Jump to content

Runddorg eller andre effektive metoder for makrell

Timmeeh

Recommended Posts

Langbambus er ikke så lett å få tak i nå for tiden. Flaggbøyestenger på 6 meter er fine, men jaggu ikke så lett å få tak i de heller. Mye annet kan brukes, men de må være rette og lette. Stengene belastes egentlig aldri med draget av søkke og fisk slik jeg bruker det. Kun for å lede dorga i bue ut fra båten når du har dratt det gjennom garnringene.

Når hele dorga er ute henter du snøret inntil båten igjen og holder det i handa(det blir man fort lei), eller fester det i rekka med lastestrikk med karabinkrok på. Dermed ser man når det er fisk på ettersom strikken strekkes.

Jeg synes det er en fordel rent praktisk å ha søkket i enden. Da får man strukket ut dorga når man drar den inn uten at makrellen lager vase eller flyr i propellen. Helsikes tungt å dra med dorga full av fisk og man bør bruke tynne hansker dersom man drar for hånd. Tykk sene og kraftige svivler og splittringer.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Komodo skrev 8 minutter siden:

Det skjønte jeg ikke. Rundt en sildebukt? Er det en bukt hvor det er sild? I så tilfelle har de fisket rett utenfor land?

Mente at garna var satt i nærheten av inngangen til en sildebukt eller lignende. Og med sildebukt så mener jeg et sted hvor silda pleier å overvintre! Antar han har satt fra land og utover ja! 

Mener fiskeridirektoratet har sånn kartoversikt over de "gamle" sildebuktene som ble mye brukt før også. Er jo bare å ta turen med ekkoloddet og sjekke da. Men om en måneds tid biter den nok på dorging og vil jeg tro. Litt uheldig med det kalde væromslaget som kom nå så.

Det er mulig jeg er helt borte vekk, men det er noe vesentlig med dorgeprosessen jeg ikke forstår. Når dere drar inn sena, kveiler dere bare den på dekk? Jeg ville hatt et hjul å dratt det inn på til lodd/krok kom om bord for å minske sjansen for vase. Gjennom en blokk på utriggeren feks. Eller er det ikke lange biten dere bruker? 

Ble litt mer forståelig med runddorg etter jeg så filmen som ble postet tidligere, men jeg fikk ganske høy puls av å se på at han plukket av fisk ja! Hehe.. 

Tror Fjordland har rett. Når stanga ikke har tau fra baug eller mast for å stabilisere, så må man ha noe nedenfra. Altså et lodd eller vinge som går ned i vannet. Tyngden i dorga er ikke nok til å hindre stanga i å slenge på seg i litt sjø. Og når stanga slenger på seg så slenger garnringen på seg og da har man fort sirkuset i gang. Ikke gøy.

Viktig å ikke knyte for lange opphengerløkker til krokene slik at de slenger seg rundt garnringen og hekter seg i sena på andre siden.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Fiska litt idag med tyttebærkroker (std hekle fra sølvkroken eller noe sånt, smått) og på mitt åpne fiskehjul smatt altså krokene gjennom utriggeren og la seg på hjulet. På tur ut hendte det de hekta seg. Da fikk jeg en åpenbaring. Har lenge tenkt på hvordan jeg skulle få tak i en angelvinsj til en fornuftig pris. De hydrauliske er dyre, de elektriske er dyre.. Og hjemmelaget var det fint lite av på nettet. Men hvis

Jeg tar å fester mitt åpne juksahjul horisontalt, og har den på en stang så kan jeg sveive på oversiden og bare la gummumarkene henge nedfør bi. Da vil den jo funke som en angelvinsj bare at man bruker den til hele greia. Det blir på grunt vann etter makrell, sild og småsei da. Blir sikkert fort en eventyrlig vase hvis det blir slakke på snøret men. Så hvis man i tillegg henger et makrell hjul på utsiden og lager avriving på dekk så må jo dette bli like effektivt som en smarthaler? 

Makrell hjulet og avrivern kan jo brukes av flere som fisker på samme side av båten, bare legge snøret i og dra gjennom siste biten feks? 

Redigert av Timmeeh (see edit history)
index skrev On 6.5.2019 at 9.27:

40-50mm kroker med rød makk og kort "leppe", makrellen er litt kort I bittet så gummien bør ikke stikke så langt ut om den skal sitte på kroken.

Fikk råd av en gammel fisker å klippe av spissen på gummimarken, nettopp på grunn av makrellens korte bitt. Liker best å fiske makrell med vanlig båtstang med hekle på. Men det skal sies at etter to-tre makrellmiddager i løpet av ferien et jeg fornøyd. Så 5-10 pir holder lenge for meg ?

Det er slik jeg pleier å gjøre det også, bare med litt mer signalfarget gummi. Tror jeg pleier å bruke krok nr. 4. Men det er egentlig fordel å ha så store kroker som mulig, da går det raskest å få av fisken når man drar opp. Med små kroker blir det knot for hver fisk man skal ta av. Da blir det sånn som ordføreren i videoen lenger opp :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...