Jump to content

Oljetrykk alarm uler ved tomgang, men forsvinner ved høyere turtall


Morlor

Recommended Posts

Jeg er ny båteier av en 2007 mod Askeladden Z8 med en cummins/mercruiser 4.2 320hk. 


Den er i tipp topp stand så langt jeg kan se bortsett fra en ting. 
Ved lavt turtall faller oljetrykket og alarm uler. 
Ved høyt turtall stopper alarmen. 
Motoren går som en klokke og har ingen ulyder eller annen synlige feil. 
Peilepinnen på olje er bra. 
Tidligere eier mener dette er et kjent problem på disse motorene og mener det ikke er noe å bry seg om. Det er litt vanskelig når det uler hver gang jeg kjører sakte eller står på tomgang!
Oljen og filteret er byttet i 2017. Tidligere eier valgte å ikke bytte i 2018 da han kun hadde kjørt 20 timer. Motoren har gått totalt 370 timer. 

 


Kan noen hjelpe meg? Noen tips? 

Link to post

Oljeskift årlig uansett er viktig uansett motor. Oljen forringes uansett. Hyppige skift forhindrer tiltetting av kanaler med sludge.

Kan jo være dårlig oljetrykksgiver og. Koster vel ikke all verden å skifte. Sludge i giver vil medføre feil avlesning. Evt. kan du prøve å skru ut giver og gjøre den rein.

Er motoren gått mye så kan det være lurt å prøve med innvendig motorvask etterfulgt av ny olje og filter.

Rett olje av skikkelig kvalitet er viktig. Kanskje prøve tykkere olje? 

 

Kjenner ikke motoren men dette er jo generelt for alle motorer.

 

Hva skikkelig olje kan bety: Junior sleit med trøblete giring på Yamaha-motorsykkelen sin. Gikk vekk fra Yamalube-oljen og over til en helsyntetisk Valvoline olje. Da girte sykkelen plutselig knirkefritt. 

 

 

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Jeg et enig med "nomen" og "Ida Marie III". Jeg ville ikke ha følt meg komfortabel før jeg visste hva trykket faktisk er. Det kan være feil på giveren; som kan bety at alt annet er i orden, men hvis trykket faktisk er for lavt, må dette utbedres raskest mulig. På høyere turtall, når belastningen er større, trengs det også høyere oljetrykk. Om alarmen går på f.eks. 1 kg, kan det hende at du nå har 1,5 kg når det egentlig skulle ha vært 4. Det er da det skjærer seg, og ikke på tomgang.

Om det viser seg at trykket er for lavt, kan det skyldes flere ting. Det kan jo virke som om det er slurvet litt med oljeskiftene, men uansett bør ikke 370 timer gi nok slitasje til såpass redusert trykk. Det jeg kan se for meg som en mulig årsak er at trykkregulatoren ikke stenger helt pga. fastgrodde urenheter...

 

Link to post

Faller trykket også lavere enn det det skal eller er trykk ok mens det går alarm?

 

har en vp41 og der var det alarmgiver som var gåen. Startet med å ule etter at jeg gikk fra høyt turtall til lavt. Så begynte den å ule mer og mer, selv om trykket så greit ut. Måtte til slutt koble ut alarmen på dashbordet ? Og det er jo ikke heldig. Fulgte nøye med på trykk og temp resten av sesongen..

 

på min motor er det 2 trykkmåler. En som viser bar på oljetrykksmeter og en som gir alarm. Byttet alarm-måleren og alt ok ?

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Guest Balder..

Er enig med det de fleste alerede har sagt, en oljetrykksalarm som går av må ALDRIG overses.

 

-Bytt filter, undersøk å finn det filtret som fløder best, der er det forskjeller pga bruk av ulike innvendige matrialer, spiller i de fleste tilfeller ingen rolle men i tilfeller der marginene teller er det viktig.

 

-Bruk en olje med viskositet som holder olje så tykk som mulig ved driftstempratur, alle oljepumper jobber mer effektivt jo tykkere oljen er.

Dette å bruke "rett" olje er faktisk ikke så viktig så lenge det er motorolje av god kvalitet, det handler ganske enkelt om å holde avstand mellom bevegelige deler.

 

-Hadde det vært min båt/motor ville jeg ettermontert en oljekjøler, dette er svært effektivt,  holder oljen kaldere å dermed tykkere.

 

-Se om det er slanger/koblinger/overganger i systemet som kan bytter for å øke flødet.

 

Årsaken til ett slikt problem du her beskriver er oftest råde og/eller ramlager som er litt slitt, før...70tallet.... var dette ganske normalt på en del bilmotorer att når bilene hadde gått ett par 100tusen kilometer dukket oljelampa opp på tomgang, etter bytte av rådelager gikk oljetrykk ofte opp fra 1kg til 3kg på tomgang, glidelager/lagerskåler tåler veldig lite slitasje før oljen lekker ut på sidene av lagerskåler.

 

En måte å gjøre noe der å da kan være å justere opp tomgangen litt slik att du får høyere oljetrykk på tomgang.

 

Noen råd som kanske kan hjelpe.

Lykke til.

 

 

Link to post

Mange gode råd, og "diagnoser" her, men mål nå trykket først!

