Jump to content

Hvor mye bensin bruker en 100hk 4t yamaha?

Ninz

Recommended Posts

Du sier ikke no om båt typen den står på? Men har selv erfaring med en 12 modell på en lett båt. Genial motor, lett å vedlikeholde og svært økonomisk. Jeg fikk bakoversveis i positiv forstand ift forbruk. Hadde erfaring med totakter som formelig virka som ei diger drivstoffpumpe for å drenere tankene fort. Etter overgangen til yamahaen hadde jeg følelsen av at jeg måtte tvinge i den bensin.... Litt avhengig av hva slags båt du har og hvordan du bruker gasshåndtaket men du bør ikke oppleve den som alt for tørst. Et tips er å dra av litt på gassen når du når marsjfart slik at du finner et godt turtallsområde/marsjfart (min gikk godt på ca 4-4500 rpm) så vil du se gode forbrukstall. 

24 minutes ago, Bårdp said:

Har hatt Yamaha 115 Hk 4t. Den brukte 38 l/t på full fart og 25 l/t på marsjfart. En 100 HK bruker vel ca 15% mindre så da skulle det vel bli 32,5 på fullt og 21,5 på marsj.

Hvor har   du det fra at en 100hk bruker 15% mindre enn en 115hk?  det har jeg liten tro på.. 100 og 115 hk er jo stort sett de samme motorene med samme oppbygging.  På min Askeladd rekner jeg rundt regna 20l på masjfart og 40 på fult. I Permen som Askeladden har står det 17 l/t på 4000 omdr. Mercury 115 EFI, som egentlig er en Yamahamotor. Forbruket kan variere litt i forhold til vekt på båt, type skrog og propellstørrelse

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

"  Mort1 skrev for 11 timer siden:

Ca 32 liter +-i timen på full gass, men det er liter pr nautisk mil i marsjfart som er viktig...."

"Bellen skrev:

100 hk bruker nok en del mer enn det på full gass. Passerer sikkert 50 liter i timen. "

Nei, Bellen ihht yamaha kjørefakta er det +- 32l/t. Husk det er 4-takter dette....

Tommelfingregelen til FrodeB er meget kurant å bruke.

ivar skrev for 11 timer siden:

og så kan du se om du finner båten din (eller noe sammenlignbart) i Yamaha kjørefakta for å få en pekepinn: 

https://www.yamaha-motor.eu/content/dam/se-assets1/yms-documents/water/Yamaha-engine-guide-red-2019.pdf

Den der var jo genial ivar :thumbsup:  Du vet ikke om Merc har noe tilsvarende?

Ninz skrev for 1 time siden:

Det er en Finnmaster 2012 mod 17fot, 600kg ?

Da kan du jo plukke ut en båt i linken til ivar som ligner din. Her er to eksempler:

Buster XL:

603951766_Yamaha100_BusterXL.PNG.4ddce5bf4f73b26ab981db6b8f4f0f14.PNG

Finnmaster 55 BR:

1222293206_Yamaha100_Finnmaster55BR.PNG.da8d0d33a09754741ad25c247cec9012.PNG

Her ser vi også at maks forbruk varierer fra 38,7 til 39,2 liter per time.

Men til trådstarter; hvor langt skal du kjøre?

Kjøredata her

http://batberge.no/Portals/0/03Buster/03BusterSogScc/YamahaKjorefakta.pdf

Se side 17

Komodo,  de tallene du fant passer egentlig perfekt til 115hk.....mulig trykkfeil i tabellen....

min optimax 115 brukte ihvertfall 38-40l/t.

Du har jo 100hk på dracoen din, har du noe forbruk der, smartcraftinstrumen?, skulle være ca likt på yamaha også...

Redigert av Mort1 (see edit history)

Min Suzuki DF115 (uten lean burn) bruker max 37l, DF175 som jeg har på den andre båten bruker max 57l. Begge verdier lest ut via Suzuki motorinterface. Så det tyder på at forbruket skalerer lineært med effekten, basert på dette burde en 100hk bruke ca 32l på max turtall. 

Mort1 skrev for 5 timer siden:

Komodo,  de tallene du fant passer egentlig perfekt til 115hk.....mulig trykkfeil i tabellen....

good catch, jeg stussa også litt på at 2019 tabellen viste såpass mye høyere forbruk enn tabellen fra 2012

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Min 90hk Suzuki har et forbruk på marsjfart på 0.60/0.65 liter per sjømil. Til dere som oppgir liter per time er det slik dere også måler forbruket på bilen og uten å tenke på om dere kjører lokale veier på vinteren med kald motor eller om sommeren på tyske motorveier med lite trafikk eller på E-18 i 90 km/t?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

1 hour ago, Mouche said:

Min 90hk Suzuki har et forbruk på marsjfart på 0.60/0.65 liter per sjømil. Til dere som oppgir liter per time er det slik dere også måler forbruket på bilen og uten å tenke på om dere kjører lokale veier på vinteren med kald motor eller om sommeren på tyske motorveier med lite trafikk eller på E-18 i 90 km/t?

ut av tråden, men for meg er det helt naturlig å rekne forbruk på motorbåt med liter i timen, alle fagfolk rekner l/t  Det gjorde vi også i marinen. Jeg bruker det også fordi jeg ikke alltid har helt nøyaktig kontroll på hvor mange sjømil jeg har tilbakelagt, men tiden vet jeg jo hele tida.. har gammel motor uten smartcraft, så får ikke opp noe forbruk, for meg er det enklere å rekne l/t. Om jeg hr kjørt en og en halv time da på marsjfart så vet jeg at jeg har brukt ca 30 liter, følger jo altid med på tankmåleren og da.   Bil og båt er jo to forskjellige ting! f.eks på MC skiller det så mye som et par desiliter på mila på autobhan kontra daffing i Norge! nok om det....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For meg og er det mest naturleg å rekna l/t. 

Eg er på sjøen for å vera på sjøen og driv ikkje transportetappar på sjøen. Då går økonomien på kor mange timar i sesongen er har i dorgefart/marsjfart/toppfart. 
Om eg t.d. hadde nytta båt til transport/pendling ville l/nm ha vore meir interessant. 

-morten- skrev On ‎08‎.‎05‎.‎2019 at 7.40:

Hvor har   du det fra at en 100hk bruker 15% mindre enn en 115hk?  det har jeg liten tro på.. 100 og 115 hk er jo stort sett de samme motorene med samme oppbygging.

Hvor mener du de 15hk ekstra kommer fra om den ikke bruker tilsvarende mer bensin på max? Tilført energi blir omgjort til krefter, verre er det ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...