stein erik olsen Startet 11.Mai.2019 Del på Facebook Startet 11.Mai.2019 Hei. Har en Rana 20 cabin med Gammel Honda 90 4 takter fra 2000. Får idag mellom 23 og 24 knop ved ca 5500 rpm Marsjfart på 17,5 ved 4750rpm toppfarta er Ok. Går sikkert å få litt størrefart ,men vil ha samme evt større marsjfart på lavere turtall.... Kan dette gjøres med å øke stigning ? Eller hva må til? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 stein erik olsen skrev for 9 timer siden: toppfarta er Ok. Går sikkert å få litt størrefart ,men vil ha samme evt større marsjfart på lavere turtall.... Kan dette gjøres med å øke stigning ? Eller hva må til? Økt stigning vil forsåvidt gjøre det du ønsker: Å senke turtallet for en gitt (marsj)fart. Problemet med å gå opp i stigning er at propellen blir tyngre å dra rundt for motoren, og det kan gå ut over akselerasjon og evnen til å få båten over planeterskelen. Jeg ser problemet med å ha høyt turtall på marsjfart da motoren støyer mer. Samtidig må du nesten opp i denne hastigheten for at båten skal gå fint i plan. Likevel tror jeg ikke jeg ville anbefalt å gå opp i stigning da du allerede ligger litt lavt med turtallet på max. Honda oppgir max-range til mellom 5-6000rpm, og du ligger allerede midt i dette området. Normalt ønsker man å ligge i øvre halvdel til vanlig allround båtbruk. Jeg ville kanskje sett om det var andre ting som kunne gjøres for øke farten litt (og dermed lavere turtall i marsj). Ren bunn uten groe er alltid viktig. Kanskje vektfordelingen i båten er et problem. For fremtung? Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Båten er uten groe. Har Trimflaps. båten mister 1 knop ved 5 personer i. Mener denne Honda motorn er på 1.6 liter.så den er vell ganske sterk. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Om jeg går ned på stigning vil kanskje turtall øke. Om man kommer opp mot 5800-6000 rpm. Da vil vell toppfart bli større. Og forbruk høyere regner jeg med. Marsjfart blir vell opp mot 5000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Ja, hvis du går ned i stigning så vil turtallet stige. Jeg tror ikke nødvendigvis du får mer fart, men motoren vil jobbe lettere med å få båten i plan. Dermed blir det litt din egen vurdering om det er godt nok slik det er, eller om å gå ned 1" på stigning er verdt prøve. Jeg er også usikker på hvorvidt en annen type propell vil være verdt kostnaden i ditt tilfelle. En ny stålpropell koster fort 4-5000,- og oppover, og det er usikkert om det er så mye mer fart å hente. Jeg tør i alle fall ikke å love noe. Hvis jeg skulle gjort det selv, så hadde jeg muligens prøvd en stålpropell bare for å se om den kanskje var bittelitt mer effektiv i marsjfartområdet. D.v.s. at du får bittelitt mer fart i forhold til turtall. Ulempen er at du ønsker lavere turtall ved en gitt hastighet, og en stålpropell kan fort dra ned turtallet og være litt tyngre å drive enn en alupropell. Som du ser så følger dette med slip(eller effektivitet) turtallet generelt. For å virkelig få utbytte av et propellbytte, så bør man nesten få høyere topphastighet også. Det er mulig en stålpropell vil gi litt høyere toppfart, og dermed lavere turtall for marsjhastighet. Slik jeg ser det, må da en stålpropell kunne løfte skroget på en mer effektiv måte - f.eks. ved å løfte baugen litt mer. Stålpropeller har generelt bedre grep, og kan trimmes mer ut enn alupropeller. Dermed er det mulig at du kan trimme slik at baugen løftes litt mer og dermed oppnå litt bedre fart? Nå kjenner jeg ikke båten du har, så det er vrient å mene noe spesielt om akkurat det. Kanskje båten ikke reagerer positivt på mer baugløft? Hvis du kjører med trimtabs, så vil jo disse presse baugen ned og bremse også. Dette er slikt som nesten må prøves i prakis siden dette er en båt hvor det ikke synes å være så mange andre erfaringer å finne på nettet. Så hvis jeg skulle oppsummere hva jeg tenker, så må det vel bli et tja eller kanskje? Du risikerer også å bruke noen tusenlapper på propell uten å oppnå det du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Ok. Kanskje bare la den være som den er. Har stålpropell på. