Jump to content

Båtvask - hva bruker du?

rdalen

Recommended Posts

Jeg må bare innrømme det. Jeg er et kjøpetryne, og båtutstyrsbutikkenes beste venn. Det er det samme hvert år - jeg har endelig funnet et "Lurium" som kan gjøre jobben lettere og bedre. Men som  regel forsvinner entusiasmen ganske fort. Det er for det meste hardt arbeid som gjelder.

Men noe lurium har overrasket meg stort i det siste.

Det første er "Black streak remover" fra Biltema. Alle vet hvor  vanskelig det er å bli kvitt de svarte sørgerendene som ubønnhørlig kommer på alle vertikale flater. Det meste av såpe virker stort sett ikke, og det har av og til endt opp med "Hugos" eller tilsvarende slipepasta når det har vært for ille. Men den lille blå sprayflaska fra Biltema ga hakeslipp. En liten dusj - ei fille - et tørk - borte! Etter jeg oppdaget det, har jeg moret meg med å vise andre som står og gnukker i havna, hvor lett jeg fjerner stripene. Biltema burde gitt meg provisjon. :smiley: Men provisjonen kan de spare seg -  jeg synes det er artig å ha funnet noe som virker, og som andre kan ha nytte av.

I år oppdaget jeg et annet middel. Det har visstnok vært i handel en stund, men jeg har ikke vært klar over det før nå. Det heter "Extreme Universal Cleaner", og selges i båtutstyrsbutikker. Det ga meg også hakeslipp. Den gjør litt av det samme som Black streak remover, men er mer egnet til vask av større flater. Jeg har vasket hele båten med det  i år, og aldri har jeg hatt bedre resultat. Båten var rett og slett skinnende hvit - hvitere enn på mange år. Jeg er spesielt imponert over hvor lett det var å rengjøre antiskliområdene på dekket. Det har alltid vært en utfordring å få vekk skitten i rillene. Men med dette middelet og en børste var det gjort på et øyeblikk. Jeg blandet en tiliterspøs med vann, og ca en dl av cleaneren. Det var tilstrekkelig sterkt til å ta det meste. Jeg laget også en sterkere blanding på ei sprayflaske til de vanskeligste flekkene. Ellers brukte jeg en blå vaskevott og vaskekost i microfiber fra Biltema. 

Jeg leser på flasken at den skal være effektiv på gummijoller, men det har jeg ikke prøvd enda. Men det ligger ei skikklig skitten jolle her, så vi får se.

Jeg tror det kan være litt trøkk i det, så jeg bruker latekshansker og vernebriller for å være på den sikre siden.

For ordens skyld, jeg har ikke noe tilnytning til noen av produktene eller butikkene som selger dem. Jeg ønsker bare å dele nyttig erfaring.

Men jeg er fortsatt på leting etter lurium som kan gjøre  livet lettere, så jeg spør - hva bruker du?

Hva har du god erfaring med? 

Til gelcoat, teak, polering, propell osv.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Og ved klargjøring for sesongen og man skal ha et helt rent skrog før man vokser dette så fungere Zalo aldeles utmerket. Senere i sesongen så er reglemessig bruk av ferksvann og en myk svamp greit, men sorte render kan tas med Biltemas Black Streak Remover.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Balder..

Den røde kraftvasken du kjøper på Europris er ekstremt bra, bland 50/50 med vann, kjøp samtidig med en sprayflaske på ca 2liter av den typen du pumper trykk på fra samme butikk.

La det virke ca 2-3min å spyl av, er det ekstremt møkkete bruk en svaber eller det som passer best før spyling.

Dette er det overlegent beste midlet, jeg har "fobi" mot missfarget båtdørk og møkkete båt....det vaskemidlet virker !!

Mouche skrev for 1 time siden:

Og ved klargjøring for sesongen og man skal ha et helt rent skrog før man vokser dette så fungere Zalo aldeles utmerket. Senere i sesongen så er reglemessig bruk av ferksvann og en myk svamp greit, men sorte render kan tas med Biltemas Black Streak Remover.

Amen

Kenneth82 skrev 34 minutter siden:

Bare pass på at du ikke bruker noe som også tar bort voksen - når du har vedlikeholdsvask. 

Amen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Balder.. skrev for 1 time siden:

Den røde kraftvasken du kjøper på Europris er ekstremt bra, bland 50/50 med vann, kjøp samtidig med en sprayflaske på ca 2liter av den typen du pumper trykk på fra samme butikk.

