Sofaseileren Startet 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2019 En organisasjon jeg leder har en 18 fots svært kraftig bygget arbeidsbåt med kraftig V-bunn. Båten er en Svensk Nynas 510 som er forlenget med en fot, og bygget i 5 mm aluminium. Den er tung for størrelsen, og maks fart med 60hesteren som står på er ca 20 knop. Jeg vet at tilsvarende båt er brukt som brannbåt et sted i Sverige med en 250 hk motor, og det er ikke tvil om at den er ganske undermotorisert med 60-hesteren. Men det som forundrer meg med den er det (i mine øyne) svært høye drivstoffforbruket når den ligger i plan med full effekt på motoren. På litt sikt ønsker vi å bytte ut denne med en 115-hester, og det banale spørsmålet er: Vil forbruket pr distanseenhet være enda høyere med en kraftigere motor, eller vil forbruket kunne gå ned, fordi den da kommer mer opp i plan og motstanden blir mindre? Og er det slik at en 60 hester på full effekt kan ha et høyere forbruk enn en dobbelt så stor på 2/3 effekt? Link to post
ivar Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Ser på Weslingen min som har dyp vbunn at der sparer jeg ikke drivstoff på å ligge i 20 knop , i den farta ligger mye av skroget i vannet slik at det blir mer vannmotstand pga mer våt flate. (nå kompliseres nok regnestykket der også av at det står på en gammel totakter som neppe er på sitt mest effektive i lavere fart..) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bergsholmen Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Min erfaring fra egne båter er at når eg har gått opp i størrelse på motor så har forbruk gått ned, i marsjfart, dette grunnet lavere pådrag på tilsvarende fart. På min nåværende båt (60hk økning fra gamle) så marsjer er fortere og på 28kn så bruker min (200hk 4takt) 0,8-0,9l pr.nm i 36-37kn bruker den 0,7l pr.nm. min båt har og V-bunn og på mine tall så ser ein tydeligst at det svarer seg å få båten ‘ut av vannet’. Går jo selvfølgelig mer pr. time, men så kommer en lenger og? Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Kallethekid Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Motortype har mye å si. Hvis det er en eldre motor kanskje to-takt dere har nå vil forbruket mest sannsynlig bli en del lavere med en nyere 4-takt motor. Hvis det er en forgassermotor dere har nå bruker den også en god del ekstra ved akselerasjon sammenlignet med en innsprøytingsmotor . Redigert 9.Mai.2019 av Kallethekid (see edit history) Link to post
Sofaseileren Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Motoren er en 4t Johnson (Suzuki) 60 hk 2004 modell med elektronisk innsprøytning. Det som er så ekstremt er forskjellen på forbruk fra dager båten hovedsakelig går i lavt / moderat tempo, og dager når vi har endel strekninger å gå, og gjør dette i plan. Fra å kunne være ute i 6 timer og bruke 12 liter, kan vi bruke det firedobbelte andre dager... Link to post
R.O Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Ja, du vil kunne få forbruket ned. En motor som må jobbe hardt trekker mye bensin. Link to post
Selco Racing Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Min erfaring er at det er båten som bestemmer forbruket. Det er så klart forskjell mellom diesel og bensin motorer. Men så lenge båten går ordentlig i plan, vil forbruket være stort sett det samme ved samme fart. En større motor veier mer. Det kan virke positivt eller negativ. Men ved en gitt fart må det like mange kw til for å holde farten. Og for å utvikle en bestemt kw må det forbrennes omtrent samme mengde bensin. Link to post
Cerberus Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 (redigert) Bergsholmen skrev for 13 timer siden: På min nåværende båt (60hk økning fra gamle) så marsjer er fortere og på 28kn så bruker min (200hk 4takt) 0,8-0,9l pr.nm i 36-37kn bruker den 0,7l pr.nm. Er du sikker på det at ikkje at det er omvendt om dette er tall du leser i instrumentet? at ikkje det er 0,8 nm/l Det hørtes ekstremt lite ut. Redigert 10.Mai.2019 av Cerberus (see edit history) Link to post
