Jump to content

Vestfjord 17 Prosjekt


fsindsen

Recommended Posts

Hoi. 
 
Da har mann gått igang med prosjektet og helt sikkert tatt meg vann over hodet. 
 
Har hatt en gammel Vestfjord 17 i ett par år nå og siden den gamle motoren strøyk med så har man jo det perfekte grunnlaget til å lage noe morsomt. 
 
Det har blitt gjort før så ikke no ny greie det her, og jeg vil utrekke en stor takk til Twincam og Honduras her på forumet for å sette griller i hodet mitt. De har bygget utrolig fete båter og jeg håper jeg bare kan holde litt av standarden på mitt prosjekt.
 
Dette kommer til å ta tid men jeg har hvertfall begynt. 
 
Planen er å legge mahogny dekk og snekre en ny innredning. 
 
Så langt har jeg kappet vekk alt og står kun igjen med ett tomt skrog, er nå godt i gang med å slipe, pusse, lakke bunn.
 
Jeg har noen utfordringer og det er:
 
-Båten er laget for kortstammet motor. Bør jeg gjøre en jobb med akterspeilet eller bruke/lage en duganes brakett? Det fineste er seff å bygge om akterspeilet men, hvordan få det holdbart?
 
-Jeg må stive av skroget, bør jeg lage spanter av heltre eller kan jeg lage spanter av kryssfiner som følger skroget fra bunn til topp? Vekt vs arbeidsmengde, hva er mest praktisk.? Jeg selv heller mot brakett selv om dette ikke ser så bra ut... 
 
Det skal også sies at jeg har fint lite erfaring med arbeid med epoxy og treverk, men har snappet med meg en del info fra nevnte karer lenger opp i innlegget
 
Bilder så langt.
 
Overbygget fjernet, båt snudd, bunnstoff skrapet og flyttet inn i sommerens bolig for sparkling og lakk før båten snus igjen og det morsomme kan begynne :) 
 

20190513_201301.jpg

20190513_205424.jpg

20190513_220926.jpg

20190519_161225.jpg

Link to post
Share on other sites

Sparkling unnagjort så da var det bare å prøve seg på lakksprøyta. Brukte biltema sin epoxyprimer og sleit litt med å finne rett blandingsforhold med tynner før sprøyta oppførte seg som jeg ville.

Trodde det skulle holde med en liter men det holdt bare til første strøk så må handle mer.

 

Noen som veit om 2 komponentlakken til biltema er like udrøy eller om den dekker bedre? 

 

Drittjobben snart ferdig, skulle bare hatt mer fritid ?

20190601_133049.jpg

Link to post
Share on other sites

Når du først gjør så mye med båten, er det vel ikke et voldsomt merarbeid å støpe opp akterspeilet? Det blir, som du sier, mye penere.

Da må du vel skjære vekk motorbrønnen, skjære vekk kanter utvendig, Fjerne evt treplate/finerplate innvendig og bytte denne, slipe alle støpeområder, støpe innvendig og utvendig, og tilslutt støpe fast motorbrønnen igjen. Deretter sparkling og sliping til pent resultat, før lakkering.

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 9 timer siden:

Når du først gjør så mye med båten, er det vel ikke et voldsomt merarbeid å støpe opp akterspeilet? Det blir, som du sier, mye penere.

Da må du vel skjære vekk motorbrønnen, skjære vekk kanter utvendig, Fjerne evt treplate/finerplate innvendig og bytte denne, slipe alle støpeområder, støpe innvendig og utvendig, og tilslutt støpe fast motorbrønnen igjen. Deretter sparkling og sliping til pent resultat, før lakkering.

 

Ja jeg antar det blir slik. Må bare få snudd båten rett vei igjen. ?

 

Nå er jeg godt igang med lakkjobben utvendig men skal vel klare å få gjort jobben med akterspeilet ganske pent i etterkant. 

 

Det er ikke mengden arbeid som bekymrer meg men usikkerheten for hvordan ting skal gjøres, men learning by doing funker ?

Link to post
Share on other sites

Lykke til med jobben framover. Starter bra dette.

Når du bygger om akterspeilet kan du jo vurdere å støpe fast mahognyfiner utenpå, som du forsegler med epoxy og lakkerer. Da ser det ut som akterspeilet er i tre, som sammen med dekket kanskje kan bli fint. Du får vurdere hvordan du vil ha det.

