VP44 Startet 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2019 Skal test starte kad44 på land før jeg setter den på vannet. Heller vann i sjøvannsfilter så impeller ikke går tørr. Hvor mange sek kan man la den gå uten kjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Om du heller vann hele tiden i sjøvnnsfiltret kan du vel kjøre i timesvis. Men sjøvannspumpa går ikke tør i mange sekunder før impelleren brenner seg. Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Vet du om det vil sprute vann hvis man ikke har på lokke på sjøvannsfilter så man kan helle vann der mens man test kjører motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 (redigert) Det blir mellom 5- og 10 sekunder. Det spruter vann om du tømmer på så det renner over. Ellers ikke. Redigert 4.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Filteret er nok etter pumpen, så du kan ikke fylle vann der imens motoren går. Du kan ta ut impelleren før du prøvestarter, da kan du kjøre den ett lite minutt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Ikke sikker på hvordan det er på Kad 44 men på D6 som jeg har sitter filtret før pumpen. Der er det bare å stenge bunnventilen og legge en slange i filtret så kan en kjøre så mye en vill på land. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Filtrer er Før sjøvannspumpa på alle bøter jeg har vært i det er mange. Det neste som ryker er eksosslangen med delaminering på innsiden som regel ikke synlig før det begynner å lekke Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Du bør i alle fall sjekke om filtret er før eller etter pumpa. På noen AQAD40B jeg hadde for mange år siden var faktisk filtret montert etter pumpa helt idiotisk men slik var det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Bårdp skrev 7 minutter siden: Du bør i alle fall sjekke om filtret er før eller etter pumpa. På noen AQAD40B jeg hadde for mange år siden var faktisk filtret montert etter pumpa helt idiotisk men slik var det. Man drev visst på med dette en periode for noen år tilbake der man hadde en annen designfiliosofi enn nå. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Satte de dieselfiltret etter pumpa også? Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Filteret sitter etter impeller, ta av kjøleslangen fra drevet. Stikk en hageslange inni og skru på passe trykk! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Hvor er det opplyst at båten har drev? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Skal du bare prøve starte på land går det fint å kjøre noen minutter uten impeller. Sørg for at det er kjølevann på ferskvannssiden. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
VP44 Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Er båt med drev. Men trenger man å ta ut impeller bare for å test at den starter og går i 5 sek? Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Kan du ikke ta en passende stamp og fylle denne med vann, da har du både inntak og retur til vannet Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Er litt fare for nattefrost her jeg bor så har ikke lyst til å bruke vanlig vann ennå. Skal bare sjekke at den starter. Men er redd for å tørrkjøre impellern. Men den tåler vel 5 sek? Med motoren i gang . Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Ta nå bare av lokket til pumpen og napp ut impelleren eller bare ha lit olje på den så går det nokk bra og kjøre et 1/2 minutt. Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Takk for svar. Tenkte å fylle litt utblandet frostvæske i sjøvannsfilter så renner det vel ned litt på impeller også ? Så den får litt væske på seg? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Hulda skrev for 1 time siden: Hvor er det opplyst at båten har drev? Kad 44 er drev,mens kamd 44 er aksling Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Hva ønsker du å oppnå med å kjøre motoren 5 sekunder? Jeg ville heller ha ventet til den er sjøsatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VP44 Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Er for å sjekke at den starte etter vinteren, så man slipper å ha problemer når den skal heise ut på felles heising ? Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Det beste er å skru av slangen til innløpet av impellerhus. Skaffe en annen like stor slange. Koble denne til innløpet i impellerhuset og la den andre enden suge vann fra en bøtte fyllt med vann. Om du vil kjøre lenge må bøtta stadig etterfylles via en en vannslange. Sånn hadde jeg jeg gjort. Helle i filterhuset blir bare surr. Dette er jo på trykk/utløpsiden til impellerhuset. Er drevet av er det eneklere å kjøre vann inn på samme måte fra utsiden/transom. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Hell noen dråper olje eller annen smøring ned i impeller gjennom sjøvannfilter, en kort oppstart da er ingen problem. Har sett impeller på kad300 gå tørr i 15 minutt kun på filmen av zalo som den ble montert med, gikk ikke i oppløsning. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.