Jump to content

Synspunkter på gummibåttyper?


Helge

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en gummibåt som tillegg og alternativ til min Pioner 235 jolle. Ja, jeg vet at RIB'ene skal ha de beste sjøegenskapene, men dersom jeg skal kjøpe en gummibåt så er det blant annet fordi jeg vil ha muligheten til å pakke den helt sammen og ta den ombord i båten på lengre turer. Jeg har ikke gode erfaringer med jolleslep i høye hastigheter (selv med en Pioner 235) og på enkelte lengre turer er det veldig greit å kunne legge seg på 25+ knop.

 

Når sammenpakking er et "must" snakker vi vel om gummibåter med oppblåsbar kjøl/dørk eller gummibåter med spilebunn. Jeg har lite peiling på gummibåter og vil sette pris på å høre andres erfaringer, kommentarer og råd. Om ikke så lenge kan vi forhåpentligvis finne slike råd i erfaringsdatabasen som er under test - men enn så lenge hadde det vært kjekt med litt hjelp.

 

Jeg har vel en formening om at gummibåter med spilebunn gjerne er lettest og tar minst plass sammenpakket, men at gummibåter med oppblåsbar kjøl/dørk har best sjøegenskaper.  Men jeg vil altså gjerne høre hva andre har erfart/erfarer :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei på deg.Kjøpte ifjor en ZOOM by Zodiac type 240cm med spilebunn og du kan tro jeg angret.Kjøpte samtidig en 4 hk Suzuki til denne.Sønnene mine synes den var ok,men begynte etterhvert å spørre om jeg kunne lage gulv i den.Det var mye mere stabilt for det hadde de sett på andres gummibåter.(Det er en helt egen jungeltelegraf når barna møtes utpå for en "gutteprat"). De andre båtene hadde også oppblåsbar kjøl noe som gjorde at hvis vi voksne satt på den ene pongtongen så gikk ihvertfall båten rett frem og ikke sidelengs.Har hatt en 265 Zodiac (1985-1989) med finerdørk og oppblåsbar kjøl og trodde ikke at det var så stor nedtur å anskaffe seg en med spiledørk.Nå er hele ruklet solgt og jeg har kjøpt ny gummibåt Yam 265 med finerdørk og oppblåsbar kjøl og er nå på jakt etter en 8-9,9 hk motor.Synes det er litt morro selv å kjøre gummibåt samtidig at det skal være en sikkerhet også i tilfelle man må forlate storskuta og da blir nok spilebunn for spinkelt siden jeg er i 100+ klassen og kanskje skal ha med 2 barn og en voksen til.Satt man i bunnen med båt med spilebunn var man alltid på det laveste punktet sammen med en kopp vann eller to,,,,=våt.

Her ble det mye pepper men legg til en tusenlapp eller to og få finerbunn.Mange båter følger det også med en kjekk oppbevaringsbag som alt kan stappes ned i.

Med vennlig hilsen Jørgen

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten Narwhal med spilebunn. Den kan brukes som "badedyr" når småunger er ute for å leke seg, men å kalle denslags for "båt", nei slettes ikke!

 

I tillegg til at den er ubrukelig med luft, så er ventilene så dårlige at den ikke klarer å holde på trykket. Med andre ord: bortkastede penger!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Helge

 

Du sier ingenting om hvor stor gummibåt du ønsker deg, og hvor stor motor du skal ha på den.

Jeg har en relativt stor achilles (315?) med oppblåsbar dørk og kjøl. Bruker en 4 hester på denne, men det kan ha opptil 10 hester. Jeg har hatt denne noen år og er godt fornøyd med den, bortsett fra at den er i tyngste laget, og tar litt for stor plass. Båten er solid og har bra sjøegenskaper (hvis man kan snakke om sjøegenskaper på en gummibåt  :wink:) .

 

Har ikke selv noen erfaring med spilebunn, men har hørt en god del negativt. Siden du er godt vant med en pioneer tror jeg kanskje du vil bil nokså skuffet over en båt med spilebunn.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde først en Zodiac Cadet med oppblåsbar kjøl og finerdørk, den byttet vi etter to sesonger til en Fastroller av samme fabrikat. Grunnen til at vi byttet til oppblåsbar dørk var to: lavere vekt og at oppblåsbar dørk gjør jolla adskillig enklere å legge sammen. Det skal ikke underslås at prisen er dendel høyere på sistnevnte. Begge jollene har samme lengde (260) og vi benytter samme motor.

