Jump to content

Erfaringer med billig EVA-foam teak


Sandebukta

Recommended Posts

Nå som disse EVA-mattene med teaklignende belegg til dekk og dørk har vært å få tak i fra Kina i noen år, lurer jeg på om noen vil dele sine erfaringer etter å ha hatt det en stund. Tenker på de billige fra Banggood, AliExpress mv.

 

-Holdbarhet

-Holde det rent

-Kvalitet på selvklebing

-Toleranse for det litt røffe miljøet i en båt, med sand, saltvann, varme, litt søl og skarpe kanter

 

Lurer også på om noen har tips til beslag rundt dørkplater. 90 grader. Andre steder enn byggevarebutikkene til en fornuftig pris.

 

Vurderer å legge slikt belegg under kalesje.

Link to post
Share on other sites

Har en hel kasse av dette stående. er vel ruller a ca 2,4m i ca 60mm bredde.

Tenkte faktisk å legge det til uka, om ikke noe hastverk kommer opp.

Men har prøvd noen biter på en plank i kjelleren. Har sittet en måned tid nå, å virker som det sitter ganske så bra.

Siden det vel kom på ca 1500 for 30 ruller, så får det prøves ut, før en evt går for en mer kostbar løsning.

 

Sjøl tenkte jeg å bruke alu lister fra Bygg Max, da de har dem i 2,4m lengde(om jeg ikke husker feil)

 

Men får se hvordan det blir med den nivå forskjellen som blir, da det som skal se ut som nattene er noen mm tynnere enn resten.

Skal legge ut bilder i tråden min når det er montert.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

20190511_183233.jpg.ef9993ead80d45fa945efe154a7293f9.jpgMHar slikt belegg nå på andre sesongen. Ikke vanskelig å holde rent. Men husk at båtene er et nedfreset spor og det blir det fort liggende rusk. Disse billige er som regel heller ikke UV bestandig. Det er noe å tenke på. Fantastisk behagelig å gå på. Får man en skade kan man skjære ut en hel plank og lime inn en ny.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 4 timer siden:

Har en hel kasse av dette stående. er vel ruller a ca 2,4m i ca 60mm bredde.

Tenkte faktisk å legge det til uka, om ikke noe hastverk kommer opp.

Men har prøvd noen biter på en plank i kjelleren. Har sittet en måned tid nå, å virker som det sitter ganske så bra.

Siden det vel kom på ca 1500 for 30 ruller, så får det prøves ut, før en evt går for en mer kostbar løsning.

 

Sjøl tenkte jeg å bruke alu lister fra Bygg Max, da de har dem i 2,4m lengde(om jeg ikke husker feil)

 

Men får se hvordan det blir med den nivå forskjellen som blir, da det som skal se ut som nattene er noen mm tynnere enn resten.

Skal legge ut bilder i tråden min når det er montert.

Hvor bestilte du?

Link to post
Share on other sites

@SoBo

Har du kun limt belegget med limet som er på det fra fabrikk, eller har du brukt noe annet i tillegg?

Tror jeg kommer til å gå for det samme på den nye maskinromsluken min, men vurderer også kork da jeg har hørt flere skryte av det. Orker ikke vedlikeholdet som teak medfører. 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 1 time siden:

20190511_183233.jpg.ef9993ead80d45fa945efe154a7293f9.jpgMHar slikt belegg nå på andre sesongen. Ikke vanskelig å holde rent. Men husk at båtene er et nedfreset spor og det blir det fort liggende rusk. Disse billige er som regel heller ikke UV bestandig. Det er noe å tenke på. Fantastisk behagelig å gå på. Får man en skade kan man skjære ut en hel plank og lime inn en ny.

Pen avslutning! Har du kløyvd og felt inn eller er det egne endeplank?

Link to post
Share on other sites

Har brukt det jeg hadde (kløvd) 

Dere materiale er super lett og meget mykt. Klippes med saks eller skjæres med en tapetkniv. 

Belegget er limt med det limet

Som er på baksiden. Sitter som bare det. Den EVA'en jeg har er ikke egnet dersom man skal bruke tunge ting med tynne bein oppå.

Lager da kompresjon meker som ikke forsvinner. Bruker selv ryer oppå i så måte.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 11.5.2019 at 14.20:

Har en hel kasse av dette stående. er vel ruller a ca 2,4m i ca 60mm bredde.

Tenkte faktisk å legge det til uka, om ikke noe hastverk kommer opp.

Men har prøvd noen biter på en plank i kjelleren. Har sittet en måned tid nå, å virker som det sitter ganske så bra.

Siden det vel kom på ca 1500 for 30 ruller, så får det prøves ut, før en evt går for en mer kostbar løsning.

 

Sjøl tenkte jeg å bruke alu lister fra Bygg Max, da de har dem i 2,4m lengde(om jeg ikke husker feil)

 

Men får se hvordan det blir med den nivå forskjellen som blir, da det som skal se ut som nattene er noen mm tynnere enn resten.

Skal legge ut bilder i tråden min når det er montert.

Hvor bestilte du?

