Jump to content

Volvo d4 vil ikke opp i turtall


jan

Recommended Posts

Har 2 volvo d4   225hk fra 2006 i min båt, de starter og går uten problemer,men i dag ville den ene ikke opp i turtall,virker som det er noe elektrisk,den går i gir og får fremdrift men skjer ikke noe med turtallet når jeg gir gass, turtallet virker fint i bakover ,, prøvde å kalibrere på nytt men hjalp ikke. noen ideer?

Link to post
jan skrev 31 minutter siden:

Aktuatoren, den styrer vel bare giret? Eller styrer den turtallet og? 

 

Aktuatoren er "overgangen" fra elektrisk signal til fysisk bevegelse. Den styrer kun gearingen i drevet. Ikke turtallet. I og med at drevet går i gear både forover og bakover, så er denne (og gearmekanismene i drevet) i orden.

Da du får turtall når du bakker, mistenker jeg feil i potmeteret eller tilkoblingene til dette, i gasshåndtaket. Jeg ville åpnet gasshåndtaket og demontert/montert koblingene og sjekket for irr og korrosjon på kontaktene.

Link to post
Svart (redigert)

Da har jeg brukt litt av nasjonaldagen på å prøve å finne ut ting(ingen erfaring med dette) kryssbytta aktuatorene var en som mente feilen kunne ligge der,nå er det gjort og ingen forskjell,motoren får jeg rusa opp i neutral og turtallet virker i reversj,men ikke forover,,den går i gear "thats it" men merka meg en ting,tok av gearvaieren fra aktuatoren,og da virka turtallet!!  da lurer jeg på om det kan være en sensor eller noe ??PS dreva står helt nede. 

Redigert av jan (see edit history)
Link to post

Noen som vet om det står en sensor eller noe på bb dph drev som kan lage "krøll" for turtallet? når jeg tar av gearvaieren  på aktuatoren og skyver gasshandtaket forover,så virker turtallet normalt,men når gearvaieren er tilkoblet og den går i gear,så blir maxturtallet bare tomgang.. dreva står helt nede,og instrumentene viser normalt rundt -3 står de på nå..virker som gasshandtaker (potmetra) aktuatorer osv fungerer normalt!?..maser litt om dette nå..er i en bratt læringskurve :-) gamlebåten bare gikk og gikk,den skjønte ikke at det var noe galt,hadde lite elektronikk.

Link to post
jan skrev for 1 time siden:

Noen som vet om det står en sensor eller noe på bb dph drev ...

 

Det står et potmeter i hver aktuator. Dette registrerer aktuatorposisjonen. Aktuatoren er tilkoblet EVC systemets Powertrain Control Unit (PCU). Denne vil da sammenligne utgangssignalet med posisjonssignalet fra dette potmeteret og skjønne om aktuatoren har beveget seg eller ikke. Mulige feilkilder her er feil i aktuatoren slik at den ikke beveger seg, feil i potmeteret slik at det ikke gir riktig signal respektivt til posisjon, treg gearwire eller treg gearhendel i drevet. Samt selvfølgelig plugger og kabling mellom PCU og Aktuator.

 

Aktuator.jpg.ca428a715adc3220af8f2049649833de.jpg

Link to post
jan skrev for 1 time siden:

... når jeg tar av gearvaieren  på aktuatoren og skyver gasshandtaket forover,så virker turtallet normalt,men når gearvaieren er tilkoblet og den går i gear,så blir maxturtallet bare tomgang.. dreva står helt nede,og instrumentene viser normalt rundt -3 står de på nå..virker som gasshandtaker (potmetra) aktuatorer osv fungerer normalt!?.

 

Om jeg forstår deg korrekt, så får du turtall (over tomgang) i gear forover om du tar gearwiren av aktuatoren. Da ville jeg eksperimentert med gearing med og uten gearwire tilkoblet og observert om du ser forskjell i aktuatorbevegelsene. Hastighet - treghet - vandringslengde ++.

