Jump to content

Fra Landkrabbe til Kaptein - 1976 Alo 33 Seilbåt (Prosjekt)

SimonT

Recommended Posts

Nå har tiden kommet; jeg har blitt båteier!

Dette er min første båt. Jeg har aldri eid en båt før. Tenke seg det... 
Da jeg var yngre hadde min far en Jans Entry motorbåt. Jeg som 14åring, midt i trassalderen, hatet det. Å blir dratt med på sjøen med mor og far var det verste jeg visste. Tilbringe hele helgen i en pitteliten båt, en eller annen plass i Øygarden. Jeg ville jo heller være med kompiser, og sykle. 
Men for 11 år siden forstod jeg at det var feil båt jeg hadde vært ombord i; det var seilbåt som var min type båt. Og siden har jeg drømt om å seile de syv hav i egen seilbåt.
Selv om jeg har minimalt med seile-erfaring har jeg altså kjøpt meg en båt. En veldig fin båt, om jeg må kunne si det selv. Den er ikke av den nyeste sort, men tror det skal passe til meg.
Og her starter historien om meg som båtmann. 

Litt om båten:
1976 Alo 33 
Som navnet tilsier er den altså 33 fot. Bredden er på rundt 310cm. 
Kjøpt på Finn av en ufattelig hyggelig mann som var mye eldre enn han så ut som.
Han hadde hatt båten i noen år, uten å seilt den. Eieren før var blitt for gammel til å ha den selv, men han jeg kjøpte den klarte ikke å la den gå ut på det åpne markedet. Hvertfall ikke enda.
Båten er helt orginal. Orginal motor, orginalt interiør, alt. 
Men tross alder ser den utrolig strøken ut. Den er selvfølgelig blitt brukt de siste 40 årene, men holder seg godt. Akkurat som tidligere eier. 
Ingen fukt i båten, ingen mugg, ingen dårlig lukt. 
Jeg har selv utrolig lite erfaring når det gjelder seilbåter, så det å vite om en båt er bra eller ikke... det vet ikke jeg.
Men håper jeg ikke har kjøpt katta i sekken.

Planer for båten:
Om ett og et halvt år ønsker jeg å reise ut på en lang, lang reise. Hvor den skal gå? Usikkert enda, men til et sted uten bjørkepollen er hvertfall målet.
Frem til jeg skal kaste loss er det mye som skal skje med båten.
Oppgraderinger, forbedringer, pussing, og vasking. Kanskje gjøre om litt på interiøret? 
Det som er planen til nå er hvertfall dette:
Bunnsmøring
Veldig grundig vask
Nye gjennomføring
Kartplotter (med ekkolodd?)
AIS
VHF
Nytt kjøkken m/innebygd kjøleboks + ny komfyr
Maling av interiør
Trekke om puter
Solceller
Vindmølle
Batteripakke med god kapasitet
Nytt elektrisk anlegg 12v og 240v
Få alle tau bak i cockput

Andre ting som er ønskelig å gjennomfør:
Flytte badet til der kartbord/stikkøye er for heller å ha større plass i forpiggen.
Om dette lar seg gjennomføre er heller usikkert.
Håper gjerne jeg kunne fått litt tips og triks av dere her inne til å gjennomføre noe sånt.

Legger ved litt bilder fra finn-annonsen:

Jeg kommer til å oppdatere den tråden underveis i utviklingen av båten. _224868196.jpg_1918460843.jpg

_420304209.jpg_2048507184.jpg_749057495.jpg_1386384734.jpg_1302136398.jpg_975902101.jpg_117936360.jpg_1520090378.jpg_179110563.jpg_459759903.jpg

_138426893.jpg

_149549344.jpg

_329903406.jpg

_334412793.jpg

Redigert av SimonT (see edit history)

Gratulerer med båt! Den ser bra ut synes jeg ?Fine, klassiske linjer. 

Jeg er ingen ekspert, men blir litt skeptisk til planen din om å male interiøret. I alle fall dersom det er treverket du vil male. Jeg har sett noen båter der dette er gjort. Tanken er sikker å få det lysere og/eller mer moderne, men ofte blir det verken pent eller trivelig. 

Ellers håper jeg du får mange gode opplevelser med båten ?

Guest Avmønstret#

Med 6 mnd ville jeg strøket alt "jåleri" på lista, begynt å bruke båten og utelukkende fokusert kreftene og pengene på viktige driftstekniske ting som seil og rigg, motor, styring og navigasjonshjelpemidler. Og om noe virker og er i god stand, la det være, inntil videre.

