Magna Startet 5.Mai.2019 Del på Facebook Startet 5.Mai.2019 Har lekasje i dieseltanken som skal utbedres, det er en alu tank som e blitt utsatt for kondens og div dieseldyr, og som dei fleste veit e dette ein dårlig kombinasjon og resultat med tært hull. Tanken ligger i støpt skott der dieselen har lekket ut til, som bildene viser så er det ingen lett jobb å ta ut tanken så de er uaktuelt, hullet er lokalisert i bunnen og kommer til med da eg treng gjennom hullet til tankmåleren. Problemet mitt er etter eg e ferdig med den tette jobben så er det en del diesellukt som må ut av båten/skotte der tanken er. regner med det er også andre med samme probleme. midlene som bør brukes må helst av den sorten som ikke skader for mye tilfelle tette opprasjonen ikke blir vellykket, og middelet da kan komme inn i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Skulle vært forbudt med sånne tankplasseringer... men det hjelper ikke deg nå... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 (redigert) Ta kontakt med Airponge Norge De har produktet du leter etter. Han kan fortelle deg at de har løst sånne problemer før?https://www.airsponge.no/ Redigert 5.Mai.2019 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Eddiksyre fjerner diesellukt. Jeg har også en aluminiumstank med tæringskader. Hva har du tenkt å bruke for å tette den? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Hvis du har fått fjernet alt dieselsøl, kan du leie en ozongenerator, den fjerner all lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Kjærringråd, hvis du liker lukta, vaniljesukker. Fungerer faktisk. Men dessverre, om en ikke blir kvitt kilden vil en aldri bli kvitt lukta, alt blir midlertidig og delvis, også ozonbehandling (har prøvd selv ja). Vi ble kvitt dieselukt når vi ble kvitt div smålekkasjer på dieselinja og fikk vasket bort restene. Dvs gjentatte vask med avfetting og sterk såpe. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Hadde samme problem i min forrige seilbåt, og jeg strødde da kaffe (kokmalt) rundt omkring i bunnen, og jammen lukta forsvant. Bedre med kaffelukt enn diesellukt. Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Akkurat gjort tilsvarende jobb selv. Hos meg var heldigvis ikke diesel trukket inn i no annet enn lister. Disse ble byttet ut. Rengjorde tank skottet godt med varmt vann, deretter vaska jeg godt ut med HP-7, og tørka tørt med en klut. Kostnaden var en hundrings, og lukta er helt borte. HP-7 får du flere steder der de selger maling. Er flere ting som tar lukta, men du må være sikker på at all kilde til lukt(diesel) er borte først ellers har det ikke effekt. Har også tidligere prøvd zalo, sitronsyre, og diverse husholdningsremedier, alle med varierende suksess. Vær nøye med å få bort all diesel (diesel «kryper»), så er mye gjort. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 tacan skrev for 10 timer siden: Eddiksyre fjerner diesellukt. Jeg har også en aluminiumstank med tæringskader. Hva har du tenkt å bruke for å tette den? Bekjent som jobber som flymekaniker har tilgang til 2 komponent kjemisk metall lignende greier som er beregnet til reprasjon/tetting i flytanker. Skal legge massen på tillpasset pleksi plate og føre det på plass med stag ned gjennom hullet til tankmåler og presse på plass Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Det blir nok en høyst midlertidig reparasjon er jeg redd. Jeg ville begynt å vurdere mulighetene for å få tanken ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Magna Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Stoffet er godkjent for permanent reprasjon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Stoffet er ikke problemet. Men derimot muligheten til å få rengjort skikkelig samt sannsynligheten for at det er mange andre punkttæringer der som du ikke ser eller kommer til. Er det en, er det garantert flere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Vask med HP7 først. Så bruker du utvannet eddiksyre på sprayflaske. Spray på overalt og tørk av. Jeg bruker eddiksyre overalt når jeg tørker støv etc. Lite lukt i den gamle plastsnekka jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 tacan skrev for 11 timer siden: Eddiksyre fjerner diesellukt. Jeg har også en aluminiumstank med tæringskader. Hva har du tenkt å bruke for å tette den? index skrev 1 time siden: Det blir nok en høyst midlertidig reparasjon er jeg redd. Jeg ville begynt å vurdere mulighetene for å få tanken ut. index skrev 1 time siden: Stoffet er ikke problemet. Men derimot muligheten til å få rengjort skikkelig samt sannsynligheten for at det er mange andre punkttæringer der som du ikke ser eller kommer til. Er det en, er det garantert flere. Er ett område på bunnremsa ca 3cm bredde og 15cm i lengde retning der det er porer, (noe av det som vises på bildet er smuss/skit) resten ser bra ut. Ja det er utfordring i å få reint men har rengjøringsmidler fra øverste hylle, er lov å håpe på att det går. Vil i alle fall prøve det enkleste først, neste alternativ må være å skjære ut på toppen sån att eg kommer til å sveise inn stykke over det skadde området. Skal tanken ut må den skjæres i biter og erstattes med annet tankalternativ. Ta båten fraverandre for å ta ut tanken er ikke tema Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Det er vel verdt et forsøk ja. Rart om de har bygget båten slik at tank er umulig å få ut. De aller fleste produsenter tenker på dette, selv om det som regel må mye lirking og luring til. Kanskje det kunne være en ide å lage til et skikkelig mannhull, så du kan komme bedre til for å jobbe og slippe å drive med "kikkhullskirurgi"? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Kan du få sveiset inn noe der uten å sette fyr på hele båten? Ut fra egen erfaring er ikke det at tanker og annet er slik designet at det er umulig å fjerne. Mye er tredd nedi før lokket (les dekket) er lagt over. En kompis var med og skiftet motor i en tråler. Der skar de hull i skutesiden og tok motoren ut med truck. Personlig har jeg herjet mye for å konstruere slik at alt skal kunne tres opp gjennom skyveluken. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Forsøkt å kontakte produsenten for tips? Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Jeg ville også laget et mannhull, da får du god plass til å slipe vekk tæringskader og gjør skikkelig rent. Mannhull-lokket kan feks lages av plexiglass da får du også et fint inspeksjonsvindu. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Hvis man skal tette tanken, er dette et alternativ https://www.belzona.com/en/products/1000/1111.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Der kom tom med produktnavnet jeg har hatt "på tunga" ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Eureka skrev 1 time siden: Der kom tom med produktnavnet jeg har hatt "på tunga" ? Da ville jeg vasket tunga ganske kjapt ??? Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 godt muligt dette er Belzona 1111 han flymekaniker kompis har tilgjengeligt for tetting. vil prøve tette alternativet i håp om båtsesong i år også, skaden har vært i flere år før jeg skjønte det var tanken det var lekasje i , trodde først de var noe med utlufninga eller på fyllinga tar gjærne imot flere tips/kjærringråd om fjærnig av disellukt, Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Problemet ditt er vel at det er vanskelig/ umulig å komme til under tanken for mekanisk å skure rent. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Jepp Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Då har eg fått repp stoffet, muligt eg får da på I måro. (for dei observante så har eg også ein som ikkje e gått ut på dato) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.