La det virke ca 2-3min å spyl av, er det ekstremt møkkete bruk en svaber eller det som passer best før spyling.

Dette er det overlegent beste midlet, jeg har "fobi" mot missfarget båtdørk og møkkete båt....det vaskemidlet virker !!

Det høres lovende ut. Flaska jeg nevnte i åpningsinnlegget er jo ikke helt gratis...

Blir det matt eller blankt etterpå?

Det kommer flere gode tips her. 

Men Zalo og tilsvarene er lite aktuelt. Det er klart det finnes midler som fjerner alt - inklusive voks. Men det jeg snakker om, er midler som tar skitten, ikke voksen. 

Extreme Universal Cleaner - som jeg oppdaget i år, kan også ta voksen hvis du blander den sterkt nok. Men en halv til en desiliter i en pøs med vann, tok ikke voksen. Etter vask var båten blank og skinnende - ikke matt, som den gjerne blir hvis du bruker Zalo.

Jeg er ikke helt ny på dette her. :smiley: Jeg har pusset båt i snart 40 år, så jeg har prøvd det meste. Derfor er det ekstra moro når man finner noe som overrasker såpass som denne.

Det samme gjelder "Black streak remover". Man kan snakke om Zalo til man blir blå i trynet - men det er ikke i nærheten. Et drag med filla er nok.  Og voksen er like fin.

Redigert av rdalen (see edit history)

Til gelcoat:

Surfex HD og Jif Bilvask/Båtvask (samme produkt i to forskjellige kanner) til vår og høst. Til vedlikehold gjennom sesongen har jeg pleid å bruke Selaclean Bil- og båtshampoo. Ved vanskelige flekker og/eller tang og rur griper jeg etter saltsyre.

Til teak:

Teakseal cleaner og teakseal forsegling. Her må jeg vel nesten prøve Høveling etterhvert som sealer. Men cleaneren blir værende.

Extreme har jeg prøvd etter varm anbefaling fra den lokale båtpusheren. Må innrømme at jeg ble litt skuffet - den er ikke i nærheten av like effektiv som Surfex, og Surfex kan jeg bruke på alt fra puter til plexiglass og motor.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

rdalen skrev 10 minutter siden:

Extreme Universal Cleaner - som jeg oppdaget i år, kan også ta voksen hvis du blander den sterkt nok. 

Har inntrykk av at alle produktene fra Bergen Kjemi er førsteklasses, inkludert Extreme universal Cleaner. Impregneringen deres er noe av det beste jeg har prøvd. Men ellers så vasker jeg med vanlig båtsjampo og er det svarte renner eller slikt så bruker jeg oksalsyre. Den kan man blande som man selv ønsker og er vel det som er det aktive i mange midler mot sorte striper. 

Napoli skrev 44 minutter siden:

Extreme har jeg prøvd etter varm anbefaling fra den lokale båtpusheren. Må innrømme at jeg ble litt skuffet - den er ikke i nærheten av like effektiv som Surfex, og Surfex kan jeg bruke på alt fra puter til plexiglass og motor.

Er Surfex det samme som JIF bilvask/båtvask? Sistnevnte har jeg forsøkt i flere sesonger, men jeg må si jeg synes Extreme ga betydelig bedre resultat. De vasker kanskje omtrent likt, men forskjellen er hvordan det ser ut når jeg er ferding. Extreme gir skinnende og blank gelcoat.

Men Surfex er kanskje noe annet?

rdalen skrev for 3 timer siden:

Er Surfex det samme som JIF bilvask/båtvask? Sistnevnte har jeg forsøkt i flere sesonger, men jeg må si jeg synes Extreme ga betydelig bedre resultat. De vasker kanskje omtrent likt, men forskjellen er hvordan det ser ut når jeg er ferding. Extreme gir skinnende og blank gelcoat.

Men Surfex er kanskje noe annet?

Sorry, formulerte meg klossete der. Jif bilvask og Jif båtvask er det samme. Surfex HD er noe helt annet, et sterkt alkalisk vaskemiddel som kan tynnes med vann.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Guest Balder..

Jeg får min båt polert hver vår av en proffesjonel som driver med bilpolering som yrke, det blir ikke lagt på voks, gelcoat er så glatt etter behandling att fluer ikke får feste, de får ikke fotfeste.

