Jump to content

Klatring i mast for å feste storseilfall og lazybag

bjorngb

Recommended Posts

Ny båt og nye utfordringer... Ny Hanse 430 med sleider på storseilet fører til at jeg må litt høyt opp for å pakke seil, dra glidelåsen på lazybag og for å feste storseilfall. Det er 4 trinn i 3 høyder for å komme opp, men det er ikke mye å holde seg i på veien. Hva gjør folk? Er det helt bak mål å bruke en kort gardintrapp for støtte?

35318165-1FC0-4436-BA77-70C5DC4684FB.jpeg

Jeg har også fire trinn i tre høyder. Synes det er uproblematisk å få koblet til fall ved masta, men har måttet lære med noen knep for å betjene glidelås de siste meterne. Har en snor festet i glidelåsen som er ca en meter, og vha denne klarer jeg lukke på et vis. Til slutt må jeg hive snoren fremover mot masten, hvoretter jeg stiller meg på de øverste mastetrinnene, tar tak i sideveggene av lazybag som føres mot hverandre. Deretter er det bare å lukke helt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har relativt små (sammenlignet med f.eks. Harken) HS vogner fra Antal som ikke bygger så høyt. Nesten like stor båt som deg, og antageligvis noe høyere rigg (utifra at jeg har større storseil), men toppvogna er ikke høyere enn øyehøyde for meg på 185cm uten at jeg trenger stå på tå eller klatre.

Sånn i tilfelle noen ser tråden og lurer på hvilket vogn-system de skal vurdere.

Redigert av lutt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...