Jump to content
Gabi

Erfaringer med Side-Power RC-23E fjernkontrollkit for 2 ankervinsjer og 2 baugpropeller

Recommended Posts

Gabi   
Gabi

Jeg vurderer ny fjernkontroll til ankervinsjen. Det koster fra 1800-3500 for en ny. Men jeg har 2 trustere basert på Sidepower fjernkontroll koplet til startbatterier (480 Ah) samt ankervinsj også koplet til startbatteri og en ødelagt Anchorwinch fjernkontroll. Har bautruster basert på Quick fjernkontroll og koplet til forbruksbatteri (520Ah). Kan jeg like gjerne kople dette til en felles Sidepower fjernkontroll RC-23E som har alt dette i en? Koster jo ikke mer enn ca 300kr mer enn en for bare aktertrusteren så derfor jeg vurderer.

 

Noen som har denne og kan dele erfaringer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hølje   
Hølje

Har denne montert. fornøyd, men må flytte mottaker litt høyere i båten. litt dårlig rekkevidde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Noe "forvirring" i bruk mht hvilke knapper som går til truster og vinsj eller er det oversiktlig? 

 

Går det an å trykke på feks både trusterknappen og vinsj samtidig eller må man velge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hølje   
Hølje

nei, synes det er oversiktlig . Har aldri testa bruk av flere knapper samtidig. men det burde fungere..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Dr. Blind- den har jeg ikke sett før faktisk, så det var interessant. Men jeg har 2 stk trustere og 2 stk vinsjer, det ser ut som den du linket til var for 1 stk av hver? Synlig farge var det også😎

 

Hølje-jeg falt litt for denne her, da den var nesten ikke noe dyrere enn den for kun vinsj. Og litt fristende å ha bare en fjernkontroll rundt halsen istedet for to når jeg skal legge til. Men litt dyr uansett, men SidePower utstyret pleier å være bra virker som så veldig fristende.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mix   
Mix
Gabi skrev for 15 timer siden:

Går det an å trykke på feks både trusterknappen og vinsj samtidig eller må man velge?

Det går ihvertfall greit å kjøre begge thrustere samtidig og i hver sin retning.

Vinsj og thruster samtidig tror jeg aldri jeg har kjørt, men det funker sikkert det også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Går nok sikkert greit å enten trykke på vinsj eller truster om så...

 

Veldig fristende å kjøpe...

 

Eneste jeg lurer på til sist er at på min Bavaria 35 sport frs 2007 er bauvinsjen koplet via sentralt kontrollpanel som får strøm fra forbruksbatteriene. Mens trustere og ankervinsj får fra startbatteri. Vet noen om dette går an å kombinere?

 

Ser ut som om det for vinsj sluttes strøm på bakgrunn av den aktuelle strømmen inn, så det virker som om dette skal være mulig?

 

Screenshot_20190511-132817_Dropbox.jpg.6b32dd4c9c34e7e5009f8895e26383a9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mix   
Mix

Mottakeren min får matespenning fra nedre joystickpanelet til thrusterne og thrusterne er på forskjellige batteribanker. Hvor du tar matinga fra spiller nok ingen rolle.

 

Gabi skrev for 1 time siden:

Veldig fristende å kjøpe... 

Du får 8 kanals Kina fjernkontroll og mottaker til en hundrelapp+. Funker sikkert like bra den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Siden du tar strøm fra forskjellige banker som ikke er koplet sammen høres jo det positivt ut ift hva jeg tenker også for min del. 

 

Har akkurat bestemt meg nå for å bestille....ble bestilt gjennom den lokale båtbutikken Herholdt, som faktisk lå lavest ift de jeg så på til kr 3190,- og slipper da også frakt.

 

Ble nok da ikke kina-vare til 100kr, men men...klarte liksom ikke å få meg til å spare så mye penger på noe som sikkert var like bra🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK
Mix skrev On 11.5.2019 at 15.15:

Mottakeren min får matespenning fra nedre joystickpanelet til thrusterne og thrusterne er på forskjellige batteribanker. Hvor du tar matinga fra spiller nok ingen rolle.

 

Du får 8 kanals Kina fjernkontroll og mottaker til en hundrelapp+. Funker sikkert like bra den.

