Jump to content

Vaskemiddel mot sot


Timmeeh

Recommended Posts

Er det noen som har et vidundermiddel mot sot? Har vært eksoslekkasje lenge i båten jeg har kjøpt og jeg ønsker å få vasket rent så godt det lar seg gjøre. Føler det er litt som å vaske bremsestøv, det slipper ikke underlaget uten børste og kraftig såpe/avfetting. Men har jo en felgrens som løsner bremsestøv så det bare er å spyle av, finnes noe tilsvarende for sot? Er mange kroker så vil helst slippe å mekanisk børste vekk alt.... 

Link to post
Share on other sites

https://www.arrowchem.com/products/trailerwash/

 

Har denne. Husker ikke forskjellen på disse krokodillekjeftene men den er visst over PH 13,da meget alkalisk? Skulle ikke være så mye bedre enn dette da? 

 

Men hvis folk bruker surfex HD, så har jeg scholl rim seven til bilen liggende. Den er suveren på felgene værtfall, og metallstøv generelt. kan jo prøve... ? 

Link to post
Share on other sites

For å kunne stå å se på uten å gidde å gjøre noe selv for å få båten ren, må du nok hyre inn en polakk!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sleipnern skrev for 9 timer siden:

 

Ikke noe særnorsk i den såpa. Dvs forferdelig dyr er kanskje "ypperlig, norsk produkt" verdig ;-). Claes Ohlson sin fasadevask er i all hovedsak det samme, men koster kun en 50 lapp for flaska. 

Link to post
Share on other sites

All såpe uansett type må få tid til å virke. Men det er en såpe jeg ble tipset om for en tid tilbake og som jeg synes er aldeles fantastisk som heter Surfex HD og som selges av type Bilpleiekongen ol. steder. Denne tar bla.a sorte renninger på gelcoat helt suverent. Anbefaler å prøve.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker slike hvite små melaninsvamper, som for eksempel:

https://bilpleiekongen.no/produkt/selaclean-flekkfjerner-svamp/?gclid=EAIaIQobChMIzIehnaiY4gIViagYCh2L8QCHEAQYAyABEgJ1ePD_BwE

 

Veldig effektivt, men du må jo over alt for å fjerne soten mekanisk. Ingen «spray på og skyll av», men kun lett gnikking som skal til.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 16 timer siden:

 

 

Ble vel enig med meg selv at trailervask / industrivask var mest effektiv. Tok faktisk en hel del bare med å dusje på blanding, la vente noen minutter for så å spyle av. De verste partiene skrubbet jeg litt med en børste. Men har hørt gjetord om surfex HD så den kan jeg jo prøve en dag, bilen må jo vaskes også om det ikke er noe særlig :) 

Link to post
Share on other sites

gaptrast skrev for 5 timer siden:

Hva med denne? Sotfjerner for peisglass fra biltema. Funker greit i peisen dersom den får virke litt først. DSC_0078.JPG.de7e02d96705cfc9671eae04ab359356.JPG

Letteste måte for og ta sot av glasset i vedovn er vått papir og dyppe det i aska i ovn og gni på glasset. Vips så er det rent?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...