Torsen67 Startet 5.Mai.2019 Del på Facebook Startet 5.Mai.2019 Vet ikke om jeg klarte å forklare meg skikkelig, men det lekker olje fra pumpa som skyver/drar rorkulten. Ser ut som det lekker fra smørenippelen. Skrudde disse ut, som sitter i hver ende, og da fosset det olje ut fra den som er markert i bildet. Skal det brukes gjengeteip her? Tror merket er Vetus. Pumpa ved rattet er i hvertfall det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Det er ikke smørenipler. Det er luftenipler. De skal bare skrus til, og konen i enden av nippelen skal tette. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Ok. Hvordan fungerer denne luftinga, og når skal dette gjøres? Da får jeg ta de ut og rense de for fett? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Der skal absolutt ikke være noe fett. Dei fungerer ved at det skal være tett når dei er helt nedskruet. Da ligger konen på lufteskruen ned i konen i sylinderen. Når du skal lufte hydraulikken på styresylinderen, så opner du skruen ett par omdreininger. Da blir oljen og luften presset opp mellom konen og havner inn i det lille hullet som du ser i skruen rett over konen og luften og oljen kommer ut av skruen i toppen. Du skal ikke ha gjengetape på desse skruene. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Tips til lufting er å tre blank vinylslange på nipplene, og ned i en blank flaske. Sjansen for å få luft i retur minker, og du ser når det slutter å komme luftbobler. Husk å ha godt med olje på styrepumpa så du ikke må begynne på nytt.... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Ok, men da må jeg få tak i mer olje. Olja her er ganske gul. Noen som vet betegnelsen på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Biltema har hydraulikkolje. Helt prima. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Hulda skrev for 2 timer siden: Biltema har hydraulikkolje. Helt prima. Er det denne du sikter til? https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/hydraulikkolje-2000022981 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Ja, den funker utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 (redigert) Ok, da bare fyller jeg på ved rattet til det er fullt? Redigert 6.Mai.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Fyll til ca 1 cm under påfyllingspluggen. Sving rattet fra side til side mange ganger for å få ut luften. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Takker for svar. Da skal jeg prøve dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskeglad Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 (redigert) Den ifra biltema er iso 32, sleipner skal ha iso 15. Lettere på styring i kulde med iso 15 samt lettere å lufte. Iso 32 fungerer og fint, men ikke like bra. Tåkesmøreolja på biltema skal vistnok være iso 15, ellers har Maritim. Redigert 6.Mai.2019 av Fiskeglad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Anbefaler også 15 olje. Blir fort veldig tung på styringen også med tykkere. Kjøpte hos ei båtsjappe som har watski/flak til leverandør, 65kr literen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 bellen skrev for 23 timer siden: Fyll til ca 1 cm under påfyllingspluggen. Sving rattet fra side til side mange ganger for å få ut luften. Vil lufta da kommet ut både av lufteskruene og påfyllingshullet? Eller skal lufteskruene være lukket ved påfylling? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Takker Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Noen som vet hva denne boksen gjør? Har også litt lekkasje her og der. Kan jeg stramme til, eller må alt av koblinger byttes, med tilhørende tømming av systemet? Lukter litt dritt denne olja.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Trolig tilbakeslagsventil som gjør at krefter fra roret ikke overføres til rattet. Trekk til. Hold igjen niplene som du ikke vrir i filler slangene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Uten at jeg kjenner styresystemet her vil jeg bare løfte en liten finger. Forskjellige styresystemer, som Bosvik, Sleipner og Baystar har forskjellige oljer. I værste fall løser oljen opp pakninger. Det kan vær lurt å sjekke hva slags leverandør du har på styresystemet før du kjøper olje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 (redigert) Den er grei, men denne oljen er nummeret etter morsmelk. Vi brukte ISO 15 og ISO 32 blant annet som sperrevæske på mer avanserte mekaniske pumpetetninger. Gummien var ofte nitril, neoprene etc. Så lenge det ikke var konflikt med pumpemediet eller temperaturen var ekstrem, OK. Tilsvarende gummityper er nok hva som er i dette anlegget. Noe annet er naturligvis å blande inn hydraulikkoljer beregnet på Citroen, bremsevæsker, ATF og så videre. Sleipner kjører så vidt jeg vet ISO 15 eller -32. Hva de andre to anbefaler vet jeg ikke. Jeg vet vel egentlig ikke hva Sleipner anbefaler heller. Men med den styringen jeg kjøpte fra Sleipner, fulgte det med en boks original Sleipner ISO 32. Vel og merke, det var original Sleipner olje. Rafinert i Fredrikstad. Lagt til: Det er den samme Sleipner-oljen som kjører på min Robertson linjerhydraulikk nå. Planen er å bytte ut skvetten i beholderen til pumpen med oljen fra Biltema. Jeg må igjen gjenta, det skader sjelden å lese bruksanvisningen. Og følge den om man er usikker. Redigert 7.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 JRK skrev 34 minutter siden: Forskjellige styresystemer, som Bosvik, Sleipner og Baystar har forskjellige oljer. I værste fall løser oljen opp pakninger. Har også hørt dette her flere ganger. Men hvilke oljer er det da snakk om at er skumle og løser opp pakninger? Og hva slags pakningsmateriale er utsatt for dette? Meg bekjent er pakninger i hydraulikksystemer ofte nitril eller pur. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bellen Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Eneste olje jeg vet om som man bør være forsiktig med er å fylle ATF-olje på et anlegg som ikke er beregnet for ATF-olje. Vanlig hydraulikkolje tror ikke jeg skader noen anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Komodo skrev 1 time siden: Har også hørt dette her flere ganger. Men hvilke oljer er det da snakk om at er skumle og løser opp pakninger? Og hva slags pakningsmateriale er utsatt for dette? Meg bekjent er pakninger i hydraulikksystemer ofte nitril eller pur. Se på denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Leste den nå. Men spørsmålet mitt er altså hvilke oljer som er skumle og løser opp pakninger, og i tilfelle hvilke pakningsmaterialer som er utsatt for hvilke oljer. Tråden du linker til er jo full av innlegg om at man skal fylle på rett oljetype, men ingen har noe svar på hvilke oljer som løser opp hva. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.