 

Vår erfaring er at livet med gummijolle er enklere med oppblåbar dørk, riktig oppblåst gir dørken også akseptabel stabilitet.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har en Quiksilver 270 med oppblåsbar dørk og kjøl. Båten er meget god, bærer 430 kg, og tåler inntil 10 hk. Vi har den på snap daviter. Det var fordelene.

 

Ulemper: Båten veier ca. 35 kg og det høres kanskje ikke så mye ut, men det er tungt. Å få den pakket ned i trekket like fint som når du får den har ikke jeg klart. Det er slitsomt å blåse den opp, pakke den sammen så vår er oppblåst hele sommeren.(elektrisk pumpe ville nok hjulpet)

 

Skulle jeg valgt i dag hadde jeg nok valgt en litt mindre lettere båt for når det gjelder stuing og håndtering sammenpakket så er vår for tung-klumpete. Aller helst tror jeg at jeg ville hatt redningsflåte i bag så hadde jeg sluppet hele styret, selv om jolla er forbanna grei å ha av og til.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Quicksilver 240 i fjor med spilebunn, og er veldig fornøyd med den. Har på en 4 hk og det fungere supert. Denne løsningen er overkommelig i pris også, og totalt ligger det på ca. 12.000,-  med litt pruting. Dersom man ønsker seg bedre sjøegenskaper må man velge oppblårbar kjøl, da denne har spilebunn.

 

Sjekk med disse dersom dette er noe: http://www.ravns-garage.com/

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Har en Avon Rover 240 med oppblåsbar bunn. Denne veier ca. 20 kg, grei å sue vekk, eller surre på dekk i maksvær. Motoren er en Honda 2 hk, vekt ca. 12 kg.

 

Dette er for oss en grei løsning om vi ligger på svai og skal i land, eller for småfarting rundt omkring. Løsningen er valgt primært med henblikk på lav vekt, enkel å stue vekk. Skal man bruke gummibåten mye til "litt av hvert også røffe forhold" ville jeg gått opp i størrelse.

Link to post
Share on other sites

Hei Helge, du sier ingenting om hvor stor gummibåt du ønsker deg, og hvor stor motor du skal ha på den.

 

Har ikke selv noen erfaring med spilebunn, men har hørt en god del negativt. Siden du er godt vant med en pioneer tror jeg kanskje du vil bil nokså skuffet over en båt med spilebunn.

Skal jeg ha en lett gummibåt som skal kunne tømmes for luft, pakkes sammen og tas ombord er det også ønskelig med lav ekt på motoren så den er lett å ta ombord i "hoved-"båten. Jeg har på min Pioner 235 i flere år brukt en Mercury 4 Hk (22 kg) som er trimmet opp mot 5 Hk og hadde tenkt å eventuelt begynne med denne også på gummibåten. Med litt erfaring (en sommer?) med den motoren på gummibåten kan jeg jo vurdere om jeg vil komplettere påhengsmotorsamlingen min  :headbang: (5 stk: 115 Hk, 15 Hk, 4/5 Hk og to 3,5 Hk).

 

Jeg tenkte på en gummibåt så lett som mulig i området 20 til 35 kg som helst er godkjent for 4 (minst 3) personer.

 

Med ett unntak virker det på alle de fine svarene (TAKK!) som at erfaringene er relativt dårlige med spilebunn. Kanksje er det flere som har erfaringer med spilebunn?

 

Så var det forskjellene mellom oppblåsbar dørk og finerdørk? Hva er + og - der? En tusenlapp til eller fra spiller ikke så stor rolle, men det gjør sjøegenskaper, vekt og volum.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har ennå ikke hørt om noen som har vært spesielt fornøyd med spilebunn. Dersom du ønsker en lett båt, men vil unngå spilebunn - så finnes oppblåsbar bunn, som visstnok skal fungere greit.

 

Gummijoller er stort sett laget av to materialer - PVC og Hypalon (Neoprene). Generelt kan man si at Hypalon er bedre, men dyrere.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Quicksilver 270 med oppblåsbar dørk. Kjøpte oppblåsbar fordi den er ca 10 kg lettere enn tilsvarende med finerdørk. Selv om den veier noen kilo klarer jeg rimelig lett å egenhendig legge den oppå styrehustaket, det er vel ca 2,5 meter over vannflaten.

 

Ulemper med oppblåsbar dørk: Den MÅ pumpes opp MINST til det trykket som står i manualen og helst mer for å bli stiv nok til kjøring i planefart.

