Jump to content

Tips til rekkemontert stangholder?


HiWard

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en kurant stangholder som jeg kan feste på rekka i båten. Skal dorge etter makrell, men jeg er godt nede på hobbyskalaen så det trenger ikke være det beste man får kjøpt for penger. Jeg ønsker helst noe som lar seg montere og demontere fra gang til gang da jeg ikke er spesielt glad i å ha ymse leamikk på båten.

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 21 minutter siden:

 

Slutter meg til abbors anbefaling. Dette er gode, solide greier, uten unødvendig mikk- makk og løse deler. Brukervennlig til tusen. Stanga sitter godt på plass uten å kunne ramle ut, men er allikevel hyperenkel å ta ut og inn av stangholderen. Det er gjort på sekunder.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trenger også et par stangholdere til Dracoen. Har aldri hatt slikt fancy utstyr, så jeg lurer på en ting. Når man skrur holderen til et rundt rør (altså rekkerøret), er det ikke risk for at den dreier om røret om det går på fisk? Sikkert dumt spørsmål, men jeg ser for meg at den vil rotere på rekka...

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 1 time siden:

Tittet litt nedover siden der, og de har jo veldig mange modeller å velge mellom. Jeg vil ha en holder som er solid nok til å kunne bruke for dorgestang ved dorging av makrell til agn. Er noen av de holderne solide nok til det? Hva bruker dere som driver med trolling og dyprigger osv.? Det slo det meg at det kanskje kunne være en fordel å skru en brakett rett i skroget isteden?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Tittet litt nedover siden der, og de har jo veldig mange modeller å velge mellom. Jeg vil ha en holder som er solid nok til å kunne bruke for dorgestang ved dorging av makrell til agn. Er noen av de holderne solide nok til det? Hva bruker dere som driver med trolling og dyprigger osv.? Det slo det meg at det kanskje kunne være en fordel å skru en brakett rett i skroget isteden?

Dorging etter makrell var akkurat det jeg skulle bruke disse til. Endte opp med modellen fra Biltema. Dessverre kan jeg ikke si noe om problemer knyttet til det å faktisk få fisk da makrellen foreløpig holder seg unna Indre Oslofjord :worry: Det jeg kan si er at dersom røret er tykkere enn 25mm ville jeg ikke brukt Biltema sine stangholdere. Da er det ikke nok gjenger igjen til at skruene får tilfredsstillende tak. Skruene kan dog byttes. Om du har mulighet til å feste stangholderen ved et T-ledd, vil de ikke sige, men da må du kanskje modde bittelitt på festet.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Jeg trenger også et par stangholdere til Dracoen. Har aldri hatt slikt fancy utstyr, så jeg lurer på en ting. Når man skrur holderen til et rundt rør (altså rekkerøret), er det ikke risk for at den dreier om røret om det går på fisk? Sikkert dumt spørsmål, men jeg ser for meg at den vil rotere på rekka...

 

Jeg har dorget mye med Rapala-holderne som abbor anbefaler, og de sitter bom fast på rekkerøret (25mm). Har aldri opplevd at de har dreid om røret. Braketten, som stangholderen står i, kan også skrus rett i skroget, om du ønsker det. Du kan skru brakketten enten oppe på rekka (skroget) eller på innsiden av rekka (skroget).

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Normark stangholderen er solid nok til kveitedorging, de tåler alt. Jeg bruker Normark og Atwood stangholdere. Jeg har 12 Atwood stangholdere på båten, 2 Normark, 2 nedfelte stangholdere og to Scotty dyprigger med 2 stangholdere hver, så det blir 20 totalt. 

 

https://www.telmo.no/attwood-fiskestangholder-2

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...