 

Har denne fjernkontrollen og det stemmer ikke helt at det er likegyldig hvor du henter mating til denne. Selve elektronikken i fjernkontrollen styrer thrusterne via et elektronisk rele som powres eksternt vi thrusterne. Den røde ledningen henter pluss fra thrusterne. Blå og grå går til styrerele på selve thrusteren som igjen er koblet til thrusterens jord. Normalt er jo jord koblet sammen på alle batterier og da er det ikke så viktig. Men er batteriene adskilt får du problemer. Når det gjelder Vinsj kontrollen så er det fysiske relerer i mottakeren så her får du ingen problemer. Tror at grunnen til at vinsjene er gjort med releer er at da kan både Engbo og andre leverandører av ankervisj benyttes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mix   
Mix
JRK skrev for 2 timer siden:

Normalt er jo jord koblet sammen på alle batterier og da er det ikke så viktig.

Ser den, har man ikke felles jord kan dette bli ett "problem".

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Har nå akkurat koplet opp trusterne og aktervinsj. Som det stod i bruksanvisningen skal rød koples direkte til pluss på samme batteri som trusterne får strømmen fra. Minus skal til felles jord. Hadde Sleipner sine trustere både fora  og bak så det var bare å kople opp.

 

Aktervinsjen fikk jeg også koplet til etter en masse greier att og fram, men det tilhører en annen historie....

 

Så er det imidlertid et stort problem med ett eller annet som gjør at jeg stort sett får tre piip og en rød lampe som betyr ingen kontakt. Enda jeg står 0.5m unna. Andre ganger kan jeg gå 10-20m unna og alt virker. Har montert mottaker i skapet rett foran førersetet og inn mot styrbord skrog. 

 

Har prøvd litt feilsøking og det kanskje kan hende at alt virker når motorer og tenning er avslått men at det på tomgang kommer forstyrrelser etc, gir jeg bittelitt gass blir det bedre. Men helt ugreit til tider, virker ikke i det hele tatt. Og litt rart det når det står i reklamen at den skal være svært så sikker mot forstyrrelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mix   
Mix
Gabi skrev 12 minutter siden:

gir jeg bittelitt gass blir det bedre.

Kan det rett og slett være lav matespenning pga. dårlig kontakt elns. Siden det blir bedre med litt gass ? Mål matespenningen inn på mottaker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

Intterressant Gabi. Har akkurat montert denne selv og har ikke testet denne påp avstand, så dett må sjekkes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Mix: Skal sjekke spenningen.

 

JRK: Hvor koplet du pluss til mottaker? Til selve plusspolen på det batteriet som trusterne er koplet til eller innpå hovedbryteren til den ene trusteren? Jeg har koplet til hovedbryter på bautrusteren.

Hvor koplet du minus til mottaker? Til selve minuspolen på det batteriet som trusterne er koplet til eller innpå en annen jordingsskinne som er tilkoplet felles jord? Jeg gjorde det siste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

Hos meg er pluss koblet til en sikringfordeling oppe ved førerplassen. Denne er igjen koblet til forbruksbanken som igjen brukes av thruster og vinsj. (Dette er orginalt på Viksund 340 2007 modell) Nå er det slik at denne boksen bruker lite strøm, så det blir neppe noe spenningsfall pga denne. Det kan være dumt å koble denne til baughtruster hovedbryter. Tenk deg at batterispenningen ved batteriet er 12,8 Volt. Har du da en lang ledning til Baugthruster så vil spenningen på denne falle fra 1-3 vol avhengig av lengde og tykkelse på kabelen. Typisk på min sage 315 med orginale kabler 1,5 Volt. Blir ikke overasket om at det er dette som kan være problemet ditt. Prøv med en midlertidig lampettledning direkte fra batteri til fjernkontroll og se om det hjelper 0,5-1,5 mm2 holder.

Minus er også koblet på minus fordelingsskinne tilhørende sikringsfordeling.

Har du en fordeling nær batteriet eller på føreplassen så vil det være godt nok forutsatt at kablen fra batteri til fordeling er stor nok. Hos meg er det lagt 10mm2 til styreposisjon

Edited by JRK

Share this post


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

Jeg har forresten et litt artig prosjekt på gang med denne. Da jeg ikke har vinsj fremme skal denne brukes til å sette gir forover og bakover. Dette har jeg gjort ved å simuler potensiometer fra gass/gir spak på en VP D6. I tillegg er det litt logikk slik at om noen rører spaken så koble RC-23 kontrollen fra denne kanalen. 