Mort1 Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Cerberus skrev 6 minutter siden: Bergsholmen skrev for 13 timer siden: På min nåværende båt (60hk økning fra gamle) så marsjer er fortere og på 28kn så bruker min (200hk 4takt) 0,8-0,9l pr.nm i 36-37kn bruker den 0,7l pr.nm. Er du sikker på det at ikkje at det er omvendt om dette er tall du leser i instrumentet? at ikkje det er 0,8 nm/l Det hørtes ekstremt lite ut. Redigert Akkurat nå av Cerberus Min Mercury F150 med smartcraft instrumenter oppgir, som Cerberus er inne på nm/l. Når jeg regner om er det 0,8l/nm ved 22 knop og 1l/nm ved 30 knop. Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Bergsholmen skrev for 14 timer siden: På min nåværende båt (60hk økning fra gamle) så marsjer er fortere og på 28kn så bruker min (200hk 4takt) 0,8-0,9l pr.nm i 36-37kn bruker den 0,7l pr.nm. Cerberus skrev 44 minutter siden: Er du sikker på det at ikkje at det er omvendt om dette er tall du leser i instrumentet? at ikkje det er 0,8 nm/l Det hørtes ekstremt lite ut. Enig med Cerberus, det der høres feil ut. Her er et eksempel på Yamaha 200 på en Finnmaster 68, der ser vi at den tar 1,27 liter per nautisk mil ved 36 knuter: Laveste forbruk er ved 22,7 knop, da skal den ha 0,94 l/nm Den bruker altså litt mindre bensin når man drar den opp i plan og øker farten til skroget kommer litt er ut av vannet. Den planer i 17,2 knop også, men da fortrenger den mer vann. Det å fortrenge vann krever energi, så en grei pekepinn kan nok være å da båten opp i plan, og øke farten til bølgene blir minimale. Så kan man jo øke farten ytterligere, og atter redusere farten til man ser at hekkbølgene begynner å øke, da bør man ha funnet skjæringspunktet sånn nogenlunde. Nå er jo Finnmaster 68 vesentlig tyngre enn en Nor-Dan 6100 (for det er vel det du har @Bergsholmen?), men differansen fra 1,27 l/nm til 0,7 l/nm høres urealistisk ut. Videre høres det direkte feil ut at den skal bruke mindre fuel ved 37 knop enn ved 28 knop. Ved 28 knop bør skroget ha kommet godt ut av vannet, så økningen derfra blir negativ på grunn av økt friksjon mot vann samt luftmotstand. Men for @Sofaseileren sin del så høres det ut som om de har for liten motor til å få båten helt ut av vannet. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Sofaseileren skrev for 14 timer siden: Det som er så ekstremt er forskjellen på forbruk fra dager båten hovedsakelig går i lavt / moderat tempo, og dager når vi har endel strekninger å gå, og gjør dette i plan. Fra å kunne være ute i 6 timer og bruke 12 liter, kan vi bruke det firedobbelte andre dager... forbruket avhenger direkte av antall hk dere henter ut av motoren. Krever ikke mye hk for å dytte fram et skrog i deplasementsfart - mens i plan så må motoren jobbe alt det den klarer Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havarita Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 dieselfaen skrev for 5 timer siden: Min erfaring er at det er båten som bestemmer forbruket. Det er så klart forskjell mellom diesel og bensin motorer. Men så lenge båten går ordentlig i plan, vil forbruket være stort sett det samme ved samme fart. En større motor veier mer. Det kan virke positivt eller negativ. Men ved en gitt fart må det like mange kw til for å holde farten. Og for å utvikle en bestemt kw må det forbrennes omtrent samme mengde bensin. Dog: når en motor presses mot det maksimale (wot) for å oppnå en hastighet, øker forbruket (og støyen), fordi forbrenningen blir mindre effektiv. Dette gis litt av propellvalg, som må ha en trygghet for å komme over 'humpen'. Vil tro at i dette tilfellet vil man oppleve lavere forbruk med å sette på en større påhenger. Spesielt siden topphastigheten i dag er 20knop, som ikke er helt over humpen på motstandskurven. Link to post
