Kapt Skuteløs Startet 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2019 Jeg må få skiftet ett cutlesslager og har fundert på hvordan det enklest kan gjøres. Jeg har V-gir, så kobling, aksel / girkasse, sitter under motoren, og der er det trangt... Kronglete nok å stramme etter talglissa. Nå har jeg funnet en avdrager som ser ut til å kunne fungere, uten å demontere akselen: Jeg har googlet meg fram til ett firma i Hundvåg som har dette, men kanskje noen her på forumet veit om noen på Østlandet som har det? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Jeg har noen kjente som hjelper meg med å lage dette verktøyet men lagret har ett merke, se bilde. Er det noen som veit hvilke retning dette skal stå? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Hmmm... trudde ikkje det var noko betydning kva veg lageret stod. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kapt Skuteløs Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Det trudde ikke jeg heller, men merket er der, og da begynte jeg å klø meg litt i hode Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 En kompis av meg byttet lagret på den måten. Klyvde et rør, lagde to flenser trakk med gjengestenger. Det var et sabla knot, men det gikk. Angående retning på lageret tror ikke det spiller noen rolle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kapt Skuteløs Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Ja, jeg ser for meg at det kan bli litt knot med to flenser/halvmåner. Så jeg tenker på presse det motsatt vei med ett helt rør som er tilpasset. For deretter å splitte det med en vinkelsliper. Jeg skal iallfall gi dette ett forsøk, for hvis jeg må ut med akselen, må jeg fri til en slank dverg, eller koble fra girkasse og løfte motor. Svartmaler kanskje litt nå, men det er forferdelig trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Vist du har plass framfor brakett, og tar propellen av, så høres det ut som en knotefri løsning ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kapt Skuteløs Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Da er jobben gjort og her er noen bilder for dokumentasjon: Det beveger seg: Snart ute: Her er j..elen: Nytt cutlesslager på plass: Da tar jeg meg en velfortjent øl Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Det har du fortjent da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Traale Svart 31.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 Tenker tilbake på dengang jeg skiftet på en tilsvarende båt. Da tok jeg av propellen og presset det gamle lageret ut (innover) ved hjelp av det nye lageret. Da ble det bare en pressing. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Jeg var inne på den tanken Traale, men var redd jeg kunne ødelegge den nye. Noe jeg også trur ville skjedd, for jeg hadde temmelig kraftig press før det begynte å røre på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 1.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 Det som stod på båten hadde plasthylse og det nye var messing, så jeg regnet med at det gikk greit, og det gjorde det ! Sitér dette innlegget Link to post
Anker2021 Svart 15.April.2022 Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Hei Er det mulig og få lånt / Leid verktøyet for cutlesslager Bor i Tønsberg Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Klart du kan Låne den, men passer den? Akslen min hadde en diameter på 1 1/4 tomme (32 mm) Cutless utvendig, 1 1/2 tomme Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Løfter denne. Lurer på om dette er løsningen på min båt med 60 mm aksling. Når jeg tok av propellene i dag var det tydelig bevegelse i cutlesslageret. @Hekri oppdaget dette når vi holdt på. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
_Bliss_ Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Chilli Solbris skrev 9 minutter siden: Løfter denne. Lurer på om dette er løsningen på min båt med 60 mm aksling. Når jeg tok av propellene i dag var det tydelig bevegelse i cutlesslageret. @Hekri oppdaget dette når vi holdt på. Det bør vel kunne være fullt mulig med riktig dimensjon på utstyr/ verktøy. Gjorde dette på en Corsica jeg hadde. Brukte da bare splittet rør i riktig dimensjon, rørflenser og gjengestag. Gikk veldig greit, viktig å få presset det beint slik at det ikke kiler seg i braketten Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 _Bliss_ skrev 12 minutter siden: Det bør vel kunne være fullt mulig med riktig dimensjon på utstyr/ verktøy. Gjorde dette på en Corsica jeg hadde. Brukte da bare splittet rør i riktig dimensjon, rørflenser og gjengestag. Gikk veldig greit, viktig å få presset det beint slik at det ikke kiler seg i braketten Det frister å prøve. Har fått et lett overslag på pris så det kan være penger å spare her. Hva tenker du @Komodo? Lydt på en utfordring?😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Chilli Solbris skrev 49 minutter siden: Hva tenker du @Komodo? Lydt på en utfordring?😁😁😁 Pleier ikke å si nei til en utfordring Men står du på land nå? Har sprengt tidsskjema en stund framover... Må jo også ha tak i materialer som passer til emner. Men sikkert ikke noe problem å lage verktøyet. Det er jo vanvittig mye jobb å få ut akslene på det slagskipet ditt, så jeg skjønner at det er mye å spare på å bytte lager med aksler i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Komodo skrev 1 time siden: Pleier ikke å si nei til en utfordring Men står du på land nå? Har sprengt tidsskjema en stund framover... Må jo også ha tak i materialer som passer til emner. Men sikkert ikke noe problem å lage verktøyet. Det er jo vanvittig mye jobb å få ut akslene på det slagskipet ditt, så jeg skjønner at det er mye å spare på å bytte lager med aksler i. Pussig nok er jeg på land på RR!😂😂 Blir bare oppe en uke. Det får holde!!! Nye cutlesslager tar jeg ut hos min egen leverandør. Tenker det må planlegges litt. Har jo to lagerholdere (eller hva det nå heter…) pr aksling. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.