Jump to content

Volvo d4 vil ikke opp i turtall

jan

Recommended Posts

Du kan oppleve samme symptomer om MAP-sensoren feiler. Denne registerer trykk og temperatur på innsugingsluften i manifoilen. Det er ingen feilmeldinger om den fusker. 

Sensoren sittet under lokket på motoren, like ved oljefilterene. Den er festet med en skrue og enkel å bytte. Det har vært problemer med disse sensorene på på tidlige modeller av D4/D6.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg ville sjekket MAP-sensoren først.

Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at du ikke ville fått motoren opp i 1500 rpm om det var aktuatoren som tuller. Om systemet ikke får signal om at aktuatoren er helt i gir går motoren kun på tomgang. Slik som trådstarter beskrev sine symptomer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 4 minutter siden:

Jeg ville sjekket MAP-sensoren først.

Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at du ikke ville fått motoren opp i 1500 rpm om det var aktuatoren som tuller. Om systemet ikke får signal om at aktuatoren er helt i gir går motoren kun på tomgang. Slik som trådstarter beskrev sine symptomer. 

Takk igjen. 

Bestiller en MAP-sensor. 

Om det er en vanlig feil, skader det ikke å bytte uansett :)

Bårdp skrev for 8 timer siden:

Hva måtte du ut med for den sensoren? Min D6 har av og till litt av samme symptomene men den kommer nå etter en stund.

Kr 410.- + frakt kr 89.-

Jeg fant Bosch delenummeret  0 281 006 102 , og kjøpte sensor merket Bosch, i stedet for Volvo Penta.

Samme sensor brukes på et stort antall motorer/merker.

Grønnmalt og merket VP var prisen over det dobbelte.

• 5 år senere...

Hei, 

Har noe av disse symptomene på sb motor, problemet oppstod plutselig under fart, 3000rpm og i plan, som om motoren mistet kraften, og turtallet droppet til 2600. Har senere fått den opp i 3000 (og plan), men den mangler kraft.

Er det noe i veien for å bytte sensor på bb/sb motor for å se om det hjelper, eller risikerer jeg noe ved en slik test? 

Mvh

Johs

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...