Jump to content

Varmtvannet kokte og sprengte slange


Werlin

Recommended Posts

Hei, håper noen kan gi oss noen gode tips.

 

Vi lå på landstrøm i havn og merket at varmtvannet ble veldig varmt (det virket som det kokte).

Var litt rådville, men skrudde av strømmen til varmtvannet og tappet samtidig varmtvann for å få kaldere vann inn i berederen. Mulig det var en tabbe, for det neste som skjer er at varmtvannsrøret ut av berederen sprekker. (Se bilde).

 

Trenger hjelp.

For det første lurer vi på hvorfor termostaten i varmtvannsberederen ikke stanset varmen, og hva vi i så fall kan gjøre.

For det andre lurer vi på hva slags slange og kobling dette er. (Se bilde) Kan dette demonteres og remonteres av oss? Hvis ikke hvor drar vi?

 

Vi har en QL varmtvannsbereder som vi antar er fra samme tid som båten - 2007. Båten er en Bavaria Cruiser

PS: "Plastgreia" som sitter i den røde slangen som vi ikke kjenner til, han har koblet vanlige koblinger et par ganger - eller i det minste sett at det har blitt gjort :p

 

 

 

IMG_1329.JPG

Link to post
Share on other sites

Mulig termostaten som har hengt seg opp. Om du ikke har kompetanse på det, så få en elektrikker til å se på det. Slangebiten får du ut av fittingsen ved å trykke inn den grå ringen rundt slangen samtidig som du drar slangen ut. Det kan være litt vanskelig å få ut slangebiten siden slangen mest sansynlig er litt deformert. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære alle sammen, hjertelig takk. 

Man ser troll og både det ene og det andre på Twitter, men slike som dere viser at internett også er til for det gode.
Kappet av noen cm slange og koblet til, og nå har vi vann og alt igjen (men skal ikke koble til landstrøm!). 
Et stort takk til dere alle og vit at dere har fått to stykker her til å smile og være lykkelig langt inn i hjerteroten!

Håper vi møter dere i sommer og kan by på en øl ;)

 

Spesiell takk til deg for god forklaring @bellen

 

Så skal vi få kjøpt en ny slange så den kan gå rett før den bøyes, takk for tips @Bigmac

 

Elektriker skal bestilles, men etter å ha jobbet med vasking, pussing, motor og stell i en hel måned (vi tok over båten i oktober og hun gikk rett på land), så skal vi innvilge oss en helg med bare båtkos før elektrikeren skal få gjøre sitt. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 12 minutter siden:

Men om en skrur ned termostaten, vil en jo likevel få temperaturer opp mot 90 g når en får oppvarming fra motoren...og det skal det tåle...

Regner med det er en bereder som henter varme fra både landstrøm og kjølevannet...

Det der er et fryktelig godt spørsmål, som jeg ikke forstår meg helt på. Hvis noen vet hvordan termostaten fungerer ift motorvarme så må de gjerne forklare det.  

 

Jeg har opplevd samme som Havelle under lange perioder med landstrøm (og jeg ikke har slått av bereder). Men ikke ved motorgange. Så blir ikke helt klok på dette. Dersom jeg ligger lenge på landstrøm så slår jeg av berederen i perioder.

Link to post
Share on other sites

Ut fra varmtvannstank er det vanlig å ha en blandeventil. Denne skal blande kaldt og varmt vann slik at det ikke blir for varmt til kranen. Denne kan justeres ned for å unngå at barn brenner seg på varmtvannet. Om dere har luft i varmtvannstanken kan det føles ut som som vannet "koker". Ikke sikkert det er noe galt med tanken, men ville ha sjekket det.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Bigmac skrev 8 minutter siden:

Det der er et fryktelig godt spørsmål, som jeg ikke forstår meg helt på. Hvis noen vet hvordan termostaten fungerer ift motorvarme så må de gjerne forklare det.  

 

Jeg har opplevd samme som Havelle under lange perioder med landstrøm (og jeg ikke har slått av bereder). Men ikke ved motorgange. Så blir ikke helt klok på dette. Dersom jeg ligger lenge på landstrøm så slår jeg av berederen i perioder.

 

Når den varmes fra motoren er det ingen termostat. Kjølevannet fra motor går i en sløyfe inne i tanken og temperaturen begrenser seg selv til temperaturen på kjølevesken. Og den er normalt aldri over ca 90 grader. 

