Jump to content

Varmtvannet kokte og sprengte slange


Werlin

Recommended Posts

Gidder ikke å plukke den ut, er ikke stort nok problem. Når GM'en har gått en halvtime, har vi varmt vann i to dager. Jeg tror den er på 60 (eller er det 40) liter. For mye jobb å plukke ut. Berederen ble installert i 2009, koblet opp sammen med installasjon av septiktank i 2010. Siden har den stått der. I lodd, i hht. til spec.

576002749_070210009.jpg.8ba1503794094c64cd18bed0278ebece.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 50 minutter siden:

Og litt googling bekrefter at bereder med tilkobling over kontakt kan repareres selv, på lik linje med vegglamper.

Krav om elektriker frafalles siden apparat kan gjøres spenningsløst ved å trekke ut kontakt.

 

Dette kan bli en fin uke, har lært noe nytt før kl. 10 på en mandag! :giggle:

Ja, det er vel ingen som har sakt noe annet? Men som jeg skrev i mitt innlegg, så skrev jeg at hvis han ikke har kompetanse til å fikse varmtvannstanken, så bør han tilkalle en elektrikker. 

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for gode tips. Vår varmtvannsbereder er også koblet via stikkontakt, får skru opp og se om vi ser noe. Hvis ikke må vil vel krype til korset å kjøpe enten ny bereder eller ny kolbe.

 

Finnes det en god oppskrift på hvordan vi skal sikre at vi ikke har luft i berederen? Altså, hva gjør man når man fyller den etter vinteren?

 

Hehe, beklager dumme spørsmål, men vi er uvant med båter som er så luksuriøse at de har varmtvann/ferskvann ;)

 

 

Link to post
Share on other sites

https://seatronic.no/productattachments/index/download?id=1052

 

Her er en testprosdedyre på en Quick termostat og element.

 

Hvis vvt er riktig montert, med utløp av varmt vann på høyeste tilkopling, vil dette luftes når varmtvann tappes.

Det kommer først luft og siden vann.

God regel er å dra ut støpselet til bereder i perioder den ikke skal brukes, dette for at element ikke skal stå på i vanvare.

(Er du da uheldig, så brenner dette opp)

 

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei @Havelle

jeg har samme system som deg. Det jeg gjør for å fylle systemet igjen er

1 fyllle opp vanntanken. 

2 Åpne en kaldtvannskran til det kommer vann stenger , så videre til neste osv. 

3 Åpne en varmtvannkran til det kommer vann stenger, så videre til neste osv. 

4 Sette på strømmen til berederen. 

 

Jeg har gjort det slik i mange år har aldri hatt problemer med luft. 

Mine plastrør er fra 2007. 

Link to post
Share on other sites

Det var TS som nevnte dette med elektriker, og uansett om det er lov eller ikke hvis man ikke har greie på slikt er det en lur vei og gå.

 

Jeg ville bare "stoppe" TS i å svi vekk kroner på elektriker ved å faktisk måle at vannet ble for varmt.

Må det gjøres en jobb på berederen som TS ønsker at fagfolk skal utføre, lønner det seg nok å bringe berederen til de, ikke omvendt.

Det kan til og med lønne seg å kjøpe ny bereder, enn å la en fagmann feilsøke, bestille deler, og montere.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tror dette er et problem med Whale rør og feil installasjon fra blant annet Bavaria.                                                                                       http://forum.bavariaklubben.no/varmtvannsrr_topic439.html  

 

Fikk ikke lagt inn installasjon veiledningen, men konklusjonen er vel at Whale speed fit ikke skal ha mer en 60 grader og det skal være montert blandeventil for å få ned temperaturen.

 

 

  

Screenshot_2019-04-30-00-11-34.png.f09101ce23f4bc6aa9d4e0dd03e6116a.pngß

Screenshot_2019-04-30-00-16-15.png.7d0b002c9a07668c455b5385d31cd316.png

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AlfArie skrev 37 minutter siden:

Tror dette er et problem med Whale rør og feil installasjon fra blant annet Bavaria.