 

Ulemper med finerdørk (som jeg hadde på en tidligere båt): Flere sprekker (mellom dørkplatene) som der spruter vann opp i under planefart. Der vil jo nesten alltid være noe vann under dørken. Noe mer vedlikehold.

 

Sammenpakking og oppblåsing er en del arbeid, så dersom du har muligheten til det ville jeg nok anbefalt å transportere den oppblåst på et eller annet vis, f.eks. i snap-daviter e.l.

 

Jeg har en 8 hk Suzuki på min og det er litt snaut. Planer med en voksen og et barn. Jeg kjøpte bevisst en 8 hk da denne er vesentlig lettere enn en 9,9 (som er nedtrimmede 15 hestere).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner kanskje å nærme med fasiten som passer for meg?

 

Oppblåsbar kjøl og dørk - fordi det er lettere enn finer/fast dørk men samtidig gir brukbare sjøegenskaper når en har nok lufttrykk (jeg har elektrisk pumpe 12V)

 

Størrelsen/lengden trenger vel ikke være mer enn rundt 240? Det er finens vel gummibåter på den størrelsen som er godkjent for 4 personer.

 

Jeg har ikke mye tro på å slepe en 240 gummibåt i 20 knop +

 

Ikke kan jeg ha snapdaviter på båten jeg har i dag (22 for med påhenger) så derfor vurderer jeg å ta arbeidet med å pakke ned gummibåten. Skal jeg førts slepe på jolle har jeg fortsatt mer tro på min Pioner 235 på 49 kg (med 22 kg påhenger veier den 71 kg) i 20 knop enn en lett gummibåt. Men på lange turer slik som den i fjor fra nesten ute ved Stadt og inn i Geirangerfjorden vil jeg definitivt ikke slepe jolle.

Link to post
Share on other sites

Bare et tips om el 12V pumpe,,  Jeg hadde det kjøpt inn for å pumpe opp gummeibåten en Quicsilver, Men den hadde trykkventiler som krevde et visst trykk før den blåste inn, dette klarte ikke min 12V pumpe :headbang:  Så fotpumpa måtte frem allikevel..   Gummimadrasser og badebasken derimot virket den helt fint på  :smiley:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har en Suzumar 290 som jeg kjøpte i fjor.

Vi kjøpte gummibåt fordi vi ønsket å pakke den ned når den ikke skal brukes på en stund.

 

Problemet er å få ut all lufta slik at den blir liten nok til å få ned i baggen igjen.

 

Jeg har vært på jakt etter en 12V eller 230V pumpe som også kan fungere som en "vakuumpumpe" for å få lufta ut igjen.

 

Hadde jeg klart å skaffe en slik, så tror jeg det hadde blitt mye lettere å pakke gummibåten sammen.

 

Er det noen som har tips om en slik luftpumpe ?

Jeg har prøvd Biltema, Clas Ohlson, Maritim men ingen av disse har noe lignende.

 

 

Med vennlig hilsen

Tom

Link to post
Share on other sites

Så fotpumpa måtte frem allikevel..

Så vidt jeg husker så skal Quicksilverdørken blåses opp til .85 bar så der duger ikke fotpumpa heller......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Helge: Størrelsen/lengden trenger vel ikke være mer enn rundt 240? Det er finens vel gummibåter på den størrelsen som er godkjent for 4 personer.

 

 

Du bør nok kjøpe litt større jolle, fordi 240 blir svært liten. Vi har 260 og den er nok i minste laget. Husk det er først under praktisk bruk at du finner ut om ting er brukbart. Vi har hatt vår jolle noen år og nå er den så liten at det begynner å bli litt motstand mot å ta den med p.g.a. størrelsen.

Link to post
Share on other sites

Bare et tips om el 12V pumpe,,  Jeg hadde det kjøpt inn for å pumpe opp gummeibåten en Quicsilver, Men den hadde trykkventiler som krevde et visst trykk før den blåste inn, dette klarte ikke min 12V pumpe :wink:  Så fotpumpa måtte frem allikevel..   Gummimadrasser og badebasken derimot virket den helt fint på

Hva slags 12V pumpe har du? Min kan pumpe alt fra badeballer og luftmadrasser til fotballer, sykkeldekk (65 psi) og bildekk.
Link to post
Share on other sites

Hei !