Ville begynt med å få noen som kan seilbåter godt til å gå over båten for å få en liste over alt som MÅ gjøres, det er nok en del, antagelig mer en nok når du kun har 6 mnd på deg.

Veldig greit å ha et par kun lystbetonte prosjekt gående parallelt med det du må gjøre for å holde motivasjonen oppe.

Om du ikke er elektriker, eller skal betale for en, ikke riv ut et fungerende elanlegg helt sånn uten videre, det gir ikke stor mening.

Korsfjord skrev for 16 timer siden:

Jeg er ingen ekspert, men blir litt skeptisk til planen din om å male interiøret. I alle fall dersom det er treverket du vil male. Tanken er sikker å få det lysere og/eller mer moderne, men ofte blir det verken pent eller trivelig. 

Tanken er i grunn å få det lysere inni båten. Jeg har sett flere båter der det har blitt veldig stygt, men også mange båter der det har blitt fint. 
Det som også er en faktor er at om jeg tenker å flytte toalettet bak, og utvide forpiggen må jeg bygge et nybygg til toalettet. For å slippe å kjøpe dyr teak eller annet mørkt treverk for å matche er det letter å kunne male.

sunnmøre skrev for 16 timer siden:

Eit alternativ til å måle interiøret, er å bruke folie. Då går det an å angre...

Jeg har har hatt sommerjobb som foliemontør en gang i tiden, så dette er jo nesten rart at jeg ikke har vurdert. Første tanken er; vil folien feste seg til et gammelt treverk og ta med seg litt av treverket på vei av? 

larsern6 skrev for 13 timer siden:

Men, sikker på du skal male den inni? Er det noe som får meg til å styre unna båter på finn, så er det når det fine treverket er sauset ned i hvitmaling...

Men er jo din båt:cheers:

Om du leser lengre oppe i dette svaret får du litt av grunnen.
Jeg er kanskje ikke som andre, men jeg hadde faktisk en lyyyys lys blå i tankene. Male bare treverket som er store flater. Ikke male luker, lister, og annet. Bare flatene.

Pinkvin skrev 1 time siden:

Med 6 mnd ville jeg strøket alt "jåleri" på lista, begynt å bruke båten og utelukkende fokusert kreftene og pengene på viktige driftstekniske ting som seil og rigg, motor, styring og navigasjonshjelpemidler. Og om noe virker og er i god stand, la det være, inntil videre.

Ville begynt med å få noen som kan seilbåter godt til å gå over båten for å få en liste over alt som MÅ gjøres, det er nok en del, antagelig mer en nok når du kun har 6 mnd på deg.

Veldig greit å ha et par kun lystbetonte prosjekt gående parallelt med det du må gjøre for å holde motivasjonen oppe.

Om du ikke er elektriker, eller skal betale for en, ikke riv ut et fungerende elanlegg helt sånn uten videre, det gir ikke stor mening.

1 år og 6 måneder*
Så har litt tid på meg. 
Foreløpig har jeg mange lystbetonte prosjekter på listen av den enkle grunn at jeg vet ikke om noe annet. Men det endrer seg vel fort når jeg begynner å jobbe på båten og får litt bedre oversikt. 
Og ja, jeg har faktisk elektrikerutdanning ;) 
Mitt verste mareritt er et fuglerede av ledninger, så det vil jeg få litt orden på etter hvert. Regner med jeg må ha en del nytt elektronisk utstyr da det meste som er der er fra 1976, så hvorfor ikke legge opp nye ledninger som jeg kan merke skikkelig, og ha kontroll på selv. 
Koselig puslearbeid :D

Pinkvin skrev 59 minutter siden:

Og ja, klart du maler interiøret som du vil. Ikke hør på "oss gamle gubber" som mener alt maritimt skal være mørkt og lakkert. Du har rett, vi har feil.;-)

Haha, enig!

Euklid skrev for 11 timer siden:

Med mindre du har noen spesiell grunn til å skulle ha vindmølle ville jeg droppet den planen, og heller kjørt på med flere solcellepaneler. Skal du seile langt bør en skikkelig løsning for ankring stå høyt oppe på ønskelista. Antageligvis øverst.

Hvorfor ikke vindmølle?
Planen er å bygge en "solcellepark" over hekken på båten.Kanskje 300-400w. Og en liten vindmølle.
Og kanskje et nybegynnerspørsmål; men hvilke andre løsninger for ankring kan man ha enn.. et anker?

