hegra Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Med ca 1 volt i forskjell på start og forbruk uansett hvilke batterier sense kobles til er dette etter min mening feilkobling, trolig helt fra båten var ny. Nok en gang, ta bilde av dynamoens bakside eller mål på skillediodens inngang (dynamo B +). Er det spenning der når motor står stille så er den feilkoblet. Og da hjelper det ikke og skifte til mos fet heller. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 (redigert) Det er godt mulig det er feilkobling. Jeg sjekker spenning neste gang, men et par dager til jeg skal ned i båten. Det frister nesten mest å koble ut dynamolading på start, og sette opp en vanlig a/c-lader fra inverteren, så får jeg full ladeeffekt til forbruk. Evt en fastmontert d/c-d/c-lader. Hva ble løsningen på din @Asle81? Redigert 28.Juni.2021 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 (redigert) lr-80 skrev On 28.6.2021 at 13.18: Det frister nesten mest å koble ut dynamolading på start, og sette opp en vanlig a/c-lader fra inverteren, så får jeg full ladeeffekt til forbruk. Evt en fastmontert d/c-d/c-lader. Mmja, bare for og oppklare litt. Jeg tror du har en direkte kabel fra dynamo til start som ikke skal være der i ditt oppsett. Det gjør at startbatteri lades direkte , mens forbruk lades via skillediode og derfor får ca 1 volt lavere spenning. Om du måler skillediodens inngang så husk og sette hovedbrytere på, men motor skal være stoppet. Og gjerne bilder av dynamoens bakside samt skillediode. Redigert 30.Juni.2021 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 (redigert) Har forsket litt mer. Det ser ut som ut på dioden går til forbruk (2), og til startmotor (1). Mellom startmotor og batteri sitter en hovedstrømsbryter. Kan jeg flytte sens til originalt (direkte på forbruk), og kutte denne hovedstrømsbryteren til mellom starter og startbatteri etter å ha startet opp? Dersom dette ikke er skadelig, vil jeg lade forbruk med 70 amp istedet for 30-40 som er nå, så lader jeg bare start når forbruk er såpass høyt SOC at start ikke får for høy spenning (det er ikke for høy spenning på start når litium er godt over 50%). Men altså - skader jeg noe ved å kutte lading til start under drift? Jeg kutter jo ikke til forbruk, så etter det jeg har lest meg til vil ikke spenningen over statorviklingene falle så mye at diodebroene går åt skogen? Redigert 4.Juli.2021 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 I teorien går vel det du tenker på ,men en svært dårlig løsning og med fare for og ødelegge noe og ingen lading på start. Målte du inngangen på dioden slik jeg foreslo sist ? Jeg for min del kan ikke annet enn og henvise til det jeg skrev tidligere, altså bilder, og gjentar at feilkoblinger er gjort selv på helt nye båter. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 (redigert) Ville tro at du får en alarm når startbatteri ikke lenger ser lading..? Og om BMS til Lithium av en eller annen grunn skulle slå ut så vil trolig dynamoen få bank.. Enkleste løsning her må vel nesten være å la dynamo lade Lithium direkte og så bruke en passende DC DC lader for å lade startbatteriet? Du har jo allerede et knutepunkt der skilledioden står så det skulle nesten bli en ‘drop-in replacement’? Har erfart at denne dynamoen håndterer Lithium helt greit da den selv regulerer ned lading når temp blir for høy. Fjernes dioden så ‘fjerner’ du 50-60W effekt som brennes av i dioden og som må produseres av dynamoen. Med dioden borte vekk kan denne effekten heller gå til hurtigere lading av Lithiumpakken. Skal du øke lading til Lithium ytterligere trenger du sannsynligvis forbedret kjøling til dynamo. Et MOSFET ladeskille vil sikkert også løse problemet men det blir nok en liten spenningsforskjell der også siden det vil gå mye mer strøm til Lithium enn til start. Det vanligste har vel vært å gjøre motsatt, dvs lade Lithium via DC DC lader for å begrense strømtrekk fra dynamo, men så lenge dynamo håndterer lading fint så blir jo bare det en unødvendig dyr løsning da DC DC lader må ha større kapasitet når den skal lade Lithium. Et argument for å gå for standardløsningen er at en har et vanlig bly-syre batteri fast tilkoplet dynamo som ‘dump load’ dersom Lithium BMS kopler ut og dermed ikke risikerer skade. Men det er antakelig ikke veldig sannsynlig at dette skjer samtidig med at DC DC lader svikter. Er også enig med @hegraat en bør sjekke om originalkabel fra dynamo B+ til startmotorinnslag fremdeles er til stede. Han har helt rett i at det finnes mange utrolige feilkoplinger, også originalt.. I så fall vil lading til startbatteriet ta denne snarveien og det vil gjøre at spenningsforskjellen på start og forbruk blir enda større. Det kan ganske enkelt gjøres ved å måle om det er spenningsforskjell på dynamo B+ og startbatteri mens motoren går feks. Red: Ref det siste innlegget til @hegra så er det enklere å måle når motor ikke går men med hovedbrytere påslått ? Red2: Da Lithium har såpass høy driftsspenning er det sikkert lurest å la en eventuell DC DC lader til start styres av spenning på dynamo D+ Redigert 5.Juli.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 (redigert) Hei igjen, og takk for overbærenhet med en strømidiot. Fra dynamo går en tykk ledning til skillediode merket A. Den blå kabelen går rett på startbatteri og erstatter rød/rosa til forbruk (sens, tapet) slik jeg har satt opp nå for å unngå for høy spenning til start. 2. går til forbruk. 1. går til starter (kabel merket 302.. på øverste bilde), felles terminal på starter med kabel til startbatteri via hovedstrømsbryter. På batterisiden av hovedstrømsbryter er det også kabel til landstrømslader. Fra A. går også en tynn hvit kabel til vifte motorrom. Det er «skjult opplegg» med tape og skjøter som ikke ser helt factory ut. Jeg ser ikke alt her, så mulig det er kablet også andre steder. Fra 1. går også en svært tynn rød kabel som jeg mener går til landstrømslader. Med hovedstrøm skrudd på og motor av: På skillediodens inngang og B+ er det ikke spenning målt mot jord. Jeg får 0,13V mellom B+ og 61 (brun kabel til MDI). En tynn gul kabel (som jeg har lest skal være VP original sens er ikke tilkoblet (men har heller ingen spenning). Det er godt mulig det ikke er så mye som 1V forskjell som gir varsel på for høy spenning på start, jeg har ikke fått reprodusert det i det siste da jeg flyttet sens til startbatteriet. Men en vesentlig forskjell er det, og gjør at jeg enten får for høy spenning på start (sens på forbruk) eller mindre lading (30-40A mot 70-80A) på forbruk med sens på start. Redigert 5.Juli.2021 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Er ikke alltid så lett å få oversikten i et trangt motorrom, men da har du i alle fall fått eliminert mulig direktekopling slik diskutert tidligere og har et system som virker! For å forbedre lading til Lithium er det nok å bytte ut ladeskille med MOSFET med mindre spenningsfall eller kople en liten DC DC lader på startbatteriet den rimeligste/minst omfattende endringen du kan gjøre. Det slår meg også at dersom du slår av hovedbryter start under gange så vil sense ‘se’ et startbatteri som ikke mottar lading. Regulator vil da gi på og du kan få høy spenning inn på Lithium som evt kan slå ut BMS dersom batteriet er fullt. Da er det muligens bedre å ha en bryter på senseledning slik at sense koples fra. Det ble nettopp dokumentert i en annen tråd her at da ser denne dynamoen/regulatoren ut til å bli ‘dum’ og vil bare gå for en spenning på i overkant av 14V. Personlig er jeg sykt flink til å glemme slikt så jeg hadde nok heller prøvd å lage systemet så ‘automagisk’ som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Takk @Fantino . Tanken var å flytte sens tilbake til forbruk - går jo for det meste bra. Så kunne jeg kutte lading av start i de tilfellene jeg får alarm og spenning over 15 V på start. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 (redigert) Ja det vil jo fungere bedre. Dog har du fortsatt risikoen med bms som kutter med blåst dynamo som resultat, men om bms er stilt høyt nok (14.6V ish) så bør det ikke skje da jeg vil tro at spenning flater ut på 14.1-14.2V på Lithiumpakken. Dog kan det selvsagt skje av andre grunner. Om du bare lager til en bryter som bryter senseledning vil du nok oppnå temmelig nøye det samme uten å løpe den risikoen. Redigert 5.Juli.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Takk Fantino. Problemet blir vel likt for alle med Litium-batterier med BMS, uten lading av gel eller blysyre-batteri, så jeg tror jeg tar sjansen likevel (så lenge selve kutting av strøm til startbatteriet i seg selv ikke er skadelig). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 (redigert) lr-80 skrev for 9 timer siden: Med hovedstrøm skrudd på og motor av: På skillediodens inngang og B+ er det ikke spenning målt mot jord. Bra, da var det ikke den feilkoblingen jeg var redd for. Jeg har samme skillediode som deg . Opplever aldri spenningsforskjeller på 1 og 2 under drift. Selvsagt har jeg forskjell ved bruk av trøster eller vinsj , men det er bare kortvarig. Men så har jeg bare vanlige blybatteri også, både på start og forbruk. Mulig litiumbatteriene da som gjør forskjellen, og på det område har jeg veldig lite og bidra med. Redigert 5.Juli.2021 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Jeg har ikke tid for å diskutere det videre. Men skjønner jeg riktig, det jeg leser på tvers, da har du jo eksperimentert med å flytte sensen og bekreftet at problemet forandrer seg. Det dreier seg om spenningsforskjell mellom batteriene, basert på indre motstand ved lading. LFP har minst motstand = høyest strømopptak = trenger lengst for at spenningen økes. Bly har mest motstand = minst strømopptak = spenningen økes rask. Når det lades bly vil spenningene på den øke raskere enn f.eks. på LFP som gjerne viser 13,5V frem til SoC har nådd ca. 88 - 93%) før den øker. Problemet som diskuteres her siden uker nå dykker opp når regulatoren senser over "noe" med "noe" spenningsfall. Jo mer spenningsfall, jo mere økes risken at dette problem blir synlig. Så gjentatt anbefaling herfra. Monter noe fordeler som har lite eller ingen spenningsfall over fordeleren, da er i hvert fall jeg sikker at dette problemet er borte. Og: det tar vel 5 minutter når du drikker mye kaffe mens. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lr-80 Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Bare for å få det inn med teskje @Joerg Becker - om jeg bytter original Bavaria Multi Battery Isolator med en Victron ArgoFet 200-2 så er det løst? Hvor vil du anbefale at jeg setter sens? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Når jeg forstår dine prøver riktig ser du spenningsøkning på start når sense er tilkoblet forbruksbanken. Dette oppleves mer utpreget når batteribanken er tom, mindre når forbruksbanken er på veien til full. Når du så bytter sense fra forbruk til start er fenomenet borte. Når jeg har skjønt dette riktig: Hiv ut fordeleren som har spenningsfall og bytt dette mot noe uten / med forholdsvis lite spenningsfall. Så burde problemet forsvinne i hvert fall både så vidt og innenfor ca. 50% spenningsfallet du ser over den nye enheten. Med -0,4V og mindre bør dette bli +0,2V eller mindre du ser på start når du lader med maks strøm på forbruk. Og ja, 200-2 ville være greit. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.