Jump to content

Synspunkter på gummibåttyper?


Helge

Recommended Posts

Hei Helge, jeg har selv en Quicksilver 310 med oppblåsbar dørk og kjøl. Jeg er er kjempe fornøyd med jolla. lett ca 37 kg og stiv og fin. Den oppblåsbare dørken er lett å holde rein og god å sitte på.

 

Har 10 hester fra mariner som er omgjort til 15 hester(buttet ei skive i motoren), og det går som bare det.  :lol: Jolla planer selv med 3 voksne og 2 unger.

 

Mitt råd er å kjøpe så stor jolle som mulig, jo større den er jo mer stabile og tørr vil den være i sjøen. Husk også på at pontongene tar en del av plassen ombord i ei gummi jolle slik at du må opp en størrelse i forhold til ordinære joller.

 

Lykke til

 

:wink:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Hei Helge, jeg har selv en Quicksilver 310 med oppblåsbar dørk og kjøl. Jeg er er kjempe fornøyd med jolla. lett ca 37 kg og stiv og fin. Den oppblåsbare dørken er lett å holde rein og god å sitte på.

Jeg aner at jeg etter hvert ender opp med en gummibåt på 30 til 70 cm mer enn jeg hadde sett for meg. Mindre enn 270 går jeg dermed sannsynligvis ikke for. Men jeg får tusle innom to forhandlere på onsdag å se hva de har å si og anbefale  og ikke minst hva de har å by på.

 

 

Har 10 hester fra mariner som er omgjort til 15 hester(buttet ei skive i motoren), og det går som bare det.  :wink: Jolla planer selv med 3 voksne og 2 unger.

 

Fjernet strypeskiven mellom forgasser og motorblokk mener du kanskje? Det ble gjort på min Mercury Viking som løftet den fra 10 Hk til 15 Hk. Hadde egentlig ikke tenkt å ha så tung motor (34 kg) på gummibåten jeg da.

 

Takk for alle råd og erfaringer her. Det er kjekt med litt slik ballast før en tusler inn i butikken.

Link to post
Share on other sites

Jeg aner at jeg etter hvert ender opp med en gummibåt på 30 til 70 cm mer enn jeg hadde sett for meg. Mindre enn 270 går jeg dermed sannsynligvis ikke for.

Kanskje verdt en titt innom Avons hjemmeside: http://www.avoninflatables.co.uk/page/fd_lei   Du finner et "specs sheet" som er ganske informativt.

 

Jeg ser den minste de har nå er er R 260, den bærer 3 personer, R 280 bærer 4 personer. Det finnes også disse som kalles "Dinghies" som har gode bære-evne i forhold til vekten av gummijolla.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Til Helge, pontongene "tar plass", men du sitter jo på de. Derimot kan du kompensere for kort båt med å la være å montere tofte. Vår erfaring er at denne blir ikke brukt allikevel. Et anne poeng er at med mindre båt, kan du klare deg med mindre motor, vår jolle planer med 4/5 hk Mercury og to voksne. Denne motoren har innebygget bensintank og dermed nok en plass tyv mindre. :confused::nonod:

 

Poenget er etter mitt syn å finne en liten nok, men allikevel stor nok jolle. Den skal også være så lett som mulig. Dette lærte jeg en gang på svenske kysten, det lå nesten 90 båter i en havn for normalt under 30. Vi lå langt inne og måtte dra tidlig, det er et slitt å flytte en Optimistjolle over 12-15 båter. Det gikk allikevel bra med et smil og lite annet å gjøre i havnen. :nonod::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser enkelte antyder at en oppblåsbar bunn kanskje ikke er *stiv eller stødig nok*. Jeg ble overrasket over hvor stiv og stødig den oppblåsbare bunnen i min Avon 240 er. For min del er jeg slettes ingen lettvekter, men bunnen svikter ikke om jeg *står* på den. Nå sier Avon på sin hjemmeside litt om hvordan denne bunnen er bygget opp. Poenget, eller spørsmålet om du vi, er kanskje om det er forskjell på oppblåsbare bunner?

Link to post
Share on other sites

Til Helge, pontongene "tar plass", men du sitter jo på de. Derimot kan du kompensere for kort båt med å la være å montere tofte. Vår erfaring er at denne blir ikke brukt allikevel. Et anne poeng er at med mindre båt, kan du klare deg med mindre motor, vår jolle planer med 4/5 hk Mercury og to voksne.

:wink: Da må jeg i alle fall se på Zodiac 260 med oppblåsbar dørk i dag. Har selv samme motor som dere (115 Suzuki, 15 Mercury, 5/4 Mercury og to stk 3.5 Tohatsu). Egentlig er både Mercury og Mariner 4 og 5 Hk en Tohatsumotor...!
Link to post
Share on other sites

Har nå konsultert hele 5 forhandlere her i byen. Skuffende hvor få som har ferdig oppblåste gummibåter stående til demonstrasjon inne i butikkene :nonod:. Flere hadde ikke en eneste av de ulike størrelsene tilgjengelig for direkte øyensyn :wink:. En kan kanskje spørre seg om det er noen vits i å se på en 230 når en skal ha en 360 og omvendt, men bedre enn ingenting syntes nå jeg det ville ha vært.