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 (redigert) Ok, da er jeg enig. Tror ikke det er så mye å hente hvis du allerede har stål. Jeg tittet litt på forskjellige propellmerker, og det er ikke veldig stort utvalg av stålpropeller med såpass lav pitch som du sikkert trenger i forhold til den farten du oppnår på Ranaen. De fleste propellene som er laget for litt fart ser ut til å stoppe på 15" stigning. Du kan jo sjekke hvilken stigning og type propell som står på en gang du har anledning. Ut fra turtall og fart du oppnår, er jeg usikker på om det står en 13" eller 15" på. Hvis det er en 15", er det mulig det finnes litt bedre alternativer. Hvis det er 13", begynner utvalget å bli veldig lite. Redigert 12.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Solseng skrev 1 time siden: De fleste propellene som er laget for litt fart ser ut til å stoppe på 15" stigning. dette er jo ikke noe typisk fartsskrog , så en typisk propell for fart vil neppe komm til sin rett her. Tror kanskje heller en propell for mer skyvekraft, med mer bladareal kunne vært interessant å prøve. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 (redigert) Ja, enig i det. Det finnes stålpropeller med mye bladareal og lav pitch beregnet på pontoon-båter og denslags. Jeg lurer kanskje på om det ikke står en slik på Ranaen allerede. En Solas New Saturn eller Titan siden Solas produserer noen av Hondas "egne propeller"? https://marine.honda.com/parts/accessories/categories/propellers#3-blade-stainless-steel Det eneste alternativet jeg kommer på som kanskje kan gi litt mer fart og være litt mer lettdrevet er Turbo1 som visstnok leveres i 13" pitch og litt mindre diameter. Turbo er også "offisiell" leverandør av "Honda"-propeller. Dog tror jeg det kan bli vrient å få tak i en slik. Men ja, jeg tror ikke det er så mye mer å velge i eller verdt å bruke penger på. Dog fortår jeg frustrajonen hvis motoren må kverne på 4800rpm for å holde grei planefart. Selv liker jeg å holde meg under 4000rpm p.g.a. støynivået fra motoren, og det går greit siden kombinasjonen båt/motor gir rom for det. På 4000rpm gjør min båt ca. 23 knop og grei planefart. Hvis jeg ikke har det travelt ligger jeg gjerne og helst på en 18-20knop og 36-3800rpm. Rett og lett p.g.a. motorstøyen og at det føles passe hurtig. Redigert 12.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 om jeg ikke tat feil så kan disse motorene bruke yamaha propeller(?) De har i senere tid kommet med flere serier for mer tungdrevne båter. Men neppe så vanlig å se her til lands enda Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 (redigert) Godt mulig. Yamahas egne propeller kommer med pressede huber, men synes også å ha sett kompatibillitet med Honda. Tør ikke si med sikkerhet. Regner med at dette er stedet å handle Yamaha (og Turbo)-stål? Tolker hjemmesiden til Winrace dithen at Turbo ikke føres lenger (til fordel for PowerTech). https://www.crowleymarine.com/c/20122/yamaha-props Mener å ha lest at dette er en pålitelig leverandør. Redigert 12.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 stein erik olsen skrev On 11.5.2019 at 22.34: Har en Rana 20 cabin med Gammel Honda 90 4 takter Får idag mellom 23 og 24 knop ved ca 5500 rpm Den båten er jo i utgangspunktet knapt motorisert, og med det turtallet på topp ville jeg ikke satt på noe tyngre propell. stein erik olsen skrev On 11.5.2019 at 22.34: Kan dette gjøres med å øke stigning ? Eller hva må til? Med større stigning vil du miste enda mer turtall på topp, det ville jeg ikke gjort. Da sliter motoren alt for mye. Det som må til for å få lavere turtall på marsjfart er nok større motor. Går du f.eks, opp til en 115hk (f.eks. Mercury som har 2,1 liters slagvolum) vil du få dreiemoment nok til å kunne marsje på lavere turtall. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mort1 Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Mercury sin spitfire(4 -blader) alupropell kan kanskje øke marsjfart en anelse, mercury og yamaha propellere går jo om hverandre, passer vel da på honda også.... Suzuki sine propellere har vel ofte litt større diameter, kan være verdt å sjekke det og.. . Enig i at beste måten å få opp marsjfart på er å øke motorstørrelsen. Garantert resultat uten prøving og feiling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.