Jump to content

Lime skai - Biltema spraylim

volvo_penta_

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Biltema spraylim? Skal lime skai til treverk.

Har gjort noen limprøver, og følger man steppene på flaske  og sprayer på begge flater, venter 5 min og limer sammen virker det som det sitter veldig godt!

Ser det er noe varierende tilbakemeldinger på forumet, går det kanskje på holdbarheten over tid?

Noen med erfaring hvor det har sittet på en stund, i alle varierende temperaturer som det er i en båt ila. sesongen?

Ok, takk for tilbakemeldinger.

Er egentlig tilgjengeligheten som gjør at jeg vurderer Biltema sitt lim, ikke prisen. Skulle hatt noe som var «bankers» så en slipper å ta igjen jobben om 1 år pga. trekk som løsner.

Ser ut til å være vrient å skaffe både 3M og Wurth sitt spraylim her i området, som er førstevalget.

Brukte Biltemas spraylim da jeg isolerte ombord for noen år siden (2011/2012). Skrogtrekk utenpå isolasjonen. Noe varierende resultat vil jeg si. I fremre lugar, salongen og bak panelene på badene sitter skrogisolasjonen og skrogtrekket som støpt fast. Henger vel så godt som dyrere merker lim. Men inni skapene fikk skrogtrekket ikke skikkelig feste til isolasjonen og måtte derfor limes på nytt, da med enda fyldigere strøk, for å holde.

Så min erfaring fra dette prosjektet er at det er en fordel å spraye på et relativt tykt lag med lim på begge flater. Helst så nærme heldekkende lag som mulig. Både de forrige typene dyser på disse boksene og de nåværende (de siste er justerbare ved å vri på tuten, horisontalt/vertikalt sprøytebilde) hefter ikke tilstrekkelig nok med kun et tynt strøk. Tynne strøk dekker heller ikke godt nok da limen slynges ut i tynne «linjer». Opplever både forrige versjon spraylim og dagens type fra Biltema som temmelig lik i heft og bruk, bortsett fra dette med de justerbare dysene da.

Limte også skrogtrekk på kryssfinerplater da vi skulle skifte ut takplatene i en eldre Windy 24 der jeg var med og hjalp til. På de fremre platene (da vi hadde nok lim på) henger skrogtrekket godt den dag i dag, mens de aktre platene har løsnet her og der (det var da vi måtte spare på limen, hadde ikke flere spraybokser). Den siste jobben ble gjort for et par år siden. Så. Kjøper du spraylim (om det er Biltemas eller andre typer), kjøp mange bokser. Bedre med en boks for mye, så kan du heller bytte inn de ubrukte boksene om det skulle være noen til overs.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ta en liten garasjetest med materialene du har tenkt å bruke. Feks fant jeg ut at grunning av finerplater før liming ga dårligere feste, så da slapp jeg å gjøre det :-) Fant også ulike egenskaper når isolasjon skulle limes mot underlaget og skrogtrekk mot isolasjon. Og kanskje teste ut et par- tre ulike kandidater? 

Guest Avmønstret#

Ta en liten garasjetest med materialene du har tenkt å bruke. Feks fant jeg ut at grunning av finerplater før liming ga dårligere feste, så da slapp jeg å gjøre det :-) Fant også ulike egenskaper når isolasjon skulle limes mot underlaget og skrogtrekk mot isolasjon. Og kanskje teste ut et par- tre ulike kandidater? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...