 

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

OddArild skrev for 4 timer siden:

Lang leveringstid ? :)

Husker ikke 100%, men mener det kom på ca 14 dager. Generelt så variere det voldsomt med leveringstid fra Kina. Noen ting kommer på en goe uke, å andre ting igjen bruker 6 uker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har en del meter liggende og har ikke turt å legge dette enda før det kommer tilbakemeldinger som gjort her. Leser at @SoBo 
Har kommentert at det ikke er en løsning hvis du har stoler med tynne bein da kan det fort bli trykkmerker. kanskje jeg skal legge det på Fly`en der er det kun fastmontert utstyr. Min EVA foam har en bredde på 120cm
HTB12BASnhSYBuNjSspjq6x73VXa5.jpg_140x140.jpg.9a20fc2cc2033650f60809329a87d269.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bergstad skrev for 1 time siden:

Har en del meter liggende og har ikke turt å legge dette enda før det kommer tilbakemeldinger som gjort her. Leser at @SoBo 
Har kommentert at det ikke er en løsning hvis du har stoler med tynne bein da kan det fort bli trykkmerker. kanskje jeg skal legge det på Fly`en der er det kun fastmontert utstyr. Min EVA foam har en bredde på 120cm

 

Absolutt noe å tenke på ja dersom du har løse stoler og bord.

Andre ting kan også lage merker men er det ikke for tungt kommer skummet opp igjen.

Meget behagelig å gå på. Virker som det varmer når man står på det, noe ala isopor.

Deilig på kalde dager. Flekker kan stort sett tørkes bort med en mikrofiberklut.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Går i tankene å legge nytt belegg inne i båten i vinter. Har per dags dato Nautolex som ikke finnes mer, å synes denne type er pen. Men spørsmålet er da. Er det not og fjær på disse, eller legges dem kloss i kloss?

 

Videre ser jeg at dem kommer i forskjellige bredder, alt fra 5,8cm til 120cm. Hva er enkles / penest å legge?

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La dette i båten nå i sommer. 

Lim holder dårlig. Hadde kjøpt det som er ca 6cm i bredden. Kan komme ned i båten etter en uke, og da har lim løsnet flere plasser. Mulig det ville holdt bedre, om underlag var nytt. Men jeg har kryssfiner plater, hvor det tidligere var limt annet underlag på. Så sitter en del kontaktlim igjen. Og tydelig at det ikke fester godt nok på dette. Men å fjerne 20-30 år gammel lim er ikke en jobb jeg vil gå igang med.

 

Dette er omtrent umulig å få lagt så det blir rette linjer. Den minste ujevnhet i underlaget, vises. 

Kom frem til at jeg legger nytt belegg eller teppe når jeg har byttet motor, og da er ferdige med store jobber. 

Det er behagelig å gå på. Men for min del, så blev ikke resultatet godt nok.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Så nettopp denne annonsen. Koster jo mye mer, levert fra norsk kjent firma i Norge. UV-behandlet og med lim fra 3M. 

 

Noen tanker om dette i forhold til de andre her?

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=92646569

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Noen idé om hvordan dette kan legges i stedet for Nautilux belegget? Har slike dørkplater over motoren feks, der Nautilux er limt fast og brettet rundt platen og stiftet fast på baksiden. Hvordan får man slike teak-belegg til å se bra ut der?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker her at dette er likt alt annet en gjør.

 

Underlag er alfaomega. Hvis jeg legger dette så tenker jeg prøve å fjerne absolutt alt gammelt moro som ligger under.

Ett strøk med epoxy rett på platene å så lime dette på.

 

ska mye til at noe losser da

 

men tilbake til mitt spørsmål. Legges det kloss intill, eller er det en form for not å fjær?

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 18 timer siden:

Jeg tenker her at dette er likt alt annet en gjør.

 

Underlag er alfaomega. Hvis jeg legger dette så tenker jeg prøve å fjerne absolutt alt gammelt moro som ligger under.

Ett strøk med epoxy rett på platene å så lime dette på.

 

ska mye til at noe losser da

 

men tilbake til mitt spørsmål. Legges det kloss intill, eller er det en form for not å fjær?

Det ligges rett mot hver andre ja. Ikke noe not/fjær.

 

Men så den i linken over kun var 4mm tykk. Det blir lite, med tanke på hvor mykt det er, syns nå jeg. Mener mitt var 6mm.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del ruller med dette som jeg jeg ikke har brukt for lengre hvis noen er interesert . Bredde 120cm selges billig 1/2 pris

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hei @BERGSTAD, hvordan er dette å legge på dørkplater som må åpnes for å komme til motor etc? Er dette mest for fast dørk?

Har montert vinkel list i alu på mine luker til motor.

Uten lister vil de løsne. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Hei @BERGSTAD, hvordan er dette å legge på dørkplater som må åpnes for å komme til motor etc? Er dette mest for fast dørk?

@Grand Banks jr SoBo har også luker og kan vel forklare dette bedre en meg da jeg ikke monterte dette på min dørk. Båten ble solgt?før jeg fikk muligheten.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...