 

Merker jeg har vurdert: Zodiac, Quicksilver, Bombard, Achilles og Suzumar. Jeg fant ingen forhandler å stikke innom på Avon, så jeg ringte importøren. Der fikk jeg høre at Avons gummibåter med oppblåsbar kjøl og dørk neppe kunne leveres i Norge til konkurransedyktige priser. De hadde ikke tatt inn noen. Merkelig   :wink:

 

Det var på Quicksilver og særlig Suzumar jeg fikk de beste prisene. De eneste jeg ble anbefalt til under 10.000 spenn var Quicksilver 240 og Suzumar 230 samt 265. Sistnevnte er visstnok egentlig en "270" da den er 271cm lang. Prisene var hhv. 9600, 5900 og 7900.

 

Den som virker mest fristende ut fra pris (7900kr) sammenholdt med størrelse etc er Suzumar 265 som hadde størst pontondiameter av disse tre (43cm) fem luftkammer (3ponton+2dørk&kjøl) hadde en tillat lasteevne på 550 kg og kunne ha maks 8 Hk motor. Egenvekten ble oppgitt til 32 kg som er overkommelig.

 

Quicksilver så derimot lekrest og mest "proff" ut uten at jeg skal utbrodere det mer enn det.

 

LØP og KJØP?

Link to post
Share on other sites

En faktor til for å gjøre valgets kvaler enda vanskeligere er gummiblanding, lim m.m. som er benyttet. Enkelte båter (skal ikke nevne navn) har en tendens til å gå istykker etter noen år, mens andre har lengre holdbarhet. Det var denne faktoren samt god service fra selger som gjorde utslaget da jeg kjøpte.

Link to post
Share on other sites

Suzumar kjenner jef ikke, ......

Suzumar lages etter hva jeg fikk høre av Suzuki-konsernet og selges gjerne (i hvert fall her i Norge i "pakker" med Suzukimotorer.
Link to post
Share on other sites

En faktor til for å gjøre valgets kvaler enda vanskeligere er gummiblanding, lim m.m. som er benyttet. Enkelte båter (skal ikke nevne navn) har en tendens til å gå istykker etter noen år, mens andre har lengre holdbarhet. Det var denne faktoren samt god service fra selger som gjorde utslaget da jeg kjøpte.

Nevn gjerne navn  :wink: til meg!

 

Selger av Achilles hevdet forøvrig at Zodiac, Suzumar, Quicksilver etc etc stort sett var samme røkla  :nonod: og at bare achilles lagde gummibåter med kvalitet i særklasse  :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En gammel tråd jeg velger å trekke fram igjen.

 

Etter 4 uker båtferie som inkluderte en nyanskaffet Suzumar 265 gummibåt, må jeg få komme med noen inntrykk.

 

Jeg er og var åpen for argumenter som jeg fikk under jakten på gummibåt: som at Achilles leverer gummibåter med meget høy kvalitet (kanskje den høyeste pga råmaterialet?) og at Zodiac og et par andre har lang (lengst) erfaring etc. Men jeg synes de nevnte tar seg ALT for grovt betalt for dette. I alle fall forhandlerne her i Trondheim.

 

En gummibåt på den størrelse jeg kjøpte med oppblåsbar kjøl og dørk måtte jeg ha betalt 12 til 15 tusen for hos de mest "anerkjente(?)" merkene. De forhandlerne jeg ringte her i byen var ikke villige til å slå av særlig på prisen. Jeg fikk imidlertid en meget god pris hos den lokale Suzukiforhandleren på en Suzumar 265 og betalte kun 7 tusen. Med så stor prisforskjell var ikke jeg i tvil. Jeg tror ikke at eksempelvis Achillesbåter har så mye som dobbelt så lang levetid som Suzumar, men selv om dette virkelig skulle være tilfelle blir vel kostnadene i dette tilfelle det samme!

 

Brukserfaringene fra 4 sommeruker er også gode. Suzumar 265 har pontonger med stor diameter, til sammen 5 luftkammer, er godkjent for 3 voksne og 1 barn og en samlet last på hele 550 kg. Det er en stødig båt følte vi. Men som "racerbåt" vil jeg nok anbefale RIB ja  :nonod:. Suzumar 265 er godkjent for inntil 8 Hk og jeg prøvde med 3.5Hk, 5Hk og 15Hk(!) som jeg hadde for hånden.

