Jump to content

Styringa lekker hydraulikkolje fra smørenippel/styrepumpe.


Torsen67

Recommended Posts

Vet ikke om jeg klarte å forklare meg skikkelig, men det lekker olje fra pumpa som skyver/drar rorkulten. Ser ut som det lekker fra smørenippelen. Skrudde disse ut, som sitter i hver ende, og da fosset det olje ut fra den som er markert i bildet. Skal det brukes gjengeteip her? Tror merket er Vetus. Pumpa ved rattet er i hvertfall det.

20190505_160711.jpg

20190505_203546.jpg

Link to post

Der skal absolutt ikke være noe fett. Dei fungerer ved at det skal være tett når dei er helt nedskruet. Da ligger konen på lufteskruen ned i konen i sylinderen. Når du skal lufte hydraulikken på styresylinderen, så opner du skruen ett par omdreininger. Da blir oljen og luften presset opp mellom konen og havner inn i det lille hullet som du ser i skruen rett over konen og luften og oljen kommer ut av skruen i toppen. Du skal ikke ha gjengetape på desse skruene. 

Link to post

Uten at jeg kjenner styresystemet her vil jeg bare løfte en liten finger. Forskjellige styresystemer, som Bosvik, Sleipner og Baystar har forskjellige oljer. I værste fall løser oljen opp pakninger. Det kan vær lurt å sjekke hva slags leverandør du har på styresystemet før du kjøper olje.

Link to post

Den er grei, men denne oljen er nummeret etter morsmelk. Vi brukte ISO 15 og ISO 32 blant annet som sperrevæske på mer avanserte mekaniske pumpetetninger. Gummien var ofte nitril, neoprene etc. Så lenge det ikke var konflikt med pumpemediet eller temperaturen var ekstrem, OK. Tilsvarende gummityper er nok hva som er i dette anlegget. Noe annet er naturligvis å blande inn hydraulikkoljer beregnet på Citroen, bremsevæsker, ATF og så videre. Sleipner kjører så vidt jeg vet ISO 15 eller -32. Hva de andre to anbefaler vet jeg ikke. Jeg vet vel egentlig ikke hva Sleipner anbefaler heller. Men med den styringen jeg kjøpte fra Sleipner, fulgte det med en boks original Sleipner ISO 32. Vel og merke, det var original Sleipner olje. Rafinert i Fredrikstad.

 

Lagt til: Det er den samme Sleipner-oljen som kjører på min Robertson linjerhydraulikk nå. Planen er å bytte ut skvetten i beholderen til pumpen med oljen fra Biltema.

 

Jeg må igjen gjenta, det skader sjelden å lese bruksanvisningen. Og følge den om man er usikker.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
JRK skrev 34 minutter siden:

Forskjellige styresystemer, som Bosvik, Sleipner og Baystar har forskjellige oljer. I værste fall løser oljen opp pakninger. 

Har også hørt dette her flere ganger. Men hvilke oljer er det da snakk om at er skumle og løser opp pakninger? Og hva slags pakningsmateriale er utsatt for dette? 

Meg bekjent er pakninger i hydraulikksystemer ofte nitril eller pur. 

Link to post

Leste den nå. Men spørsmålet mitt er altså hvilke oljer som er skumle og løser opp pakninger, og i tilfelle hvilke pakningsmaterialer som er utsatt for hvilke oljer. Tråden du linker til er jo full av innlegg om at man skal fylle på rett oljetype, men ingen har noe svar på hvilke oljer som løser opp hva.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...