JRK Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 For å ta en litt annen forklaring. I deplasement fart er det nesten bare vekt og skroglengde som avgør forbruket. Om du prøver å få denne båten opp i plan, uten at den kommer opp av sjøen så er den fremdeles en deplasementbåt eller halvplaner. Da går kreftene med til å lage større hekkbølger. Klarer du å få båten til å plane skikkelig bør drivstoff forbruket gå ned ved optimal hastighet Link to post
Skallebank Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Alle motorer har et spesifikt forbruk. Oftest oppgitt i gram pr kWh. For en moderne bensinmotor ligger dette gjerne rundt 250 g/kWh på det turtall motoren er mest effektiv. Det mest effektive turtall er ofte det turtall der dreiemomentet er høyest. Eller ved moderne motorstyring som begrenser momentet, det laveste turtall som gir maksimalt moment. Sden momentoppen, (og dermed laveste spesifikke forbruk) alltid kommer på et lavere turtall enn effekttoppen, kan man på generelt grunnlag anta at motoren som gjør jobben på 2/3 av sin maksimale effekt, vil gå mer effektivt enn den som går på maks. Større motor gir høyere vekt, og dermed prinsipielt behov for større effekt,for å oppnå samme fart. Men større motor gir også mulighet for høyere marsjfart. I dette tilfellet synes det som det kan lønne seg, da båten neppe går lettest ved de nevnte 20 knop. Noen knop til gir trolig lavere motstand og mer effektiv drift. Alle endringer i effektbehov er relevante i forhold til økonomi. Små endringer i vekt, vektfordeling, hastighet og hydrodynamikk, kan gi store utslag for drivstofføkonomien. Det mest effektive er trolig en motor som jobber på sitt mest effektive turtall, samtidig som båten holder sin minst kraftkrevende hastighet. I trådstarters tilfelle er jeg rimelig sikker på at motoren må være vesentlig større for å oppnå dette krysningspunktet. Dog krever større motor at man behersker seg. Tar man hele tiden ut større effekt, går forbruket opp. Link to post
Viksund Bravo Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Du skriver at båten har kraftig v-bunn, og det er nok her forklaringen av høyt forbruk ligger. Den er da tungdrevet, men sannsynligvis god i mye sjø. Setter du på større motor vil den fortsatt være tungdrevet og bruke mye drivstoff. Blir helt annerledes med båter som er flate under. De går billig, men er elendige i sjø. Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Bergsholmen Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Cerberus skrev for 23 timer siden: Er du sikker på det at ikkje at det er omvendt om dette er tall du leser i instrumentet? at ikkje det er 0,8 nm/l Det hørtes ekstremt lite ut. Det skal eg ikke garantere at eg ikke har lest ut feil, eg bruker å la Smartcraften vise liter/time og leser ut l/nm (el.nm/l) fra kartplotteren som er koblet sammen med motoren. Den vise uansett lavere forbruk pr. NM på 36kn/ca.5000o/min en på 28kn/ca.4100o/min.. Men skal sjekke hva som er rette benevnelse.. Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Cerberus Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Det var vel akkurat det eg ville fram til at ikkje kan stemme. Det må være at den viser lavere nm pr liter til fortere det går. Noe annet ville vært uhørt. Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Bergsholmen skrev for 5 timer siden: Den vise uansett lavere forbruk pr. NM på 36kn/ca.5000o/min en på 28kn/ca.4100o/min.. Igjen må jeg si meg enig med @Cerberus. Som jeg også nevnte lenge opp er vel ikke dette mulig? Se på forbruket i den tabellen jeg limte inn litt lenger opp, den er jo fra en test med 200hk Yamaha. At båten din er lettere skulle ikke tilsi at skalaen blir motsatt. Her ser vi at forbruket øker fra 1 liter/nm til 1,27 liter/nm.: Komodo skrev On 10.5.2019 at 11.49: Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergsholmen Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Skal sjekke ut dette i mårå, men det virker jo som dere sier rart at det skal være sånn.. Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn