Jump to content


Skjærgårdsjeep, 19- 20 fot til maks 120 k


Panthera46

Recommended Posts

Med det budsjettet er jeg på 20 år gamle båter. Titter på ryds 600 gts, yamarin 5400, Ibiza 20, fleire forslag? Kom gjerne med motorkombinasjoner en bør styre unna: har hørt yamaha m v4 er tørst/treg...evinude ficht er ustabil....vil ha ein robust båt med litt fribord som ikke dunker motsjø, takk for innspill og evt erfaringer!

Link to post

ibiza 19 touring  1996 mod med  df 140 suzuki 2008 mod.

se finn.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

"som ikke dunker i motsjø"  sto det vel i første post, da er det nok andre båter jeg ville vurdert før ibiza 19 touring 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ibizafan skrev 17 minutter siden:

ibiza 19 touring  1996 mod med  df 140 suzuki 2008 mod.

se finn.

Har du en Ibiza du skal kvitte deg med? Legger like godt inn linken for deg, så slipper du det :giggle:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123622125 

 

Snikreklame er en ting, men trådstartet etterspør en skjærgårdsjeep, så da faller jo denne daycruiseren utenfor :thumbsdown:

Link to post

Min far har en yamarin 5400 m/yamaha 75hk. Det er en god sjøbåt med rikelig med dørkplass i forhold til en del andre. Båten hadde egentlig fortjent litt større motor...

Ryds 600 gts kjenner jeg ikke, men tror det er bra skrog på den.

Ibiza 20 sport du tenker på? Jeg ville styrt unna hvis det er en båt som går godt i bølger du er ute etter.

Ibiza 19 sport har et godt skrog.

 

Det beste du kan gjøre er å bruke litt tid på å se på og teste båter selv, vi har alle forskjellige preferanser.........

 

Link to post

Takk for innspill, leser noen steder at Ibiza 20 slår litt vel mye i motsjø. Ibiza 19 har "trang" cockpit, Yamarin 5400 har jeg lest lite negativt om, bortsett fra at de nyere skrogutgavene er enda bedre. 

Link to post

ibiza 20 og 19 touring har ikke trang cocpit ibiza 19 sport  trang cocpit 

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

.. mens sport modellen har hvassere skrog

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Panthera46 skrev 1 time siden:

Yamarin 5400 har jeg lest lite negativt om, bortsett fra at de nyere skrogutgavene er enda bedre. 

 

da må du opp i størrelse til 5800, de jeg kjenner med 52/53 modellene sier den store bredden gjør at motsjøen merkes godt. 

Også hørt godord om Askeladden 565 Wasper, men den havner nok over budsjettet ditt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Støtter Ivar her.

Yamarin sine 18 og 19 fotere har meget bra skrog synest jeg. Jo nyere jo bedre. Jeg har mange timer i en yamarin 56sc og synest den er en meget god sjøbåt. Når det er sagt ,  så  amt 185 enda bedre sjøbåter ihht test i båtmagasinet.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-fem-skjærgårdsjeeper

 

Du får prøve å blinke ut skjærgårdsjeeper med gode skrog, så velger du den med innredningen du liker best, uansett så blir det kompromisser. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=143492768

 

Et alternativ over, men med yamaha v4. En kollega av meg har en gammel yamarin dc med yamaha v4, ca 20 år gammel, han har aldri hatt problemer, båt og motor har vært i familien hans siden ny, og alltid godt servet, men kan selvfølgelig være flaks. 

 

Link to post

De aller fleste båter, blir et kompromiss. Hvis du forteller hvordan bruken er blir det enklere å gi råd. Skarp V-bunn gir myk gange i sjøen men gjør båten mindre stabil. Er dere ofte mange ombord? Skal dere fiske, kjøre vannski eller er det noe annet som er viktig? Er RIB utelukket? De har gode sjøegenskaper men ikke så mye innvendig plass. 

Link to post

Litt opp i pris. Men White shark 215/225?  Lokomotiv i stor sjø, godkjent av konemor her i hvertfall ? (hun liker absolutt ikke slag) 

 

Er selv på leting etter en slik til en grei pris. 

Link to post

Høres ut som du søker en båt som skal tåle vær og vind.

I mine øyne så er en pålitelig motor en av de viktigste punktene når en stikker nesa ut i ruskevær.

Statistikk så begynner de fleste påhengere å synge mot det siste verset i den alderen.

Med mindre du er fryktelig motorkyndig, eller har et høyt drifts/verksted-budsjett, så ville jeg valgt en båt med nyere motor. 

Eller økt innkjøp-budsjettet.

Husk sommeren er kort. 

Link to post

Ibiza 19 sport har et veldig godt skrog i motstning til Ibiza 20 og spesielt Ibiza 19 Touring. SIstnevnte er svært flat og slår hardt. Touring-modellene er brede, stødige og sosiale så kommer an poå hva man ønsker seg. White Shark er meget solide båter. Har hatt både Ibiza og White Shark selv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Takker for tilbakemeldinger. White Shark ser vel ut til å være et førstevalg ut fra bruksområde. Nyttig også de nyansene det er på Ibizaskrog, var ikke klar over dette. Rib synes jeg blir litt "åpent", men ser mange av de går svært mykt i sjøen.

Link to post

Hansvik 560 Sport er forresten en båt jeg synes ser bra ut og får rimelig god omtale rundt om. Ikke så mange i omløp av de, men noen av de har vært innenfor budsjett, men 90-115 hk.

Link to post
21 minutes ago, Panthera46 said:

Takker for tilbakemeldinger. White Shark ser vel ut til å være et førstevalg ut fra bruksområde. Nyttig også de nyansene det er på Ibizaskrog, var ikke klar over dette. Rib synes jeg blir litt "åpent", men ser mange av de går svært mykt i sjøen.

Første mann til mølla da ?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...