Av og til er jeg alene og da er dette kjekt slik at jeg kan stå bak og ha kontroll over både vinsj og motor. I tillegg kan man jo i prinsippet stå på brygga og kjøre inn båten, men i praksi er det jo kreit å ha både tverrskips og langskips krefter tilgjengelig ved all fortæning hvor som helst på båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kitt   
Kitt

Olsen maritime koplet denne opp for meg nå iår, virker veldig bra, ikke noe feilslag. Bra funksjon der man kan kjøre begge thrusterne samtidig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Høres spennende ut med prosjekt fjernstyring av gassen! Alltid drømt om det selv! 

 

Sjekket spenning nå og den var på 12,8V ubelastet. Vanskelig å sjekke med truster i drift for litt knotete å komme til. Men hos meg virker fjernkontrollen noen ganger veldig bra og andre ganger ikke i det hele tatt virker det som. Og det er rart.

 

Men kom på at i Balticen hadde jeg samme type fjernkontroll men for 2 trustere. Den ene hadde jeg Engbo aom var minusstyrt så måtte inn med to releer for å snu. Men det virket greit. Jeg hadde også en egen bryter for å skru på mottakere  til fjernkontrollen, og kom akkurat nå på at det hendte kanskje 1 av 5 ganger at det virket som de ikke fikk kontakt eller noe, da fjernkontrollen ikke virket. Egentlig akkurat litt som det jeg har nå. Da måtte jeg skru av bryteren til mottakeren og prøve igjen. 

 

Tenker da at jeg kanskje like greit kopler pluss rett på batteri-pluss til truster (totalt 460Ah batterier) og har en 2,5 mm2 ledning inn til mottaker og kopler via egen bryter. Så kan jeg kanskje teste dette og se. Alternativt slå av bryteren til trusteren, der hvor også mottaker-plussen er koplet og slå på igjen.

 

Hvorfor det var sånn på Balticen prøvde jeg ikke å finne ut av men litt rart var det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mix   
Mix

Nå kan du jo ha vært uheldig, fått levert ett eksemplar med feil på.

Men hva med batteriene i senderen ? Har du prøvd å bytte ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

God ide å koble mottakeren rett på batteribanken, men det er helt unødvendig med 2,5 m2. 1mm2 er mer en nok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gabi   
Gabi

Da har jeg koplet pluss og minus rett til startbatteriet og med egen bryter for av/på. 

 

Har prøvd noen ganger nå og status per nå er at det virker som den fungerer så lenge jeg ikke er i båthavna med motorene igang... 

 

I båthavna med alt av utstyr påslått inkl nav, vhf, radar og alt annet jeg har av elektro virker den sålenge jeg ikke har motorene igang. Men starter jeg motorene og skal til å dra av gårde funker den ikke.... Drar jeg så utaskjærs virker den fint. Kommer jeg så tilbake til båthavna virker den ikke....

 

Rart dette her. Fikk forresten problem med dieselgiveren idag også, virket plutselig feil med motorene igang. Hmm....enda rarere. Ser vi en sammentreff her tro på et eller annet forstyrrelser eller no tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

Det at den virker utaskjærs, men ikke i havna, tyder jo på at det kan være forstyrrelser lokalt. Det som er litt synd er at markedet flommer over av billige radiostyringer til alt mulig rart, samt LED lys som støyer veldig. Har du LED lys så prøv å slå av disse.

Det med at den ikke virker når motorene går må jo også være støy. Kan det være defekt støykondensator på en av generatorene? Prøv å kjør bare en av motorene i gangen

Share this post


Link to post
Share on other sites
dennrick   
dennrick

Jeg fikk innstallert en slik fjernkontroll i våres for å kjøre baugthruster og ankervinsjer (akter- og forut).

 

Slik den er nå, så må jeg holde knappen inne for å slippe ut anker.

 

Vet noen om den kan programmeres til å frislippe, f.eks kjøre ut 10m for hvert knappetrykk ? Hvordan gjøres det isåfall?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...