Link to post
Share on other sites

Termostaten det her er snakk om føler på temperaturen i berederen og kutter 230 volt til varmeelementet ved oppnådd temperatur. Blandeventilen på utgangen, har ikke noe med dette å gjøre.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

plast slanger ryker som regel etter 10 når det gjelder varmtvann, noen en ser i nyere hus også som har rør i rør opplegg, der ryker som regel plast slange til varmtvann etter 10-15 år, en annen ting som kan ha svekket slangen er når båten har stått på land og en ikke har fått tømt systemet skikkelig for vann, da blir det fort litt frost spreng også

Link to post
Share on other sites

Burde ikke overtrykksventilen begynt å lekke dersom vannet kokte? 

 

Hvor mange watt er varmekolben på? -disse kan jo skiftes ut alt etter som man ønsker. 

 

Da jeg monterte vv bereder i seilbåten og bygde opp annlegget med slike hurtigkoblinger, ble jeg anbefalt, av butikkmannen, å montere en flexibel  slange, metallnetting utenpå, det første stykket ut fra tanken. Med nettopp henvisning til noen eiere av  Bavariabåter som opplevde som TS. 

Det er sikkert ikke er genuint Bavariaproblem. 

 

Mener å huske at det er viktig med et rent og pent kutt på den røde slangen... blå også for den saks skyld. Kanten må skråes av utvendig. 

Fikk det greit til med en ny tapetkniv. 

Dette for å holde det tett. 

Link to post
Share on other sites

Tror nok årsaken ligger i at du ikke har akkumulator på trykkvannsystemet. Dersom du har kaldt vann i systemet og trykksetter det slik at det står med fullt trykk med kaldt vann vil volumet i tanken og følgelig hele systemet øke som en følge av varmeutvidelsen av vannet. Siden det ikke finnes en akumulator i systemet som kan utjevne volumforskjellen så vil dette føre til en markert trykkøkning i systemet som er vesentlig høyere enn det trykkpumpen leverer men likevel lavere enn settingen for sikkerhetsventlien. Dette tåler ikke den røde plastslangen når den har nådd en viss alder (ca 10 år) siden den svekkes over tid på grunn av varmen fra vannet. 

 

En måte å løse problemet på er å montere akkumulator eller evt. en gummislange på ca en meters lengde på varmtvannsutgangen fra tanken. 

Redigert av Gunnari (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev 10 minutter siden:

Når helgeturen er over ville jeg koblet til landstrøm igjen og målt vanntemperaturen før jeg hadde kostet på elektriker.

Sjekk også at overtrykksventilen er iorden.

Skjønner ikke helt hva han skal ned elektriker, det er jo termostaten som er gåen. Bytt varmeelement. Koster 5-6 hundre kroner hos feks Seatronic. Been there...

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 1 time siden:

Skjønner ikke helt hva han skal ned elektriker

Strengt tatt har man ikke lov til å gjøre jobben selv hvis man ikke innehar de rette papirene. Dette er fast installasjon selv om det er i båt. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 5 minutter siden:

Strengt tatt har man ikke lov til å gjøre jobben selv hvis man ikke innehar de rette papirene. Dette er fast installasjon selv om det er i båt. 

Berederen min er utstyrt fra produsent med stikkontakt. Pr. def. ikke fast opplegg. Min bereder overheater også. Derfor plugger jeg den bare inn en times tid. Jeg har røropplegg i kobber. Således ikke problem hos med. Mener å ha lest at plastrørene for båt har en temperaturbegrensning godt under 100 grader C. Berederen min er installert i hht. spec.

Link to post
Share on other sites

Å tilkalle elektriker til båten sitter langt inne hos meg (faktisk så langt inne at det neppe kommer til å skje). I båten min har varmtvannsberederen også ledning med plugg i stikkontakt. Det er praktisk av mange grunner. 

Dersom du har det samme og ikke kan fikse det selv, ville jeg heller tatt med berederen til elektrikeren enn omvendt . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og litt googling bekrefter at bereder med tilkobling over kontakt kan repareres selv, på lik linje med vegglamper.

Krav om elektriker frafalles siden apparat kan gjøres spenningsløst ved å trekke ut kontakt.

 

Dette kan bli en fin uke, har lært noe nytt før kl. 10 på en mandag! :giggle:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...