Du har jo tittet på mitt prosjekt. Den båten er egentlig med brønn, men jeg valgte å bygge uten brønn, sette motor på brakett og få et "akterdekk" med luke. Det er veldig praktisk med brønn, men jeg liker bedre estetikken med akterdekk og  luke. Det som er fint med et slikt prosjekt, man gjør akkurat som man selv vil :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 20 timer siden:

Lykke til med jobben framover. Starter bra dette.

Når du bygger om akterspeilet kan du jo vurdere å støpe fast mahognyfiner utenpå, som du forsegler med epoxy og lakkerer. Da ser det ut som akterspeilet er i tre, som sammen med dekket kanskje kan bli fint. Du får vurdere hvordan du vil ha det.

Du har jo tittet på mitt prosjekt. Den båten er egentlig med brønn, men jeg valgte å bygge uten brønn, sette motor på brakett og få et "akterdekk" med luke. Det er veldig praktisk med brønn, men jeg liker bedre estetikken med akterdekk og  luke. Det som er fint med et slikt prosjekt, man gjør akkurat som man selv vil :cool:

Takk takk Honduras :) 

Tanken å gjøre som du sier her har slått meg, det blir litt testing med papplater når jeg får snudd båten igjen. 

Time will show. Lakkering i helgen :) 

 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev On 6.6.2019 at 19.42:

Vi får jo bare håpe teltet ditt står etter i kveld...️⛈

 

Jeg var noe nervøs så jeg kappet armeringsjern og lagde meg noen 40 cm "teltplugger" som ble slått ned rundt om over ramma.

Men vinden utenble i Eidsvoll, kun et par basseng som ble tømt fra oven. :) 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vel, litt info og spørsmål nå så kommer bildeoppdateringen om ikke så lenge.

 

Jeg har fått snudd båten igjen etter 2 lag epoxygrunn, 3 lag lakk og 1 lag klarlakk på skroget. 

Nå begynner moroa!!

 

Har kappet vekk den gamle motorbrønnen da denne var veldig stygg og med alt for mange hull etter ymse kreative sjeler oppgjennom åra. 

Spørsmålet nå er: Trenger jeg motorbrønn? 

 

Jeg har tenkt litt på å lage en solseng som bakre dekk (bak sofaen) men det betyr at jeg må feste motoren på en brakett på akterspeilet slik som honduras nevnte over her.  Utfordringen da kan jo bli når motoren skal tiltes opp.

Tankegangen kan være å lage solsengen som en luke som kan løftes opp så man har en "motorbrønn" under. 

 

Tar gjerne imot innspill på denne fronten. 

 

Kommer noen bilder snart, men er ikke mye å vise til enda. 

Link to post
Share on other sites

Har kommet over et par 50hk Mercury av eldre årgang. Det kunne vært artig med en slik bakpå. Mener det er thunderbolt variant. Noen som har peil på deletilgangen og priser til disse? Antar de må overhales og evt lage en god av de to. Usikker på hva som feiler de..

 

kom gjerne med tips til hva jeg skal se etter.. 

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd fsindsen, jeg blir og følge den :clap: Jeg har akkurat selv kjøpt meg en liten sjarmør som jeg skal fikse og ordne litt men jeg har dessverre ikke tid eller kapasitet til og gå så grundig til verks som det du gjør selv om det er egentlig det jeg har lyst til.

 

Ble opplyst av selger at det var en båt som ble bygget av With i sammenheng med en festival og den ble bygget i et begrenset opplag. Han kalte den en with fun GT men ingen som har hørt om denne modellen men sånn ser den ut.

 

Jeg ser på meg selv som tålig teknisk anlagt og har skrudd bil, MC og fikset hus men dette er første gang jeg prøver meg på båt så det blir mye tips og triks å hente fra denne tråden ser jeg :thumbsup:

 

IMG_20190703_201634443_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ja da er vi nok i litt samme båt (tog du han?),. Jeg har skjønt at dette blir MYE jobb, men da gikk jeg å kjøpte det siste som skal monteres først så har jeg noen tusenlapper som motivasjon på verkstedgulvet. :D 

 

Det finnes flere tråden om tilsvarende jobber i dette forumet, både rene trebåt bygg og noen ala det jeg skal gjøre. Så det er bare å bestemme seg for hva man vil og gi gass, og spørre hvis man er i tvil. Folk flest her er hyggelige og hjelsomme :) 

 

Veldig hyggelig å ha en ny følger på tråden. Til etterretning så er tidsperspektivet 1 - 2 år før sjøsetting. (tålmodighetsprøve) 

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig aktiv på andre forumer når jeg holder på med prosjekter og det er veldig mye tips og ideer å hente. Også her på baatplassen som du skriver, mye kompetanse ute å går blant folk.