Redigert av SimonT (see edit history)
Pinkvin skrev 1 time siden:

Og ja, klart du maler interiøret som du vil. Ikke hør på "oss gamle gubber" som mener alt maritimt skal være mørkt og lakkert. Du har rett, vi har feil.;-)

HVA!? Kaller du meg en gammel gubbe? Makan! :lol:

SimonT skrev 26 minutter siden:

Tanken er i grunn å få det lysere inni båten. Jeg har sett flere båter der det har blitt veldig stygt, men også mange båter der det har blitt fint. 
Det som også er en faktor er at om jeg tenker å flytte toalettet bak, og utvide forpiggen må jeg bygge et nybygg til toalettet. For å slippe å kjøpe dyr teak eller annet mørkt treverk for å matche er det letter å kunne male. 

Om du leser lengre oppe i dette svaret får du litt av grunnen.
Jeg er kanskje ikke som andre, men jeg hadde faktisk en lyyyys lys blå i tankene. Male bare treverket som er store flater. Ikke male luker, lister, og annet. Bare flatene.

Da ser jeg poenget ditt, og det virker som du har tenkt godt gjennom det. Det blir sikkert bra :thumbsup:

SimonT skrev for 21 timer siden:

Nå har tiden kommet; jeg har blitt båteier!

_459759903.jpg

Grattis !  

Jeg skulle som Pinkvin skriver bare tatt det som er absolutt nødvendig........kanskje skroggjennomføringer....og sen begynnt bruke båten..ut å seil.......det gjør att du lærer kjenne båten og din liste blir kanskje litt annerledes prioritert !

riktig kult på din bilde å se den gamle vindmåleren....tror ikke jeg sett den på 40-50år......veldig flitig i bruk da jeg seilte Optimist på 60-70-tallet......startfartøyet målte alltid vindhastigheten innen start på regatta......tror ikke vi fikk lov å starte om det blåste mer enn 10 eller 12 m/s....husker ikke riktig grensen

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Vi har rett......og vi er ikke gamle gubber!! :smash::smiley:

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Vi har rett......og vi er ikke gamle gubber!! :smash::smiley:

En ting er svenske båter, og en del andre, med interiør som er... hva skal man si... i sin egen klasse. Ikke noe stygt om Alo og norsk båtbygging, men med mindre det var en spesielt talentfull håndtverker som tok jobben på denne båten på 70 tallet, eller den har blitt oppgradert spesielt i ettertid, ja da syns jeg det er helt greit å gjøre endringer som man selv trives med. Litt gjennomtenkt så kan det å male enkelte flater gi svært fint resultat. 

Liker godt "mørke kjellere selv", men forstår veldig godt om andre vil ha det lysere og "luftigere". 

Men må innrømme at jeg ikke ser for meg at folie og "plastikk look" har noe nedi en sånn båt å gjøre. Et sted må grensa gå, selv for meg ;-). Men igjen, om eieren trives med den løsningen, kjør på, det er ingen regler så lenge en husker å aldri, aldri, seile med fenderne ute :-D

4 hours ago, SimonT said:

Hvorfor ikke vindmølle?
Planen er å bygge en "solcellepark" over hekken på båten.Kanskje 300-400w. Og en liten vindmølle.
Og kanskje et nybegynnerspørsmål; men hvilke andre løsninger for ankring kan man ha enn.. et anker?

Vindmøller bråker mye (også de mer stillegående variantene), og med mindre det blåser mye og du ligger for anker kommer det ikke allverden av strøm ut av det. Om du får kjørt på med 3-400W solcellepaneler og en god regulator skal du ha en ganske strømtørst båt av denne størrelsen før du trenger å bruke noen andre ladekilder.

I tillegg til et (godt) anker bør du ha en god slump kjetting, og i mitt hode er det også en stor fordel å ha en ankervinsj på baugen til å håndtere kjettingen – men det fungerer ganske godt å ha en enkel, manuell variant.

Vindmølle er fint hvis du skal seile jorda rundt feil vei. Gir bra effekt på kryss, noe de fleste prøver å unngå. På lens og de fleste ankringer ubrukelig. Har montert en vindmølle, kommer ikke til å gjenta den jobben da den bare unntaksvis gir strøm. Ville gått for solceller. Hvis du får plass til 3-400 watt på denne båten har du kanskje nok? 

