Jump to content

Vestfjord 17, bygge om fra utenbordsmotor til innebords


fsindsen

Recommended Posts

Cerberus skrev 3 minutter siden:

Det meste sku være mulig om en absolutt vil av denslags . Men hva ligger bak tanken om å gjøre dette på en såpass uegnet båt.   Og mener du hekkaggregat eller aksling og med eller uten v gir.  Vanskelig å svare konkret uten å vite hva du egentlig mener

Hei

 

Har ingen formening om det ene eller andre. Men i og med at jeg skal rive båten i fillebiter kom jeg til å lure på om dette ville være lurt.. eller ikke. 

 

Hva ville vært det mest praktiske å montere? (jeg kjenner kun til utenbords fra før men har god erfaring fra å skru bilmotorer)

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 1 time siden:

Lurt? nei langt i fra. Mest praktisk å montere er jo sjølvsagt utenbordsmotor da det er slik båten er bygget.

Eg tenkte kansje dine motiv var andre enn hva som er lurt og praktisk. 

Altså jo motivet er jo å få en så fin linje som mulig. Har nettopp satt opp ett eget innlegg her med tanke på Hva jeg skal gjøre med båten.. Men nå var det bare spørsmål om hva/hvordan/lønnsomt osv... Jeg får jo 4 v8'ere for prisen av 1 utenbords...Men er jo ikke sikkert det er praktisk mulig på denne typen båt.

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Med fare for å være en gledesdreper, vil jeg anbefale deg å kaste bort pengene på noe annet.

 

Om du ikke er særdeles dyktig, tålmodig og er villig til å legge mye tid og penger i dette, tviler jeg på at det blir noe lekkert ut av resultatet.

 

Sett opp ett budsjett, gang med 3 (for du kommer til å bomme) og kjøp deg en fungerende båt med de pengene. 

 

Da får du brukt båten, og sitter med noe som har en salgsverdi.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er ikkje desse tenkt for motor på 20-30 hk elns ?  Joda du kan sikkert sette opp med fast aksling og V8 men da blir det ikkje plass igjen i båten da den blir stående heilt foran inntil vindskjermen. Og det blir sjølvsagt verdilaust, forferdelig upraktisk og uselgelig men moro blir det nok.  Dog vil det koste meir arbeid og kroner enn du tenker. 

Fordelen med påhengs er samme hva den koster så er det ikkje en påkost på sjølve båten men en frittstående investering. 

Link to post
Share on other sites

Takk for spark i baken folkens. 

 

Jeg beholder den nok med utenbords. Men nå kapper jeg av overbygget og lager tredekk. Også får jeg bruke litt tid på å bygge om akterspeilet. 

 

Så får vi se om det er igjen noen penger til motor når jeg er ferdig ? 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Artig, holder selv på med en 19 foter, og har også lest Twincam sin tråd noen ganger som inspirasjon. Den ble et virkelig nydelig resultat, men vær klar over at han startet på det i 2011 og båten var vel ikke på vannet før i 2014, så slike prosjekter tar fort lenger tid enn man tror :)

 

https://baatplassen.no/i/topic/87096-prosjekt-vestfjord/page/4/#comments

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 4 timer siden:

Er ikkje desse tenkt for motor på 20-30 hk elns ? 

 

En kamerat av meg hadde en slik med 40hk , flatbunnet og lettplanende båt så den gikk etter sigende i 26-27 knop (før gpsens tidsalder). 

Ser ikke vitsen med så veldig mye mer motor/fart på dette skroget.   Styrkemessig er det nok heller ikke egnet for så mye mer motor/vekt, mener også å huske han sa at båten ikke  føltes som at den var veldig godt avstivet når det ble kjørt i litt større bølger. 
(kan jo også ha vært dårlig i skummet eller skadet på annen måte da)    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er det det ikke Vestfjord 17,5 den heter ?

Har hatt 2 av disse en med 30 hk og en med 60hk.

Begge deler gikk greit,men var litt lettere med vannsport når jeg hadde 60hk.

En ulempe med båten er den skum fylte bunnen.

I den ene båten var gulvet som og gå på en sump,og båten ble veldig tung.

Ellers var det fin båt for dagsturer dykkink,vannsport og fiske.Jeg overnattet vel også noen ganger ombord.

 

 

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JUL skrev for 11 timer siden:

Artig, holder selv på med en 19 foter, og har også lest Twincam sin tråd noen ganger som inspirasjon. Den ble et virkelig nydelig resultat, men vær klar over at han startet på det i 2011 og båten var vel ikke på vannet før i 2014, så slike prosjekter tar fort lenger tid enn man tror :)

 

https://baatplassen.no/i/topic/87096-prosjekt-vestfjord/page/4/#comments

Hei

 

ja det er denne tråden som har trigget meg også og jeg har en en dialog med han nå, Er klar over at dette kommer til å ta tid. men siden jeg ikke har noen motor så bruker jeg heller noen kroner på lage en båt som jeg faktisk kan koste på en bra motor. :)

 

Jeg har begynt planlegging av å kappe overbygget nå i går, og satser på å få gjort det + pusset og lakkert skroget under i løpet av første halvdel av sommeren. så får jeg snu den og plassere den inne i garasjen etter det. Den største utfordringen for min del er å få støpt inn motorbrønn igjen når akterspeilet er hevet. 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev for 8 timer siden:

Er det det ikke Vestfjord 17,5 den heter ?

Har hatt 2 av disse en med 30 hk og en med 60hk.

Begge deler gikk greit,men var litt lettere med vannsport når jeg hadde 60hk.

En ulempe med båten er den skum fylte bunnen.

I den ene båten var gulvet som og gå på en sump,og båten ble veldig tung.

Ellers var det fin båt for dagsturer dykkink,vannsport og fiske.Jeg overnattet vel også noen ganger ombord.

 

 

 

Hei

 

Ja det kan være det er en 17,5. 

dørken virker bra på båten, ikke noe tegn til at den har trukket vann. Er det noe måte å sjekke dette på? Borrer man hull i dørken?

Jeg hadde håpet å slippe å legge ny bunn altså. 

 

Jeg har hatt en 65hk på denne og det fungerte fint. men jeg lagde en brakett i stål for å heve motoren og da ble den litt baktung.

Jeg skal få hevet akterspeilet under prossessen og lager fast tank i baugen på båten for å få den litt ned i front. 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...