For å synse litt; kan det være at gearwiren er montert litt feil slik at aktuatoren ikke oppnår full vandring når du ber om forover gear? Da vil potmeteret ikke rapportere full bevegelse og EVC systemet registrerer ikke gearingen som utført og riktig bekreftet?

Link to post

Har vært borti at gearwire på bavaria 35 ligger nærme varme deler ved eksos, smelter og blir treg. Mener det var defekt, feilmontert eller løsnet varmebeskyttelse. Riktignok D3, men verdt å sjekke. Er vel generelt trangt baki der. Ble branntilløp i motorrom før feil ble funnet. Første symptomer var girproblemer. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Bonus skrev for 1 time siden:

 

Om jeg forstår deg korrekt, så får du turtall (over tomgang) i gear forover om du tar gearwiren av aktuatoren. Da ville jeg eksperimentert med gearing med og uten gearwire tilkoblet og observert om du ser forskjell i aktuatorbevegelsene. Hastighet - treghet - vandringslengde ++.

For å synse litt; kan det være at gearwiren er montert litt feil slik at aktuatoren ikke oppnår full vandring når du ber om forover gear? Da vil potmeteret ikke rapportere full bevegelse og EVC systemet registrerer ikke gearingen som utført og riktig bekreftet?

Dette var en feil som kom plutselig etter en tur, alt over har jeg sjekka, aktuatoren er kryssbytta, har også sjekka vandring, alt ok, men så fort gearvaierne står på og den går i gear forover så får jeg ikke øka turtallet, men bakker jeg er alt normalt, Så dette er ett mysterium, får heller ingen feilmelding i displayet, 

Link to post

Feilen vedvarer etter kryssbytte av aktuator? Men du har vel ikke kryssbyttet girvaierne? Tror du bør fortsette feilsøkingen rundt girvaier/girmekanisme på drevet. Som også flere andre har foreslått allerede. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Sitat

Feilen vedvarer etter kryssbytte av aktuator? Men du har vel ikke kryssbyttet girvaierne? Tror du bør fortsette feilsøkingen rundt girvaier/girmekanisme på drevet. Som også flere andre har foreslått allerede. 

 

Ja det virker som at hjernen ikke får rett signal og da ikke tillater gasspådrag. ( da ikke via endebrytere men som Bonus skriver er det et potmeter som hjernen leser på)

Da mest sannsynlig pga treg wire. 

Volvo hadde vel for en god stund siden en "kampanje" på brune girwire.

Disse ble erstattet med ny type, sorte av farge.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
SoBo skrev 18 minutter siden:

Ja det virker som at hjernen ikke får rett signal og da ikke tillater gasspådrag. ( da ikke via endebrytere men som Bonus skriver er det et potmeter som hjernen leser på)

Da mest sannsynlig pga treg wire. 

Volvo hadde vel for en god stund siden en "kampanje" på brune girwire.

Disse ble erstattet med ny type, sorte av farge.

 

Tror klart at feilen ligger i aktuator - gearwire - gearing i drev systemet. Noen forslag:

  • Svak aktuator som ikke drar gearwiren langt nok eller fort nok framover
  • Forskjøvet gearwire som ikke tillater at aktuatoren drar riktig
  • Treg gearwire (f.eks. gammel type) eller treg gearing i drev
Link to post
SoBo skrev for 2 timer siden:

 

Ja det virker som at hjernen ikke får rett signal og da ikke tillater gasspådrag. ( da ikke via endebrytere men som Bonus skriver er det et potmeter som hjernen leser på)

Da mest sannsynlig pga treg wire. 

Volvo hadde vel for en god stund siden en "kampanje" på brune girwire.

Disse ble erstattet med ny type, sorte av farge.

Er sorte wirere på min forøverig tror jeg de er ikke så gamle,men skal sjekke mer rundt dette,takk for tips

Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:

er det samme symptom på begge motorer? Eller får du turtall på den ene og ikke den andre?

