Jump to content

Skjærgårdsjeep, 19- 20 fot til maks 120 k

Panthera46

Recommended Posts

ibizafan skrev 17 minutter siden:

ibiza 19 touring  1996 mod med  df 140 suzuki 2008 mod.

se finn.

Har du en Ibiza du skal kvitte deg med? Legger like godt inn linken for deg, så slipper du det :giggle:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123622125 

Snikreklame er en ting, men trådstartet etterspør en skjærgårdsjeep, så da faller jo denne daycruiseren utenfor :thumbsdown:

Min far har en yamarin 5400 m/yamaha 75hk. Det er en god sjøbåt med rikelig med dørkplass i forhold til en del andre. Båten hadde egentlig fortjent litt større motor...

Ryds 600 gts kjenner jeg ikke, men tror det er bra skrog på den.

Ibiza 20 sport du tenker på? Jeg ville styrt unna hvis det er en båt som går godt i bølger du er ute etter.

Ibiza 19 sport har et godt skrog.

Det beste du kan gjøre er å bruke litt tid på å se på og teste båter selv, vi har alle forskjellige preferanser.........

Panthera46 skrev 1 time siden:

Yamarin 5400 har jeg lest lite negativt om, bortsett fra at de nyere skrogutgavene er enda bedre. 

da må du opp i størrelse til 5800, de jeg kjenner med 52/53 modellene sier den store bredden gjør at motsjøen merkes godt. 

Også hørt godord om Askeladden 565 Wasper, men den havner nok over budsjettet ditt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Støtter Ivar her.

Yamarin sine 18 og 19 fotere har meget bra skrog synest jeg. Jo nyere jo bedre. Jeg har mange timer i en yamarin 56sc og synest den er en meget god sjøbåt. Når det er sagt ,  så  amt 185 enda bedre sjøbåter ihht test i båtmagasinet.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-fem-skjærgårdsjeeper

Du får prøve å blinke ut skjærgårdsjeeper med gode skrog, så velger du den med innredningen du liker best, uansett så blir det kompromisser. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=143492768

Et alternativ over, men med yamaha v4. En kollega av meg har en gammel yamarin dc med yamaha v4, ca 20 år gammel, han har aldri hatt problemer, båt og motor har vært i familien hans siden ny, og alltid godt servet, men kan selvfølgelig være flaks. 

De aller fleste båter, blir et kompromiss. Hvis du forteller hvordan bruken er blir det enklere å gi råd. Skarp V-bunn gir myk gange i sjøen men gjør båten mindre stabil. Er dere ofte mange ombord? Skal dere fiske, kjøre vannski eller er det noe annet som er viktig? Er RIB utelukket? De har gode sjøegenskaper men ikke så mye innvendig plass. 

Høres ut som du søker en båt som skal tåle vær og vind.

I mine øyne så er en pålitelig motor en av de viktigste punktene når en stikker nesa ut i ruskevær.

Statistikk så begynner de fleste påhengere å synge mot det siste verset i den alderen.

Med mindre du er fryktelig motorkyndig, eller har et høyt drifts/verksted-budsjett, så ville jeg valgt en båt med nyere motor. 

Eller økt innkjøp-budsjettet.

Husk sommeren er kort. 

Ibiza 19 sport har et veldig godt skrog i motstning til Ibiza 20 og spesielt Ibiza 19 Touring. SIstnevnte er svært flat og slår hardt. Touring-modellene er brede, stødige og sosiale så kommer an poå hva man ønsker seg. White Shark er meget solide båter. Har hatt både Ibiza og White Shark selv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...