Standard PEX-rør (til husbruk) er heller ikke godkjent for mer enn 70°C. Dette samsvarer med Byggteknisk Forskrift (Tek 10), som sier at det ikke skal være skoldingsfare fra vanlig tappekran. Slike rør er mao. kun tiltenkt brukt sammen med blandeventil.

Link to post
Share on other sites

Gunnari skrev On 28.4.2019 at 22.54:

som en følge av varmeutvidelsen av vannet

Vann utvider seg praktisk talt ikke med økende temperatur. Det gjør derimot tanken. Så så lenge det ikke er andre faktorer (som f.eks. luft) inne i bildet, vil trykket synke, inntil kokepunktet.

Nå var det vel nettopp koking som skjedde her, men hadde trykket i seg selv vært årsaken, ville røret ha røket før kranen ble åpnet, og ikke etter, da trykket ble redusert.

 

Som et rimelig alternativ til ny originaltermostat, elektriker, mm. finnes det et utall av slike dingser å velge mellom:

https://m.banggood.com/no/DC12V-XD-W2308-Digital-Thermostat-Temperature-Controller-Adjustable-Sensor-Meter-Blue-LED-p-1093504.html?rmmds=detail-bottom-alsolike

 

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 20 minutter siden:

Anbefalt temp. er 75 grader. Legionella-bakterier kan dannes Ved lavere temp. (Også i armaturen!)

 

temperatur: bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. Ved temperatur under 20°C er formeringen begrenset. I vannsystemer hvor temperaturen er > 60°C vil legionellabakterier ikke etablere seg eller vokse.25. feb. 2010
Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 3 timer siden:

Vann utvider seg praktisk talt ikke med økende temperatur. Det gjør derimot tanken. Så så lenge det ikke er andre faktorer (som f.eks. luft) inne i bildet, vil trykket synke, inntil kokepunktet.

Har målt trykk på vann som tilsier at dette er feil. Varmtvannsbereder og trykkmåler var montert etter en tilbakeslagsventil. Varmtvannsbereder ble et lukket system mellom vannkran og tilbakeslagsventil. Vanntrykket steg når termostat koblet inn og varmet vannet og sank når termostat koblet ut ved høy nok temperatur. Overtrykksventil slapp ut vann når trykket ble for høyt. I mitt tilfelle med 50 liter bereder utvidet vannet seg ved oppvarming mer enn volumet av bereder økte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev On 29.4.2019 at 7.18:

Skjønner ikke helt hva han skal ned elektriker, det er jo termostaten som er gåen. Bytt varmeelement. Koster 5-6 hundre kroner hos feks Seatronic. Been there...

Og hvorfor skal han bytte varmeelement hvis termostaten er gåen :confused:

 

Jeg ville ikke byttet termostaten sånn uten videre, men testet den i en kjele med vann, virker den juster den til 65-70 grader med steketermometer elns. som referanse.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 1 time siden:

Og hvorfor skal han bytte varmeelement hvis termostaten er gåen :confused:

 

Jeg ville ikke byttet termostaten sånn uten videre, men testet den i en kjele med vann, virker den juster den til 65-70 grader med steketermometer elns. som referanse.

Fordi det er det enkleste rent praktisk sett, og ts har vel antydet begrenset teknisk kunnskapsnivå.

I tillegg er disse italienske produktene av en særdeles dårlig kvalitet, så jevnlig bytte er fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Igjen, takk for mye god hjelp! Og det stemmer at kunnskapsnivået er begrenset - men vi lærer.

 

Får se hva vi gjør. Først følger vi prosedyren for å sjekke termostaten, om den er død så høres det lurt ut å bytte varmeelement. Om vi da ikke skal bytte hele tanken. Har i alle fall lyst til å få montert en blandeventil.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 5 timer siden:

Er varmeelement og termostat en enhet på denne berederen? 

Nei.

Heller ikke på en Quick bereder.

Termostaten er en egen del også på en Quick bereder, føleren på termostaten stikker inn i hull i flensen på varmekolben og ser slik ut.

https://seatronic.no/vvs/vann/varmtvann/reservedeler-varmtvannstanker/quick-termostat-27cm-lengde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...