 

2 år ja, det blir en tålmodighetsprøve men du verden så godt det må smake når den er sjøsatt :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

svolp skrev 1 minutt siden:

Jeg er veldig aktiv på andre forumer når jeg holder på med prosjekter og det er veldig mye tips og ideer å hente. Også her på baatplassen som du skriver, mye kompetanse ute å går blant folk.

 

2 år ja, det blir en tålmodighetsprøve men du verden så godt det må smake når den er sjøsatt :thumbsup:

 

 

:thumbsup::clap::yesnod: Jeg har trua :) 

Link to post
Share on other sites

Så holder man på da...

 

Litt bilder av progresjon etter at skroget var ferdig lakkert og jolla snudd rette veien igjen.

 

20190708_142002.jpg.22798dda274c8fd7073845506d5a02f7.jpg

Tilpassing av spanter. Gjorde en byttedeal med en bekjent møbelsnekker. Jeg fiksa motorsykkelen hans og han lagde spanter av laftebjørk. :thumbsup:

 

20190709_141153.jpg.66f9c15bfd5d056185f41d8f1f46a1b3.jpg

Limt og laget avstivet. 

 

20190709_134441.jpg.6b8ce284dfcd2d94467df57f37da519e.jpg

Så var det akterspeilet sin tur. Det var i overraskende god forfatning etter over 30 år så jeg måtte sloss en del før det var ute.

 

15626820999248987974416907737617.jpg.4b93add2864dce09f5de3451c3e25dc4.jpg

Klart for ny finer. Tenker 4 lag 15mm blir bra og sterkt nok.

 

Det ankommer også vindskjerm braketter fra over there i løpet av 14 dager. Det blir stas.  

 

Link to post
Share on other sites

Akterspeil... skikkelig drittjobb.  Speilet er nå limt i båten, men det blei ett helvetes søl fordi jeg ikke var nøye nok med malen så det lakk lim (epoxy) ut mot dørken.. så det legger jeg ikke ut bilde av før jeg har fått skammet meg litt og gjemt unna det verste :giggle: MEN.....det blir dønn solid. 60mm kryssfiner og 5mm glassfiber på hver side kommer ikke til å flytte seg med det første.

Har bestemt meg for å gå for "skjult motorbrønn" dvs at jeg lager motorbrønn men med ei luke som må heves når motoren skal tiltes opp, denne fungerer som akterdekk når motor er i kjøreposisjon. Tror det blir bra.

 

Speilet:

20190710_130337.jpg.f43837a6c5630e9e4a58d383bc69514f.jpg

Link to post
Share on other sites

Så går nu dagan..

 

Akterspeilet er på god vei til å bli satt inn med glassfiber.. har lagt 12 lag med 300gr duk på utsiden der hvor forhøyningen er fra det gamle speilet og legger på 8 lag 300hr + noen lag med 200gr på innsiden pluss avstivere.

 

Måtte kappe til kryssfineren til dekket for å se litt fremgang i prosjektet og må si jeg gleder meg noe vanvittig til å begynne med mahoganyen. :clap:

 

Litt bilder:

20190716_165328.jpg.3d3c41dfb46577899fed1a26de25c397.jpg

20190716_165307.jpg.c61e8a577cb0873a700fbb30f88d9ee0.jpg

20190716_141417.jpg.e8e20b0f6c84ff546024008f52a84be3.jpg

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev On 16.7.2019 at 22.15:

det blir bra.hvilke glass skal du ha

 

Takk for det. Vindskjerm rakettene kom i går med jet carrier men jeg glemte å knipse bilder av de. Men det er replica chris craft braketter. Tenker å få tilskjært noe herdet glass når den tid kommer. Er en dyktig glassmester rett borti gata for meg. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 2 timer siden:

Fint prosjekt. Bra arbeid.

Du vil ikke prøve polykarbonat i stedet for herdet glass? Personlig så liker jeg ikke glass i åpne båter mtp sikkerhet.  

Hei og takk. Jo for all del, jeg er veldig åpen for slike innspill. Nå vet ikke jeg hva polykarbonat er så det herved Googles og sjekkes nøye ? takk :clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...