Som de fleste gretne gamle gubber anbefaler jeg ikke drastiske tiltak før du har seilt båten en sommer. Få alt rent, og få alt tl å fungere. Bruk båten, seil, se hva som er riktig og hva som er feil. Snakk med folk. Mange med gode tips, og bruk sommeren til å fordøye hva som er gode tips og dårlige tips. 

Hvor skal du? Europa eller Caribien? Egentlig uansett ville jeg kjøpt ett 20 kg Rocna anker, 50 meter 8 mm kjetting og ankervinsj. Helst 70 meter kjetting, men båten er ikke så stor. 

Lykke til! Lett å få dårlige råd fra gamle gubber her på forumet hvis du lurer på noe. 

Grattis med fin båt. Mitt tips er å bruke båten før du gyver løs på de store prosjektene. Da vil du etter hvert finne ut hva du ønsker å prioritere. Å flytte badet vil jeg tro er relativt omfattende, og skal det bli bra vil det kreve godt håndverk. Husk også at ting er plassert med tanke på vektfordeling. Ting tar tid med båt, så med mindre du har veldig mye fritid ville jeg passet på å ikke gape for høyt. Jeg kjøpte en Happy 27 (seilbåt) i 1997 - da var jeg student, ingen barn eller store forpliktelser. Jobbet i båten fra 06.00 om morgenen til langt på kveld i flere uker en sommerferie, kun småprosjekter, montere stereo, pusse teak, bytte tauverk og taustoppere osv osv... Utrolig hvor mye tid du kan bruke...

Male interiøret så jeg nå!? Da må du være skråsikker, og vær OBS på at det påvirker andre håndsverdien. Nå koster vel ikke en 76 modell all verden. Jeg har lenge sett på båter til rundt 800.000kr, og har de lakket teak så styrer jeg unna, selv om alt annet stemmer. Treverk i båt skal behandles med respekt, hilsen gubbe med forkjærlighet for tre i ymse varianter (kan styre meg for lys furu)....:)

Mye gode innspill her!
Har alltid tenkt at vindmølle er en god ting på båt, men har aldri hatt noe erfaring med det, eller hørt med andre om hva de syns. Kan se ut til at det ikke blir noe vindmølle likevel.
Kan noen peke meg i riktig retning i hvor jeg kan få tak i et slikt "stativ" til å ha solceller på ?
Legger ved bilde av hva jeg tenker på. Dette er vel noe man må bestille på mål (?)
thumb5354.jpg

R.O skrev 3 minutter siden:

Jeg kjøpte en Happy 27 (seilbåt) i 1997 - da var jeg student, ingen barn eller store forpliktelser. Jobbet i båten fra 06.00 om morgenen til langt på kveld i flere uker en sommerferie, kun småprosjekter, montere stereo, pusse teak, bytte tauverk og taustoppere osv osv... Utrolig hvor mye tid du kan bruke...

Heldigvis for meg er jeg student med få(ingen) barn og mye fritid! 

Jeg skal også ta båten opp på land om noen uker for å gi den en skikkelig bunnsjau. 
Planen er vasking og ny bunnsmøring.
Tanken om å bytte gjennomføringene har også slått meg. Dette er vel noe som bør bli gjort innimellom? 
Hvilke type gjennomføringer bør jeg velge? Nylon? Messing?

Jeg vurderer også å skifte farge på båten. Jeg ser for meg at en blå båt ser mer moderne ut. Mørk blå fra vannlinje og opp til rekka. Samt mørk blå bunnsmøring. Noen innspill?

Blått skrog er fint, men upraktisk. Alt av skader/riper syntes mye bedre. Det er nok også en stor jobb dersom det skal bli bra. Får litt flashback til min Happy her, hadde også idéer om veldig mye.. En fix ide jeg hadde var bla ny primer på båten. Hadde lest om plastpest, og det var skrekken.... Av med alt bunnstoff, og på med X antall lag to-komponent primer. Tok meg ca. 10 dager og kostet 6 - 7000kr i 1997. 

Gjennomføringer har jeg ingen innspill til, men her har nok andre meninger, Lykke til...

Guest Avmønstret#

Som nevnt tidligere, prøv å få tak i noen som kan fortelle deg hva du må gjøre på båten før du setter i gang med alt du har lyst å gjøre :-) Båten ser fin ut, men det er en eldre båt, det er alltid noe som må gjøres, en god del flere ting som bør gjøres, og en haug med ting som hadde vært kjekt å gjøre. Begynne med det som må gjøres. 

