplisert er det å gjøre det barbeint. Vondt å stå på trinnene. Man venner seg til klatringen etterhvert. Viktig for seilet å ikke la det ligge i solen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.