Jump to content

Yamaha 9,9 Sport 4 takt støyer med alder

Søringen

Recommended Posts

Lurer på om andre har vært borti at Yamaha 9,9 Sport / F15 / F20 støyer mer med alder??

Har en 9,9 Sport med kort stamme kjøpt ny i 2008 som jeg de siste par årene føler støyer mer og mer. Dette gjelder både ved tomgang og ved pådrag, og oppleves som plagsomt. 

Motoren har fått en hard og knatrende lyd, og føler den går mer og mer på "fri eksos"(?) Ved tomgang går eksos ut bak på motor, ved pådrag går mer ut gjennom undervannshuset. Har tatt av undervannshuset og dekselet som sitter over dette igjen, og sjekket eksospotte og pakninger. Dette ser fint ut helt opp mot selve motoren. Når holder tommel over hull bak på motor går motor langt stillere igjen, da eksos ledes ut nede. Vi har en ett år nyere tilsvarende motor med lang stamme som ikke har utviklet mer støy. 

Fikk nylig nyss om en tilsvarende motor med kort stamme som en bekjent var borti som også hadde en hard eksoslyd. Er det andre som har hørt om lignende? Lurer på om det kan være korrosjon i eksosmanifold som medfører dette. Ellers starter og går motor greit. 

Gjorde meg ett notat på min egen Yamaha 6HP som jeg har litt problemer med nå (har en tråd som går nå her på forumet med kjøelvannsprobl). Etter å ha tatt av to gummi propper som sitter på hver sin side av stammen, ett stykke ned, som skjuler joint for gir"pinnen", så ble lyden markant høyere og mer knattrete, slik som du beskriver. Virker som om stammen fungerer som en del av lyddempingen.

Sjekk tilsvarende propper på egen motor og evt andre foringer at de er hele og ikke oppsprukne. Støy kan også lekke ut som alt annet.

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...