Iom at båten skal opp kan det være en grei start å sjekke cutlesslager, roropplagring og gå ordentlig over skroget for å se om det evt må gjøres noe mer der enn å kun stoffe på nytt og bytte gjennomføringer. Standarden ved bytte av gjennomføring nå er vel Trudesign. Da må du gjerne opp i størrelse på en del av hullene i skroget. Og det er også en god anledning til å inspisere og evt bytte slangeklemmer (husk dobble på alt under vannlinja) og slanger, sjekke funksjon til ventil på svanehalser osv. 

• 1 måned senere...

Ny oppdatering:
Jeg har nå levert bacheloroppgaven og er på vei mot Bergen, og båten.

Innkjøp og oppgraderinger:
Jeg har gått til innkjøp av en gammel gummibåt med en 3,5 Mariner påhengs. Så den skal opp å nikke så fort som mulig. Vask og shining av båten, pluss litt småfiks på motor så tenker jeg den er grei.

Har også kjøpt Raymarine i70s tridatapakke som skal monteres på båten. Og venter på en Raymarine Axiom 9 som også skal monteres. 

I morgen skal båten på land for å bli vasket, bunnsmørt, få noen nye gjennomføringer, og installere giver til i70s pakken.
Dette blir veldig spennende. Skal også bytte anoder, samt pusse fin propellen. 

Noen som har tips til en førstegangs bunnsmører før jobben skal gjøres? 

Guest Avmønstret#
SimonT skrev for 2 timer siden:

Noen som har tips til en førstegangs bunnsmører før jobben skal gjøres? 

Ikke bli for ivrig. Gjør det som må gjøres nå og få båten ut igjen. Om noen sier at du må slipe den ned til gelcoat osv, glem det. Det er ett så arbeidskrevende prosjekt som gir så liten uttelling at 1001 viktigere ting bør prioriteres først. 

Spyl med en gang båten kommer opp av vannet, høytrykksspyler. Helst type "proffesjonell". Etter spyling har du et vindu på en time eller to hvor bunnen er våt og "myk", dvs hvor du enkelt kan skrape av evt rester som sitter igjen. Om det er sol, vind og varmt kan dette vinduet være mye kortere. Så det må jobbes raskt og effektivt. 

Jeg bruker sparkelspader i metall fra Jordan. En på ca 30 cm og en smalere. Så drar jeg fra vannlinja og ned mot bunnen/senter av båten. Om det sitter noe igjen, typisk rur, så drar jeg over et par ganger til. Sitter det fortsatt bruker jeg en kortere sparkelspade, vinkler den mer aggressivt og bruker mer makt, da pleier det meste å slippe uansett. 

Dette gjør jeg med hele bunnen på 39 fots seilbåt og klarer det sånn ca akkurat på noe under to timer. Begynn på solsiden så du får tatt den først. 

---

Så har det tørket. Da er det å få av restene du ikke fikk av med sparkelspade mens bunnen var "myk". Da bruker jeg eksentersliper med 60 papir, husk vernebriller og pustemaske, hansker, lue/hette osv. Bunnstoffstøv er noe dritt. Da sliper jeg vekk det som evt måtte være igjen av rester av rur. Sliper også på evt ujevnheter. 

Om bunnstoffet generelt er tynnslitt så stoffer jeg hele båten under. Setter vannlinja med blå malertape. Den river jeg av umiddelbart når båten er stoffa/vannlinja satt. Stoffer med pensel opp mot tapen først da det er greit å få lagt tjukt i vannlinja. Så bruker jeg rulle på resten. 

Propell polerer jeg blank med flapdisk i vinkelsliper fra Biltema, kjøp gjerne to disker så du slipper å "spare på" den. Om en skal polere den helt til slutt, sette den inn med tran, vaselin eller hva som helst... rådene er mange. 

----------

Alle gjør  sånt "på sin måte, så det er ingen universell sannhet. 

Min utstyrs- handleliste blir da

- Vinkelsliper med flapdisk

- Eksentersliper med 60 papir (maaange papir, bytt i tide)

- Munnbind/maske

- Vernebriller

- Hansker

- Rullesett x 2 pluss et par pensler og maskeringstape. Alt billigvarianter da det går rett i søppla etter bruk

- Nok bunnstoff, kjøp mer enn det du tror du trenger

- Godt vær, pils og grillmat, gjør det hyggelig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...