 

5 var ganske OK og med ca 110 kg ombord fikk vi gummibåten i plan og opp i en 13 - 14 knop. Det hele virket trygt og ganske stabilt uten at den oppblåsbare bunnen var "overfylt" mht trykk. 3,5 Hk var kun OK for kort transport mellom båt og land og ikke noe for oppdagelsesturer. 15 Hk var vel egentlig bare tull å forsøke, men forskeren måtte undersøke. Båten føltes ikke trygg og båtbunnen var nesten som "gele" når det begynte å gå fort (18-19 knop).

 

En 8 Hk på 26 til 27 kg (8 Hk og 40 kg er maks tillatt)  fra Suzuki, Tohatsu eller Johnson tror jeg vil være en optimal motor for denne gummibåten. Jeg får vel etterhvert legge inn erfaringer om også denne båten (sammen med mine 4 andre :lol:) i erfaringsdatabasen.

Link to post
Share on other sites

Etter en god del år med en Zodiac 310? med tredørk og oppblåsbar kjøl og 4,5 og 9,9 HK, ble guttungen konfirmert, og det høyeste ønsket var en RIB.  For han egentlig bare en drøm, men det er lov å ønske.  Men, med en båtoman far, ble ønsket virkelighet.  9,9 HK ble brukt frem til poden var 16, men da måtte det større motor og styrekonsoll på båten.  En spleis kom i gang, og en 25 Hk Tohatsu, ombygd til 30 HK ble påmontert.  Det gikk fort......  Når guttungen ble for stor til at jolla ikke klarte å tilfredsstille hans behov for å bli dratt på wakeboard, hadde jeg forkjøpsrett til ekvipasjen, så den er fortsatt i min eie, dog med en 15 Hk motor, noe som etter mitt skjønn er mere passende for båten. (Han er dog uenig) Planer med fire, ikke alle i min size, men dog voksne.  I sommer dro vi opp utrenede 18 åringer (jenter) på wakeboard med den uten problem.  Har man mulighet til å anskaffe og å ha RIB fremfor en båt med tredørk og oppblåsbar kjøl, som er mine eneste referanser, er RIB helt klart å foretrekke.  Jeg er fristet til å kalle det utklassing. Men, det er dette med epler,  bananer og sammenligning.

 

Båten, en Narwahl 310, har først i år fått sin første lekkasje, etter at den har blitt brukt som slepejolle i 7 år, og daviterjolle i 2 år.  (Det minner meg på at jeg må se å finne hullet, og få det reparert.) De siste to årene har den slitt veldig i røyken fra to dieseler som ryker mye, så nå ser det ut som den er laget i nesten svart gummi for tredje gang.  Den er allerede renset en gang i år.  Disse rensingene tror jeg tar på.....

 

Båten har vært utrolig bra, bedre erfaring med denne enn Zodiac.  Jeg klaget en gang til servicemann hos Zodiac mens jeg hadde det, om at det ble så fort hull i den.  Svaret var: "Du skal være klar over at jo flere ganger du lapper en gummijolle, jo sterkere blir den."  Bra svar.

 

Imidlertid, Narwahl RIB kan anbefales. Solid, sjøsterk, lettplanende og billig i forhold til mange konkurrenter.  Spør meg ikke hvor man får tak i den nå, men jeg kjøpte min hos Kaiander Yachts i Bærum.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

.......... Narwahl RIB kan anbefales. Solid, sjøsterk, lettplanende og billig i forhold til mange konkurrenter.  Spør meg ikke hvor man får tak i den nå, men jeg kjøpte min hos Kaiander Yachts i Bærum.

Narwahl er vel da også et eksempel på at det ikke bare et Achilles (og Zodiac...) som gjelder. Sjøegenskapsmessig hadde vel jeg også mest lyst på en RIB. Men vi måtte velge en båt som kan pakkes HELT sammen og da er oppblåsbar kjøl OG dørk tingen. Bedre enn spiledørk og flat bunn i alle fall  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei, gummibåt-kjøper.

Jeg har en Bombard Tropic (10fot) med 5 HK Mariner og vi er strålende fornøyd!

Dørken er av vannfast finerplater og det er greie årefester og nok av kroker til å feste slepetau&fortøyning.

 

Båten er veldig solid, men allikevel ikke tung og vi frakter den til/fra feriestedet på taket av bilen (med motoren i bagasjerommet).

Om vinteren lar jeg den stå med luft i og inne i garasjen opp etter veggen.

 

Båten er veldig stødig men ikke akkurat retningsstabil. I plan-hastighet (ca 13-15knop) ligger den oppå vannet og da blir den jo litt utsatt for vind og bølger.

 

Vi har hatt den i 2 sesonger og alle, store & små, er veldig fornøyde.

 

I og emd at den ligger på vannet hele sommeren, gror det endel under og jeg tar en "overhaling" (skraper av skjell og gress) midt på sommeren og når vi tar den opp.

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...