Jump to content

Hvordan sirkulere kjølevæske VP D4

Anderre

Recommended Posts

Hei

Leser dette slik at det er ferskvannsiden du skal rengjøre siden du skriver om du kan koble fra defroster. Iflg bruksanvisning på systemrens så trenger du ikke koble fra noe. Limer inn beskrivelse: https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/olje-og-kjemikalier/systemrens-1-liter-p1039522

Ferskvannskjøling:
Hell væsken på kjølesystemet og start motoren slik at væsken får sirkulere godt. Kjør gjerne noen turer slik at motoren blir varm. La stoffet virke ca 2 døgn. Tapp av, skyll godt igjennom og fyll med rent vann og frostvæske. NB: Sinkanoder må fjernes før bruk av Motorrens. 

Hei og takk for innspill, tnlu

Du leste det riktig, men jeg skulle kanskje tatt med at jeg skal bytte fra grønn til gul kjølevæske og i den anledning flushe/rense med en blanding vann/oksalsyre etter å ha flushet med vann. Etterpå skal det en ny runde med vann med Natron og deretter ENDA en runde med vann ....

Grunnen til at jeg ikke bare tapper av og fyller opp som beskrevet i framgangsmåten fra Volvo Penta, er at det er så sinnsykt kronglete å komme til på siden av motoren da Saga ikke syntes god plass rundt motoren er viktig. Jeg tror også at kjølesystemet blir bedre renset av å sirkulere og ha muligheten til å bytte medie underveis siden det også er en VVB og defroster med i ligningen

Hjemmehavn i Farsund

Å da tror eg eg forstår :-) Enig med deg at det kun er termostat som begrenser gjennomstrømning så lenge motor er i gang (vannpumpe). Vil tro man kan kan koble fra en defroster og skylle via inn/ut slanger på den. Antar du tenker at motoren går slik at vannpumpe på motor står for sirkulasjon og at du da dermed "tapper" av innslange på defroster og "etterfyller" via utslange fra defroster. Kan ikke se at det ikke skulle kunne virke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...