Vasker båten hver gang jeg har brukt den med kraftvask da jeg alltid fisker, bruker det også alltid på motorene for å få bort salt, sprayer på denne kraftvasken hver gang jeg spyler og har ikke merket att båten blir raskere matt enn normalt, har gjort det slik i 3år.

Så får det være opp til hver enkelt hvor mye penger man vil bruke å hvor mye hokus pokus en enkel båtvask skal være, jeg liker å vaske hele båten med hageslange ilpt av maks 10min å da har kraftvasken vært min løsning.

Guest Avmønstret#
rdalen skrev for 15 timer siden:

Jeg må bare innrømme det. Jeg er et kjøpetryne, og båtutstyrsbutikkenes beste venn. Det er det samme hvert år - jeg har endelig funnet et "Lurium" som kan gjøre jobben lettere og bedre. Men som  regel forsvinner entusiasmen ganske fort. Det er for det meste hardt arbeid som gjelder.

Men noe lurium har overrasket meg stort i det siste.

Det første er "Black streak remover" fra Biltema. Alle vet hvor  vanskelig det er å bli kvitt de svarte sørgerendene som ubønnhørlig kommer på alle vertikale flater. Det meste av såpe virker stort sett ikke, og det har av og til endt opp med "Hugos" eller tilsvarende slipepasta når det har vært for ille. Men den lille blå sprayflaska fra Biltema ga hakeslipp. En liten dusj - ei fille - et tørk - borte! Etter jeg oppdaget det, har jeg moret meg med å vise andre som står og gnukker i havna, hvor lett jeg fjerner stripene. Biltema burde gitt meg provisjon. :smiley: Men provisjonen kan de spare seg -  jeg synes det er artig å ha funnet noe som virker, og som andre kan ha nytte av.

Leser av data- arket at det er Sodium, eller hva en i dagligvaren kaller Kaustik soda. Sterkt basisk så vær forsiktig :-)

I år oppdaget jeg et annet middel. Det har visstnok vært i handel en stund, men jeg har ikke vært klar over det før nå. Det heter "Extreme Universal Cleaner", og selges i båtutstyrsbutikker. Det ga meg også hakeslipp. Den gjør litt av det samme som Black streak remover, men er mer egnet til vask av større flater. Jeg har vasket hele båten med det  i år, og aldri har jeg hatt bedre resultat. Båten var rett og slett skinnende hvit - hvitere enn på mange år. Jeg er spesielt imponert over hvor lett det var å rengjøre antiskliområdene på dekket. Det har alltid vært en utfordring å få vekk skitten i rillene. Men med dette middelet og en børste var det gjort på et øyeblikk. Jeg blandet en tiliterspøs med vann, og ca en dl av cleaneren. Det var tilstrekkelig sterkt til å ta det meste. Jeg laget også en sterkere blanding på ei sprayflaske til de vanskeligste flekkene. Ellers brukte jeg en blå vaskevott og vaskekost i microfiber fra Biltema. 

Jeg leser på flasken at den skal være effektiv på gummijoller, men det har jeg ikke prøvd enda. Men det ligger ei skikklig skitten jolle her, så vi får se.

Jeg tror det kan være litt trøkk i det, så jeg bruker latekshansker og vernebriller for å være på den sikre siden.

Ville nok brukt det når du bruker "black steak remover" også. 

Extreme universal cleaner inneholder etanol og alkyglukosid, det samme virkestoffet som en finner i diverse fasadevask/husvask produkter og også noen avfettingsprodukter, tipper de en hevder er "biologisk nedbrytbare". 

Ser at Butinox husvask koster 70,- for literen, så det er kanskje økonomialternativet? 

For ordens skyld, jeg har ikke noe tilnytning til noen av produktene eller butikkene som selger dem. Jeg ønsker bare å dele nyttig erfaring.

Men jeg er fortsatt på leting etter lurium som kan gjøre  livet lettere, så jeg spør - hva bruker du?

Hva har du god erfaring med? 

Til gelcoat, teak, polering, propell osv.

Gelcoatprodukt som skal fjerne misfarging osv er stort sett basert på saltsyre og oksalsyre. Har vel også sett noen som er basert på sitronsyre. 

Til rens av teak er det stort sett produkter basert på oksalsyre. Oksalsyre kjøpes billig i Sverige og Danmark, er ekstremt dyrt i Norge. 

Til fjerning av grønske/jordslag på presenning/seil osv er det stort sett produkter basert på klor/klorin. 

