Jump to content

Demontere Stevnelager og hylserør

Henning94

Recommended Posts

Hei

Da er sommeren sånn smått igang, men kortvarig foreløpig for min Sollux 24AC

Kom ned til båten et par timer etter sjøsetting, og ser fort her at det er lekkasje. Kommet inn såpass mye vann at vannet dekte bunnpanna. Fikk lenset ut vannet og ser at det lekker ved akterstevnet, rettere sagt mellom hylserører og stevnelageret.

I våres skulle jeg bytte cutless-lageret, og nybegynner som jeg er, så løsner jeg mutterne til stevnelageret, og vrir og vender på dette uten nytte. Leste meg opp på diverse forum at stevnelageret er festet sammen med Hylserøret. Jeg skrudde alt sammen i god tro på at dette fortsatt var tett, for så å sende båten på verksted slik at dem kan ta ut akselen å bytte cutlesslageret. 

Planen min nå er å demontere stevnelager og hylserør, for å finne årsaken for så deretter å pusse ned, på med ny tetningsmasse og montere alt sammen igjen. Eventuelt kjøpe nytt av det som er ødelagt.

Spørsmålet mitt er: Må propellakselen ut når stevnelager og hylserøret skal ut?

Stevnelageret er festet med 4 muttere på bolt. Jeg kan ikke huske og ha sett "bolthode" på innsiden, så jeg tror boltene er støpt i skroget. Mulig jeg er helt på jordet, men derfor jeg henvender meg til båtplassen. Mye kunnskap på disse forumene.

Per nå så har jeg ikke bilder fra der lekkasjen kom fra/på innsiden ved hylserøret og bak stevnelager. Men dette kan ordnes om et par dagers tid om ønskelig. 

På forhånd, takk for god hjelp!

pakkboks.jpg

propell.jpg

Hei, 

Du må nok ta ut akselen først, før du tar ut hylserør og stevnbeslaget.

Jeg gjorde tilsvarende jobb på min Marex 280 i fjor våres. Her er tråden som beskriver arbeidet, tror du vil få en god ide om hva du må gjøre ved å lese den :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...