Jump to content

Oppstart av kad 44

VP44

Recommended Posts

Skal test starte  kad44 på land før jeg setter den på vannet.  Heller vann i sjøvannsfilter så impeller  ikke går tørr. Hvor mange sek kan man la den gå uten kjøling?

Ikke sikker på hvordan det er på Kad 44 men på D6 som jeg har sitter filtret før pumpen. Der er det bare å stenge bunnventilen og legge en slange i filtret så kan en kjøre så mye en vill på land.

Filtrer er Før sjøvannspumpa på alle bøter jeg har vært i det er mange. Det neste som ryker er eksosslangen med delaminering på innsiden som regel ikke synlig før det begynner å lekke

Du bør i alle fall sjekke om filtret er før eller etter pumpa. På noen AQAD40B jeg hadde for mange år siden var faktisk filtret montert etter pumpa helt idiotisk men slik var det.

Bårdp skrev 7 minutter siden:

Du bør i alle fall sjekke om filtret er før eller etter pumpa. På noen AQAD40B jeg hadde for mange år siden var faktisk filtret montert etter pumpa helt idiotisk men slik var det.

Man drev visst på med dette en periode for noen år tilbake der man hadde en annen designfiliosofi enn nå.

Skal du bare prøve starte på land går det fint å kjøre noen minutter uten impeller. Sørg for at det er kjølevann på ferskvannssiden.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Er litt fare for nattefrost her jeg bor så har ikke lyst til å bruke vanlig vann ennå. Skal bare sjekke at den starter. Men er redd for å tørrkjøre impellern.  Men den tåler vel 5 sek? Med motoren i gang .

Hva ønsker du å oppnå med å kjøre motoren 5 sekunder? Jeg ville heller ha ventet til den er sjøsatt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det beste er å skru av slangen til innløpet av impellerhus. Skaffe en annen like stor slange. Koble denne til innløpet i impellerhuset og la den andre enden suge vann fra en bøtte fyllt med vann. Om du vil kjøre lenge må bøtta stadig etterfylles via en en vannslange. Sånn hadde jeg jeg gjort. Helle i filterhuset blir bare surr. Dette er jo på trykk/utløpsiden til impellerhuset. Er drevet av er det eneklere å kjøre vann inn på samme måte fra utsiden/transom.

Hell noen dråper olje eller annen smøring ned i impeller gjennom sjøvannfilter, en kort oppstart da er ingen problem. Har sett impeller på kad300 gå tørr i 15 minutt kun på filmen av zalo som den ble montert med, gikk ikke i oppløsning. Lykke til.