Problemet er å få ut all lufta slik at den blir liten nok til å få ned i baggen igjen. Jeg har vært på jakt etter en 12V eller 230V pumpe som også kan fungere som en "vakuumpumpe" for å få lufta ut igjen. Hadde jeg klart å skaffe en slik, så tror jeg det hadde blitt mye lettere å pakke gummibåten sammen. Er det noen som har tips om en slik luftpumpe ?

Jeg har prøvd Biltema, Clas Ohlson, Maritim men ingen av disse har noe lignende.

Jeg er ikke helt sikker, men mener å huske at Biltema har en pumpe med to trykk-kretser der lavtrykkskretsen har to tilkoblinger og kan brukes til å suge UT luft også. Men som sagt jeg er ikke sikker samt at det er vel ikke sikkert om "suget" er kraftig nok?
Link to post
Share on other sites

Du bør nok kjøpe litt større jolle, fordi 240 blir svært liten. Vi har 260 og den er nok i minste laget. Husk det er først under praktisk bruk at du finner ut om ting er brukbart. Vi har hatt vår jolle noen år og nå er den så liten at det begynner å bli litt motstand mot å ta den med p.g.a. størrelsen.

Dette er vel eksempel på det som kan vise seg å være nyttige argument mini. Selv om Pioner jolla (235) ikke er lengre den heller er det jo et poeng at pontongene på gummibåten stjeler mye plass..... Jeg må vel vurdere minimum 260, men hva veier da en slik med oppblåsbar kjøl og dørk?
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at du  kan finne mye informasjon om forsjellige båter ved å lete litt på nettet. De fleste produsentene av kjente merker har gjerne egne sider der de presenterer produktene.

Hei Lasse - jada tekniske data har jeg allerede funnet på noen fabrikat gummibåter, men ikke alle oppgir alle data på websidene  :wink: Som et eksempel har jeg blant annet funnet en 240 med oppblåsbar dørk på 32 kg. Storesøsteren på 270 veier ikke mer enn 34 kg den heller, men koster ca 30% mer (12.200) enn 240.
Link to post
Share on other sites

Denne kompressoren fra Biltema kan båte fylle og tømme luftbåter, men bråker mye.

 

Kompressor 12 volt

For pumping av bildekk, sykkeldekk og baller. Dessuten utstyrt med hurtigpumpe for pumping av gummibåter, luftmadrasser, badeballer m m. Utstyrt med innebygd trykkmåler og arbeidsbelysning. Kapasitet maks. 18 bar. Leveres med 3 m kabel for tilkopling til sigarettenneruttak, slanger, tre ulike nipler og to munnstykker. Alt tilbehør oppbevares i ett rom.

 

 

Art nr         Pris    

15-981      319,00 kr  

Svein H

Link to post
Share on other sites

Jag har en Suzumar 290

 

Den har fast durk, 3 aluminium plater + 1 i marinplywood, dessa sätts ihop

med 2 aluminium U-profiler i sidorna (lite knixigt!!)

efter durkarna blåser man opp en köl inunder!

Fördel: Detta ger en veldi stabil botten i båten när man kliver ned!

Nackdel: tar litt tid o montera!

Här tror jag oppblåsbar durk ville bli det omvända!

 

Jag lyfter opp gummibåten på fördäck vi överhavseglingar, inomskärs släpar

jag den efter! Har i framtiden tenkt mig ett arrangemang med gummibåten

liggande på sidan bak på badplattformen! Dvs oppblåst hele sommaren!

 

Jag använder en Yamaha 4hk, ger båten en fart på 11kn (GPS-mätt) under 'superidealiska'

förhållanden o en person ombord, med 2 eller fler ombord ca 3-4kn!

valde 4 hk för att den skall vara lett o lyfta av!

 

Jag gav ca 9500 SEK förra året för båten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne kompressoren fra Biltema kan båte fylle og tømme luftbåter, men bråker mye.

Bråker ja, det er bare fornavnet. Lyden kan vel best sammenlignes med en moped eller lettvekter som har skåret seg gjentatte ganger og bare har blitt tuktet igang igjen etter at den fikk kjølt seg litt ned. Jeg har ikke brukt min noe særlig ennå, men det virker jo unektelig ganske kjekk da. Bortsett fra lyden - RRRRR - RRRRRR - RRRRR!!!!
Link to post
Share on other sites

Denne kompressoren fra Biltema kan båte fylle og tømme luftbåter, men bråker mye.

Da er jeg plutselig  ikke lenger usikker mht pumpe :wink: for jeg husker at den kompressoren jeg så i fjor sommer bråkte noe inni hel@§#¤%&
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...