Søringen Startet 21.April.2019 Del på Facebook Startet 21.April.2019 Lurer på om andre har vært borti at Yamaha 9,9 Sport / F15 / F20 støyer mer med alder?? Har en 9,9 Sport med kort stamme kjøpt ny i 2008 som jeg de siste par årene føler støyer mer og mer. Dette gjelder både ved tomgang og ved pådrag, og oppleves som plagsomt. Motoren har fått en hard og knatrende lyd, og føler den går mer og mer på "fri eksos"(?) Ved tomgang går eksos ut bak på motor, ved pådrag går mer ut gjennom undervannshuset. Har tatt av undervannshuset og dekselet som sitter over dette igjen, og sjekket eksospotte og pakninger. Dette ser fint ut helt opp mot selve motoren. Når holder tommel over hull bak på motor går motor langt stillere igjen, da eksos ledes ut nede. Vi har en ett år nyere tilsvarende motor med lang stamme som ikke har utviklet mer støy. Fikk nylig nyss om en tilsvarende motor med kort stamme som en bekjent var borti som også hadde en hard eksoslyd. Er det andre som har hørt om lignende? Lurer på om det kan være korrosjon i eksosmanifold som medfører dette. Ellers starter og går motor greit. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 (redigert) Gjorde meg ett notat på min egen Yamaha 6HP som jeg har litt problemer med nå (har en tråd som går nå her på forumet med kjøelvannsprobl). Etter å ha tatt av to gummi propper som sitter på hver sin side av stammen, ett stykke ned, som skjuler joint for gir"pinnen", så ble lyden markant høyere og mer knattrete, slik som du beskriver. Virker som om stammen fungerer som en del av lyddempingen. Sjekk tilsvarende propper på egen motor og evt andre foringer at de er hele og ikke oppsprukne. Støy kan også lekke ut som alt annet. Redigert 21.April.2019 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Søringen Svart 21.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2019 Ok, takk. Det er et tips jeg skal sjekke opp. Er ikke i nærheten av båten nå på noen dager, men skal gå inn på boats.net og se om jeg kan se disse gummiproppene på sprengskisse over motoren. Disse sitter vel da på den delen av stammen som undervannshuset er skrudd fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Pioner14active Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Hei, jeg har samme motor og tilsvarende problem. Kommer mye eksos ut fra røret i øvre del og bråker. Slitsomt å krøre med pga støy. Har du funnet løsningen? Mvh Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.