Jump to content

Erfaringer med Side-Power RC-23E fjernkontrollkit for 2 ankervinsjer og 2 baugpropeller


Gabi

Recommended Posts

Hei,

Om du ikke har automtisk frislipp på selve vinsjene så må du holde knappene inne. Du har ingen mulighet for å programmere denne. 

(Hvordan tenkte du at dette med 10 meter skulle virke? Da måtte du i så fall ha en teller som telte 10 meter. Om båten ligger fortøyd til land og du trykker 10 meter, så vil jo aldri tauet kunne gå ut 10 meter)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vinsjen akterut er en Anchorlift, og med den forrige fjernkontrollen, så slapp den ut ca 20 meter kjetting ved et knappetrykk (ned knappen) da jeg eksempelvis skulle legge til med anker bak og tau i land forut.

 

Jeg hadde da denne fjernkontrollen:

Bilderesultat for anchorlift fjernkontroll

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det var den fjernkontrollen jeg også hadde me  som ikke virket særlig bra. Kjøpte så ny men den virket heller ikke, batteriet var en million år gammel men selv med nytt virket den ikke likevel. Leverte tilbake og kjøpte den nye RC23E istedet. Men mistet da funksjonaliteten med et trykk som gav ca 45 s kjetting ut, det var en veldig kjekk funksjon.

 

Forøvrig virker min bra nå generelt, utenom når jeg er i havna.....Vurdere å prøve å kjøpe en støydempedings til å montere på plusskabel inn for å prøve å støydempe. Må bare finne ut hvor jeg skal kjøpe den og hva jeg skal ha etc.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
JRK skrev On 20.5.2019 at 16.42:

 

Har denne fjernkontrollen og det stemmer ikke helt at det er likegyldig hvor du henter mating til denne. Selve elektronikken i fjernkontrollen styrer thrusterne via et elektronisk rele som powres eksternt vi thrusterne. Den røde ledningen henter pluss fra thrusterne. Blå og grå går til styrerele på selve thrusteren som igjen er koblet til thrusterens jord. Normalt er jo jord koblet sammen på alle batterier og da er det ikke så viktig. Men er batteriene adskilt får du problemer. Når det gjelder Vinsj kontrollen så er det fysiske relerer i mottakeren så her får du ingen problemer. Tror at grunnen til at vinsjene er gjort med releer er at da kan både Engbo og andre leverandører av ankervisj benyttes.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei har nettopp prøvd å innstallere rc23 på en eldre (4,2hp 96mod) baugthruster som ser ut til å fungere. Baugthrusteren er styrt av en treledet ledning. Sendte vedlagte skjema til sleipner for kommentar men fikk til svar at dette ikke ville fungere. Som dere ser har jeg prøvd å ta vare på gamle styringen. Den er merket rød, grå og svart øverst til høyre i bildet. Ble ferdig med oppkoblingen i går og det ser ut til å fungere. Det eneste negative som skjedde var at sikkerhets splinten mellom motor og propell røk. Vet ikke om dette var ren tilfeldighet eller om det blir litt skarp start på motoren når fjernkontrollen ble brukt. Båten ligger på land så tilgang til alt er enkel

CC784BF6-5280-4768-B745-4528D8E49F3B.jpeg

Link to post
Share on other sites

F144C561-143F-4931-A4EF-4AE49981FBDE.jpeg.cea33c60b6bb0278cc02a1e4fc2ed6fd.jpegHar tenkt litt nærmere på denne måte å koble opp rc-21e til en eldre modell av sleipner baugpropell. På vedlagt nye skjema er orginale opplegget inntakt og jeg har lagt til rc-21e og joystickkontroll 8960 G ved utvendig styreposisjon. Dette mener jeg vil fungere 100%

 

Redigert av Halco 29 offs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Halco 29 offs skrev 1 time siden:

F144C561-143F-4931-A4EF-4AE49981FBDE.jpeg.cea33c60b6bb0278cc02a1e4fc2ed6fd.jpegHar tenkt litt nærmere på denne måte å koble opp rc-21e til en eldre modell av sleipner baugpropell. På vedlagt nye skjema er orginale opplegget inntakt og jeg har lagt til rc-21e og joystickkontroll 8960 G ved utvendig styreposisjon. Dette mener jeg vil fungere 100%

 

Sliter litt med å få opp bilde på telefonen av en eller annen grunn. Men uansett:

 

Det overrasket meg at Sleipner ga beskjed om at det ikke skulle fungere, går ut i fra at du bare parallellkoblet reléene til fjernkontrollen med bryren(e)/ stikke ?

 

Koblet opp en fjernkontroll (Mod 400i) i dag til en baugvisp fra 2004, fungerer uten noe problem.

 

Er det mye forsinkelse med fjernkontrollen fra Sleipner ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Halco 29 offs skrev On 24.3.2020 at 10.30:

Hei har nettopp prøvd å innstallere rc23 på en eldre (4,2hp 96mod) baugthruster som ser ut til å fungere. Baugthrusteren er styrt av en treledet ledning. Sendte vedlagte skjema til sleipner for kommentar men fikk til svar at dette ikke ville fungere. Som dere ser har jeg prøvd å ta vare på gamle styringen. Den er merket rød, grå og svart øverst til høyre i bildet. Ble ferdig med oppkoblingen i går og det ser ut til å fungere. Det eneste negative som skjedde var at sikkerhets splinten mellom motor og propell røk. Vet ikke om dette var ren tilfeldighet eller om det blir litt skarp start på motoren når fjernkontrollen ble brukt. Båten ligger på land så tilgang til alt er enkel


Mener det advares i manual mot å kjøre thruster på land pga ‘overspeed’. Mulig dette som tok knekken på brytepinne?..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 16 minutter siden:

Mener det advares i manual mot å kjøre thruster på land pga ‘overspeed’. Mulig dette som tok knekken på brytepinne?..

Jeg tok ved et uhell et trykk. Trodde jeg hadde tatt hovedstrømmen til vispen, men neida.. Bør kanskje sjekke den i morgen da ?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Har kommet borti en gang og to ved et uhell jeg også mens jeg har ligget på land. Har ikke fått noen konsekvens. Men kanskje greit å sjekke brytepinne om den er av typen som må skiftes fra utsida?

Usikker på hvordan den jeg har er. 

 

Tenkte jeg skulle legge ut et bilde av den her, for jeg lurer på hvordan jeg kan få av propellen ? Er på leting anode ?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 8 timer siden:

Ok ? På de jeg har hatt har vel propellmutter vært under anode og anode festet i aksling med en unbrakobolt (Sidepower). Og den hekkans anoden satt temmelig fast fra tid til annen da den liksom ‘ekspanderte’ litt inni falsen på propellen.

Fikk ikke tatt bilde, ble for opptatt med å dandere vinsj. Tauet kiler seg ??‍♂️

 

Men kan ikke se noe umbraco.  Nå er det mye bunnstoff påført da, får sjekke nærmere i morgen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...