Og så er det noen middler basert på hydrogenperoksid, som en finner i enkelte Cillig Bang produkter i dagligvaren. 

-----------

Så om en er på budsjett, eller vil ha muligheten til å blande styrke selv. Om en drar i dagligvaren og kjøper: 

- Klorin, mot grønske og jordslag på tekstiler

- Kaustik soda, for generell rengjøring 

- Cillit bang for generell rengjøring vha hydrogenperoksid

Og så en tur på byggvaren/jernvaren for

- Saltsyre for gelcoat, rur på propell, fjerning av rust osv

- Fasade/husvask for generell rengjøring

- Aceton... hvis det virkelig kniper

----

Til vask av dekk bruker jeg bilshampoo eller grønnsåpe. Syns det vasker bra og en ender ikke opp med en båt som er totalt "avfettet".

10 hours ago, Billa said:

Denne er den beste jeg har benyttet; https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd

Tror ikke det er lurt å dynke båten i sterke rensemidler slik at det renner ned i tettinger og sammenføyninger. De kan svekke fuger og gjøre båten utett på sikt.

Har også meget god erfaring med Surfex, både bil og båt. Har hørt at den lar voksen være i fred, men har ikke sjekket - har alltid tatt voks etterpå uansett.

6 hours ago, Napoli said:

Til gelcoat:

Surfex HD og Jif Bilvask/Båtvask (samme produkt i to forskjellige kanner) til vår og høst. Til vedlikehold gjennom sesongen har jeg pleid å bruke Selaclean Bil- og båtshampoo. Ved vanskelige flekker og/eller tang og rur griper jeg etter saltsyre.

Til teak:

Teakseal cleaner og teakseal forsegling. Her må jeg vel nesten prøve Høveling etterhvert som sealer. Men cleaneren blir værende.

Samme her. Saltsyre eller oksalsyre der Surfex ikke virker, dog virker aceton best på gummi, og terpentin må til noen ganger (teiprester osv).

7 hours ago, Kenneth82 said:

Bare pass på at du ikke bruker noe som også tar bort voksen - når du har vedlikeholdsvask. 

Jeg bruker bilshampoo med voks til jevnlig vask.

Ja det er tingen. Ingen zalo eller annet.

Redigert av Duppe (see edit history)
Guest Balder..

Mouche...er så enig med deg der:yesnod: merker att det ofte er merket/navnet som er viktigest, om det gjør jobben synes ikke å bety stort, litt det samme om det spørres om båter av visse merker så blir man ofte oversett, det skal være rett merke, å helst så dyrt som mulig.

Jeg har en billig Galia som jeg har lagt ned mye jobb i på detaljer slik att den oppfyller alle mine krav til en dorgebåt......men merker att mange ser på det som en "fattigmannsbåt":giggle: jeg har råd til å kjøpe den båten jeg vil men jeg liker denne båten av den enkle grunn att den er ribbet for luksus å bling, lett å vedlikeholde, lett å holde ren å ikke minst en knallgod bred/250cm stødig sjøbåt, akkurat hva jeg trenger.

Jeg trives i min "fattigmannsbåt" og min kraftvask fra Europris sørger for att den er ren.

Jeg hadde 10 forskjellige flasker og merker om ikke mer med vaskeprodukter i båten, så bestemte jeg meg for å rydde opp i dette og gjorde litt resarch, fant Renskib sine produkter og jeg digger dem, særlig gelcoat cleaner og båtshampoen deres. Det fine med produktene er at man trenger minimalt med vann for å vaske båten, så man kommer igang med vårklargjøringen så snart det er plussgrader og lenge før vannet i havnen skrus på.

2-3 bøtter vann bruker jeg for og vaske hele dekket på en 42 fot seilbåt.

God service fra renskip sin forhandler i Norge, fikk god hjelp og jeg har også fått god hjelp når det har vært spesielle flekker jeg har plagdes med for å finne beste måte og fjerne det på.

Polering og rubbing fungerer godt og sealer holder resultatet fint hele sesongen så lenge man vasker normalt med renskib sin båtshampo. 

Ellers har jeg god erfaring med Meguiars one step compound og tilhørende wax, Hempel sine produkter er også gode.

Men nå har jeg sverget til Renskib og er veldig fornøyd og jeg har kun en serie med vask i båten og ikke masse forskjellige som jeg ikke kjenner til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...