Anderre Startet 23.April.2019 Del på Facebook Startet 23.April.2019 Skal rense kjølekretsen på min D4 og lurer på om det vil fungere ved å ta av den ene slangen som går ut til defroster og vvb og koble på en sirkulasjonspumpe med ett kar der? Hvis jeg tar ut termostaten , så er det vel ingenting annet som begrenser gjennomstrømning, eller? Roger Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
tnlu Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hei Leser dette slik at det er ferskvannsiden du skal rengjøre siden du skriver om du kan koble fra defroster. Iflg bruksanvisning på systemrens så trenger du ikke koble fra noe. Limer inn beskrivelse: https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/olje-og-kjemikalier/systemrens-1-liter-p1039522 Ferskvannskjøling: Hell væsken på kjølesystemet og start motoren slik at væsken får sirkulere godt. Kjør gjerne noen turer slik at motoren blir varm. La stoffet virke ca 2 døgn. Tapp av, skyll godt igjennom og fyll med rent vann og frostvæske. NB: Sinkanoder må fjernes før bruk av Motorrens. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth83 Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hiver meg på denne. Jeg har en D6 jeg skal kjøre systemrens på, har lurt på det samme som trådstarter spør om, angående og "flushe" motoren etter bruk av system rens, ved å ta ut termostaten og kjøre feskvann inn de slangene til Deforster/VVB?? Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hei og takk for innspill, tnlu Du leste det riktig, men jeg skulle kanskje tatt med at jeg skal bytte fra grønn til gul kjølevæske og i den anledning flushe/rense med en blanding vann/oksalsyre etter å ha flushet med vann. Etterpå skal det en ny runde med vann med Natron og deretter ENDA en runde med vann .... Grunnen til at jeg ikke bare tapper av og fyller opp som beskrevet i framgangsmåten fra Volvo Penta, er at det er så sinnsykt kronglete å komme til på siden av motoren da Saga ikke syntes god plass rundt motoren er viktig. Jeg tror også at kjølesystemet blir bedre renset av å sirkulere og ha muligheten til å bytte medie underveis siden det også er en VVB og defroster med i ligningen Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
tnlu Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Å da tror eg eg forstår :-) Enig med deg at det kun er termostat som begrenser gjennomstrømning så lenge motor er i gang (vannpumpe). Vil tro man kan kan koble fra en defroster og skylle via inn/ut slanger på den. Antar du tenker at motoren går slik at vannpumpe på motor står for sirkulasjon og at du da dermed "tapper" av innslange på defroster og "etterfyller" via utslange fra defroster. Kan ikke se at det ikke skulle kunne virke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.