 

Mange som har kastet bort tid og penger på å jakte på feil som ikke finnes p.g.a en defekt/ødelagt sensor.

 

Skaff skikkelig måleutstyr og mål trykket med driftsvarm motor, og sjekk opp mot spec. Er det for lavt, må det gjøres tiltak.

 

Skru ut trykkgiveren, ta den med til f.eks

 Hydroscand for å få ett testuttak med riktige gjenger. Kjøp også med en måleslange og ett manometer, dette får du for ca en 1000-lapp. En billig investering.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Bytt olje og filter selv om den bare har gått så lite etter forrige skift som du sier. Kan tyde på at oljen ikke er helt god.

Du kan jo se om oljen er blitt sort, da er det greit å skifte uansett.

Motoren har oljekjøler med egen termostat, så ikke nødvendig med å montere noe mer. Ville kanskje sjekket termostaten.

Er temp måler på varm motor midt på "normal", så er den iallefall ikke for varm.

Du får sikkert alarmen når motoren er varm, da er oljetrykket 1,5 Bar eller lavere på tomgang. Tomgangs turtallet skal være 700 rpm, det ser du på turtalls måleren.

Når motor er kald rett etter start, bør oljetrykket ligge på 4 Bar eller litt mer. Varm motor på tomgang 1,5-2 Bar.

Jeg har 220hk utgavene av samme motor og har brukt Mobil Delvac Mx mineral olje, ikke bruk syntetisk på denne motoren.

Prøvde en Biltema diesel olje, men den ble for tynn når motor var varm, ikke å anbefale på denne motoren.

 

Jeg har og brukt litt olje tilsetning fra STP, kan hjelpe om oljen ikke holder viskositeten varm.

Molykote, en type molybden tilsetning får motoren til å gå lettere.

.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Spørsmål til TS, går oljealarmen, og blir stående på også ved oppstart av kald motor? Eller skjer det kun etter dere har gått motor varm og så går ned på tomgang? 

 

Støtter forøvrig alt som er nevnt :-) Mål oljetrykket først. 

 

Har selv en gammel "steinknuser" men opplevde at oljetrykksalarmen gikk av på tomgang, men kun når motoren var ordentlig varm, typisk på vei inn i gjestehavn osv ;-) Tidligere eier kom med samme forklaring som du har fått, "helt vanlig på disse motorene" Og det er jo en logikk i at varm olje har økt viskositet og dermed kan gi redusert trykk. 

 

Så fulgte jeg ett av tipsene du har fått her i tråden. Tykkere olje. Og det hjalp, en stund, så var problemet tilbake. 

 

Enda på visa var at jeg fikk diesel i olja via høytrukkspumpa. Fikk ordnet det og har ikke oljetrykksalarmen siden. Kombinasjon av olje som ble varm og en ganske god dash med diesel på toppen ga lavt oljetrykk. Men har faktisk beholdt den litt tykkere olja fordi det reduserte svetting og oljedrypp fra en gammel engelsk motor betraktelig. 

Link to post
  • 5 år senere...
Guest Avmønstret# skrev On 3.6.2019 at 12.09:

Spørsmål til TS, går oljealarmen, og blir stående på også ved oppstart av kald motor? Eller skjer det kun etter dere har gått motor varm og så går ned på tomgang? 

 

Støtter forøvrig alt som er nevnt :-) Mål oljetrykket først. 

 

Har selv en gammel "steinknuser" men opplevde at oljetrykksalarmen gikk av på tomgang, men kun når motoren var ordentlig varm, typisk på vei inn i gjestehavn osv ;-) Tidligere eier kom med samme forklaring som du har fått, "helt vanlig på disse motorene" Og det er jo en logikk i at varm olje har økt viskositet og dermed kan gi redusert trykk. 

 

Så fulgte jeg ett av tipsene du har fått her i tråden. Tykkere olje. Og det hjalp, en stund, så var problemet tilbake. 

 

Enda på visa var at jeg fikk diesel i olja via høytrukkspumpa. Fikk ordnet det og har ikke oljetrykksalarmen siden. Kombinasjon av olje som ble varm og en ganske god dash med diesel på toppen ga lavt oljetrykk. Men har faktisk beholdt den litt tykkere olja fordi det reduserte svetting og oljedrypp fra en gammel engelsk motor betraktelig. 

Hei .

Jeg har akkurat samme problemet på min bukh dv36/48. Har du noen bilder hvordan denne pumpa ser ut og hva jeg eventuelt på gjøre ? 

Link to post
mk skrev for 13 timer siden:

Hei .

Jeg har akkurat samme problemet på min bukh dv36/48. Har du noen bilder hvordan denne pumpa ser ut og hva jeg eventuelt på gjøre ? 

 

Som @Lars H. skriver så er ikke Guest Avmønstret medlem her inne lenger.

 

Men jeg husker saken, og kan godt fortelle deg i korte trekk hva han gjorde. 

 

Han demontere dieselpumpa og leverte den til Minges Diesel for overhaling. Han ble da ikke bare kvitt problemet med diesellekkasje til motorolja, han beskrev også motoren som "en helt annen" etter dette. Lettstartet og mye penere gange. Dette dreide seg så vidt jeg husker om en Perkins fra 80 tallet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...