 

 

Nei Styrbord motor er strøken,kun Babord motor som ikke vil opp i turtall når den settes i gear propellen sviver ,men så fort jeg legger "stikka forover skjer det ikke mer,tomgang hele veien, reversj er helt ok,setter den i neutral så kan jeg jo ruse motoren,ingen feilmeldinger..rart..?

Link to post
Bonus skrev for 1 time siden:

 

Tror klart at feilen ligger i aktuator - gearwire - gearing i drev systemet. Noen forslag:

  • Svak aktuator som ikke drar gearwiren langt nok eller fort nok framover
  • Forskjøvet gearwire som ikke tillater at aktuatoren drar riktig
  • Treg gearwire (f.eks. gammel type) eller treg gearing i drev

Aktuatorene er kryssbytta,feilen er fortsatt på babord,men skal sjekke litt mer på wirene,rare er at jeg lå ett par timer på Svenner og når jeg skulle tilbake så var den sånn med en gang,kjørte litt og plutslig kom turtallet,tenkte ikke mer på det før jeg skulle bruke båten igår,eneste litt unormale som jeg kan tenke tilbake på er at ankerkjettingen kan ha hvert borti drevet,sjekka visuelt ser ut som det ikke er noe skader..skal kjenne mer på wirene... takker så meget for engasjementet, positive i all "elendigheta" er at en lærer båten mer og mer å kjenne,er nok bare en liten filleting

Link to post

Da er alt i skjønneste orden igjen? justerte gearvaieren litt, vandringa var stor men den rakk sannsynligvis ikke bort til føleren i aktuatoren som sier at alt er ok.. Prøvkjørte alt virka, helt  til styrbordmotor stoppa,,, sjekk aktuatoren stod, for helvete igjen tenkte jeg? da viser det seg etter jeg kryssbytta var det ørlite forskjell på justering, så den låste seg helt inne, aktuatoren består av en liten elmotor med plasttannhjul, en skrue som skyver en sylinder att og frem, skruen stod helt i "borde" etter å fått det fra hverandre skrudde jeg skruen tilbake, monterte alt og justerere alt i midten, så en kalibrering til slutt, og nå virker alt etter en times testkjøring.. Takk for innspill.. IMG_20190518_174023.jpg.8452cdc4b8d2ab36b657333d31004d96.jpg

 

Link to post
Bonus skrev for 10 timer siden:

For å synse litt; kan det være at gearwiren er montert litt feil slik at aktuatoren ikke oppnår full vandring når du ber om forover gear? Da vil potmeteret ikke rapportere full bevegelse og EVC systemet registrerer ikke gearingen som utført og riktig bekreftet?

 

Var vel ikke så gal synsing dette :cool:

Flott at du fikk det i orden igjen. Og flott at du har lært masse og økt selvtilliten :thumbsup::thumbsup:

Link to post
  • 3 måneder senere...

Ikke for å haie en tråd, men jeg har fått et problem som passer glimrende inn i denne tråden.:smiley:

 

Har fått lignende problemer med min 2007 D4. Får ca 1500 o/min når jeg går fremover. Det synes som om ECU ikke får signal om at drevet er i gir, og begrenser turtall til det samme som i fri.

Periodisk i løpet av to korte prøveturer "løsner" det, og fungerer normalt. 

 

Har en del å sjekke ut, etter tipsene i denne tråden.

Kjente litt på det i går, og studerte aktuatoren på nært hold for første gang.

Usikker på om denne er i god form. Lydene den lager er ikke 100% tillitvekkende. 

Lastet opp en video på youtube.

Aktuatoren skal ha vært byttet rett før jeg kjøpte båten i våres, og har fungert greit i sommer.

Høres dette greit ut?

 

 

Ser at jeg har sort strømpe på kabelen.

Opplever at kabelen er treg og vanskelig å betjene for hånd.

Antar at det krever en del kraft å betjene giret på drevet.

Skal det være kjempelett å betjene denne?

Noen mulighet til å smøre opp denne?

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...