Sodasmile Startet 26.April.2019 Del på Facebook Startet 26.April.2019 Jeg kjøpte en eldre seilbåt, Alo 96 1982 modell, og i denne stod det montert en VHF radio. Denne er tilkoblet antenne og telefonrør, men ikke strøm, og det fulgte ikke med kontakter. Jeg lurer derfor på om det er noen her som kjenner radioen, evt kan hjelpe meg å forklare hvordan jeg skal koble denne til for å få liv i den. På undersiden av radioen står det følgende: RACAL NORGE A/S BERGEN, NORWAY Mod. VHF - 128 Marine 12 VOLT DC C.S.D. 101cm 76cm STAND. STEER Legger ved bilder. Det er da den hvite firkantede kontakten jeg antar strøm skal kobles til, + og - 12V regner jeg med, men hvilke er hvilke, og hva er den tredje lederen til? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 26.April.2019 Del på Facebook Svart 26.April.2019 Du kan jo prøve her: https://www.ask.hl.no/Radio/reparere.html Sitér dette innlegget Link to post
Sodasmile Svart 28.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2019 Takk for tips! Sendte spørsmål og fikk grundig svar. Tillater meg å poste ca kopi av svaret her, om noen skulle behøve samme info: "Det er mulig å lodde ledninger til kontakten og trekke over en isolasjonsstrømpe. Sikringer 6 ampere kvikk, monteres i serie med ledningene. Det er viktig med rett polaritet. Det er mulig å måle ved hjelp av et ohmmeter Ved den testen må apparatet være slått av. Det står en diode over strømforsyningens inngang og den leder dersom det kobles til feil polaritet og normalt vil da sikringene ryke. I verste fall vil dioden bli ødelagt og kan lage permanent kortslutning eller permanent brudd. Ved brudd brenner mye av elektronikken i stykker fordi delene ikke tåler feil polaritet. Du kan også finne polariteten ved å koble en 1 Watt 12 Volt lampe i serie med strøminngangen og da vil lampen lyse dersom det er feil polaritet. For at den testen skal fungere må apparatet ikke slåes på. Denne typen VHF er gammelt og den kan være ustabil. Det lureste er å kjøpe ny VHF som har GMDSS mulighet." Fare for at det blir ny VHF i båten gitt... Sitér dette innlegget Link to post
alo 96 Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 Hi there, i was looking for alo 96 owners, so nice to find out somebody has the same boat as mine. Only i live in the caribbean. i have the boat now for 1,5 year and making it complete with everything i need for a big trip troughout the Caribe. Would be nice to keep in contact. I would love to get in contact with ALO 96 owners, or the old one. since im trying to find the old owners in Norway. kind regards J.Koopman Sitér dette innlegget Link to post
Th-1 Svart 10.Mai.2023 Del på Facebook Svart 10.Mai.2023 Midten er + og den lengst ifra midten er -. Det er slikt min er hooket opp. Og den funker! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.