Jump to content

Badeplattform blir til - Bavaria 33 sport


Kitt

Recommended Posts

Heisann

Jeg tenkte jeg ville dele byggingen av badeplattformen som jeg støpte til min Bavaria 33 sport 08 modell. Dennne bygde jeg I mars/april nå i 2019, når jeg var hjemme fra Nordsjøen (offshore)

Jeg synes det er utrolig hyggelig å lese om andres prosjekter - derfor tenkte jeg at noen kanskje synes det er hyggelig å lese om mitt prosjekt.

Jeg svarer gjerne på spørsmål - det er selvsagt bare hyggelig.

Kostnaden for meg med plugg er ca 12000,- Dette inkluderer, glassfibermatte, polyester og herder, topcoat, sparkel og pussepapir.

 

Jeg laget form (plugg) i 19mm MDF, polyester sparkel samt glassfibersparkel. Malte pluggen med Jotun 2 komp. maling siden jeg hadde dette stående.

Jeg har brukt Biltema polyester og sparkle, matte kjøpte jeg på nettet av en som la ned båtproduksjonen sin. 450g/m2.

Topcoat kjøpte jeg fra Bavaria for å få rett farge. Thomas på Bavaria aftersales er ekspeditt og hyggelig å handle med.

Ellers har jeg spurt folk jeg kjenner som jeg vet har kompetanse om dette.... Samt min egen erfaring, for lenge lenge siden tok jeg fagbrev som bilskadereperatør samt gjort litt plastreperasjoner i det forrige

årtusen.

 

Jeg startet med å lage ett orntlig fundament, med avstivere under pluggen, disse avstiverene skrudde og limte jeg på. Pluggen laget jeg veldig solid, for tanken var å kanskje produsere noen badeplattformer for salg - Men det skal jeg ikke, ble litt lei av støpearbeid, ihvertfall all slipingen. Garasjen har jeg måtte støvsuge (det visste jeg på forhand selvsagt, men det blir alltid mer arbeid enn du aner)

Jeg kunne også kjøpt en badeplattform, men jeg likte ikke at badestigen var i midten av badeplattformen, jeg ville ha den på siden. Samt jeg synes de var dyre. Selvsagt elsker jeg å lage ting og tang.

 

Her er bilde av underside av pluggen, jeg la ned litt arbeid i den, siden jeg ville ha pluggen stiv og rett, samt at jeg matte sette sammen plater for å få pluggen lang nok 3,10 meter.

 

Som dere ser er det nok avstivere.

 

Når dette var ferdig og hadde fått en base/bord som jeg kunne bygge pluggen på.

Startet med å konstruere buen i bakkant av badeplattform samt skjørtet.

 

Siden ble skjørtet påbegynt.

Skjørtet måtte ha noen grader visning hvis ikke ville man ikke klart å ta badeplattformen ut fra pluggen når den er ferdigstøpt.

Siden ble det mye sparkling på pluggen.

Når jeg var fornøyd med sparkling og pussing, ble pluggen malt med 2 komp. maling.

Når alt dette arbeidet var ferdig kunne støpejobben starte.. Jeg tror at jeg brukte ca 70-80 timer på pluggen.

La inn avstivere i x- finer... Sikkert mer enn jeg trenger. Stiv og god ble den ihvertfall.

Når jeg hadde støpt ca 10 lag, løsnet jeg badeplattformen fra pluggen, dette gikk overraskende greit. Jeg hadde polert pluggen med hardvoks 5-6 ganger samt brukt godt med slippmiddel.

Tiden var nå inne for tilpassing på båt, jeg demonterte ankerrulle, badestige og vannskikrok. Laget en ramme på badeplattform som var integrert på båten fra før, slik at den Nye badeplattformen kommer plant med den gammle. Tilpassning tok litt tid, samt jeg hadde hjelp til løfting av og på... Hadde den sikkert på 20 ganger for å måle, ville ikke kutte feil, samt at det må være nøye slik at fugene mellom badeplattform og skrog ikke blir store. Jeg vil legge ett nytt helt teakdekk på hele badeplattformen etterhvert, om jeg rekker det i sommer vet jeg ikke.

Så var tiden inne for sparkling av badeplattform før maling.

Badeplattformen malt i orginalfarge kjøpt av Bavaria Norge. Malte 2 strøk, pusset ned med rondell P240 papir, siden malte jeg den 2 strøk til. De vannslipte jeg med p600- p800 og p1200 vannslipepapir.

Som jeg siden rubbet opp igjen med poleringsmaskin.

Som dere ser, har jeg laget hull til ny ankerrulle.

Montering på båt og lagging av syrefaste skråstag, tok ikke så lang tid. Stagene tigsveiset jeg samt syrevasket de etterpå.

Resultatet ble velig pent synes jeg, gjorde mye med båten.

Båten blir penere og ikke så stutt samt brukervennligheten går betraktelig opp.

Der badestigen var før har jeg lagt x-finer i lim og malt med topcoat, jeg skal lage teakdekk som kommer over og vil skjule dette.

På toppen av badeplattform har jeg ikke lagt ned noe arbeid i pen overflate. Den er bare grovrubbet/pusset siden den skal bekles med teak.

Totalt har jeg brukt mellom 150 -200 timer.

 

Jeg har hatt god hjelp til å holde og låne utstyr, de jeg må take for hjelp er:

Petter Halvorsen, Kjell Macdonald, Frode Stenersen, Kris Macdonald, Jonas O. Gjernes, Sindre A. Gjernes og John Tore Lund, disse personene har stilt opp og hjulpet meg med å holde og komme med tips... Unntatt Kjell, han lånte meg bare en nøkkel;-)

 

Jeg håper du har hatt glede av å se bilder og lese mitt innlegg, jeg har veldig glede av badeplattformen - gleder meg til hver fridag som jeg kan tilbringe i båten.

 

God båtsommer

Kittel

 

plugg_underside_avstiving.jpg

plugg.jpg

plugg_2.jpg

plugg_3.jpg

plugg_spakling_radius.jpg

plugg sparkles.jpg

plugg sparkles2.jpg

plugg malt.jpg

første_lag_med_matte.jpg

tilpassiing på båt.jpg

badeplattform_1.jpg

badeplattform_2.jpg

støp_med_avstivere.jpg

badeplattform_sparkles_2.jpg

tilpassiing_på_båt2.jpg

badeplattform_5.jpg

badeplattform_6.jpg

montert_på_båt2.jpg

montert_på_båt3.jpg

Redigert av Kitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...