Jump to content

Autopiloter til besvær


BØstrøm

Recommended Posts

Siden 2014 har jeg brukt mer enn 75 000 på autopiloter. Først 15 000 på en i rep, og kjøp av nytt display, før jeg ga den opp, og kjøpte ny Garmin GHP 10. Den virket upåklagelig. 

 

Byttet så båt til stålbåt, som jeg hentet i Lisboa. Autopiloten begynte å tulle med kursene fra Nederland og hjem. Dette var en B&G pilot(Hydrapilot) som visstnok var veldig bra, og nye 10000;= ++ på ett oslofirma, som ikke klarte å sette den opp skikkelig. De var flinke til å skrive regning. Frem til nå følte jeg meg relativt stemoderlig behandlet av ett Fredrikstadfirma, som raskt blokkerte mail fra meg, fagfolk i Egersund, som solgte meg disply, og en Eprom, som ikke virket, og fredrikstadfirmaet, som heller ikke sto løpet ut. Fagfolka på B&G fra Oslo forsøkte iallefall, men jeg synes rundt 10000;- for 3 -4 timer i båten, fordelt på 2 ganger, er mye. Selv med 4 timers kjøring fra Oslo.

 

Da gikk jeg til innkjøp av en Garmn GHP 20. Denne virket også dårlig. Kursen varierte med 30-40 grader hver gang jeg var ombord, og jeg undersøkte muligheten for GPS kompass. Det skal sies at det i prosessen ble oppgradert programvare, justert alle mulige parametere, osv, så jeg kjenner menyen godt. Også forhandlermodus/meny. 

 

På vinteren ifjor fikk jeg info om at piloten skulle kunne lese GPS kompass etter oppgraderiing av programvare, som var under testing, og ville bli klart om en mnd. Måneden ble veeldig lang, men omsider fantes en løsning. Bare det at jeg også måtte ha ny kursberegningsenhet, nemlig GHP 40. Nye 15 000; som var rasende billig, pga mine problemer, riktignok inkl ett Hemisphere satelittkompass, som i seg selv nesten koster 10k.

 

Mye ble bra med kompasset i nettverket mitt. Bla radaroverlay, kurspil, osv, men piloten rotet som før. Forhandler anbefalte meg en tekniker ombord, som jeg kviet meg for. Jeg får nemlig feriepenger bare en gang i året. Lagde en lang mail til Garmin Support, hvorpå en Nordmann i Danmark svarte etter ca 2 uker. Kursberegningsenheten ble innlevert hos Garmin i Rygge(hvor også båten ligger) nye 10 dager venting,. Ringte dem opp, og fikk beskjed om å prøve en ny kursberegningsenhet, som jeg hentet umiddelbart. Denne ville heller ikke lese satelittkompasset, og jeg fikk omsider kontakt med en svært hjelpsom kar hos Garmin, som konstaterte at programvaren var for gammel. 2.1; men måtte være 2.4. Ny oppgradering av programvare, og problemet løst, etter forsøk 2. Den første brikken ble ikke lest, og karen fra Garmin var innstilt på å komme ombord. Jeg fikk imidlertid med meg ny kortleser og kort, og valgte å prøve selv en gang til, og dette var gjort på 10 minutter.

 

Dette tok 3år, mye fordi jeg installerte alt selv, og var redd det var noe jeg gjorde feil, så jeg prøvde alle mulige ting(sjekket nettverk, fulgte veivisere flere ganger, finjusterte styrekurs, osv.) Kanskje jeg bare samler all uflaksen min til autopiloter.

 

Lærdom: ikke bruk penger på gamle autopiloter. Selv enkle reparasjoner koster fort verdien av en ny, og i mitt tilfelle uten suksess.

Skal du ha ny autopilot, vurder en som kan lese satelittkompass. Det gir fordeler for andre ting i nettverket også, som nevnt over. For min egen del, planlegger jeg seiling i nordområdene, og her er magnetkompass ustabilt.

Vurder å få ett firma til selve installeringen. Dette er rask jobb, og du har noen å henvende deg til, hvis det ikke fungerer optimalt. Alternativt, så gjør du som meg. Det kan bli veldig dyrt, men du verden så lærerikt. Kanskje det er enkeltmannsforetaket mitt du bør ringe ved problemer, eller nyinstallering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...