Jump to content

Lekkasje i eksospakning, Marine Power SD400TA, 275hk V8 Diesel


Viksund 830

Recommended Posts

For noen uker siden fikk jeg plutselig høyere kjølevannsnivå enn normalt. Etter et par turer, med nøye overvåkning, sank nivået og motoren begynte å bruke kjølevann.

Men nivået sank kun etter jeg hadde kjørt en tur, ikke under drift eller når motoren var kaldt.

Etter mye frem og tilbake så ser det ut som jeg har en liten lekkasje fra kjølevannet på eksosmanifoilene (de er ferskvannskjølt).

Det kan se ut som at trykket fra eksosen med motoren i drift hindret lekkasje under drift, men når eksostrykket forsvant og det var trykk i kjølevannskretsen så piplet det ut...

 

Det er en crossover med to flenser, fra hver av eksosmanifoilen på hver side av motoren, og en flens på toppen av crossover'en til turboen

 

Jeg har lest mange tråder her på forumet for veiledning og tips.

Originalpakningen til disse motorene er ikke hyllevare, jeg vet ikke om de er mulige å kjøpe, eventuelt da over dammen..

 

Jeg fikk tak i pakningsmateriale, 1mm, på Biltema, og har laget pakninger. Disse ble montert med silikon (høytemp).

Men når jeg trykksetter kjølevannskretsen og legger på lekkasjetester (såpevann) så er det fortsatt små bobler som kommer..... egentlig på alle flensene.

Flensene er grundig rengjort og vasket med aceton før montasje av silikon og pakningsmateriale.

Når jeg legger en rettholdt over så ser det "tett" ut......

Jeg har en liten video av lekktesten, men hvordan laster man opp en video?

 

Mitt spørsmål er om noen har gode tips på hvilke pakninger som bør brukes og hvor man kan få tak i dette.

DSC_0392.JPG.f7ce67459d48cd1437a30d82cc284327.JPG

Crossovern

 

DSC_0393.JPG.472f9f6b8fd21b2b2fcc02722edd8d38.JPG

Festet til turboen

 

DSC_0394.JPG.c8c5d7b60f1143382c5e70cfe46b0082.JPG

Turboen

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå trenger jeg noen innspill fra forumets store kunnskapsbank.

Jeg fikk laget nye pakninger i riktig materiale og alle flensene er nå tette.

Det er forskjell på biltema sitt pakningsmateriale og det jeg fikk på TESS.

 

Når jeg trykksetter systemet er det fortsatt en lekkasje som jeg ikke kan finne fra utsiden.

Jeg fylte opp med kjølevann og luftet anlegget etter beste evne og nivået er stabilt etter at jeg har fylt opp.

Venter til dagen etter og nivået er på det samme.

Starter motoren lar den gå i 15 min på tomgang/høy tomgang 700- 1000 o/min. Vanntemp stiger litt, og nivået stiger marginalt, men synker ikke så lenge motoren er i drift.

Stanser motoren og alt ser stabilt og greit ut.

Kommer ut til båten i dag og ser at det er litt mindre nivå på tanken enn da jeg fylt opp i går.

 

Er dette luft i systemet eller har jeg en lekk en eller annen plass?

Oljen er ren og fin.

 

Jeg mistenker at jeg kan ha en lekkasje/sprekk i en manifoil og så lenge det er trykk på eksosen så lekker det ikke.

Planen er å koble fra vanntilførselen til eksosmanifoilene og blende slangene. På den måten kan jeg trykksette blokk og varmeveksler uavhengig av manifoilene.

 

Er det noen som har noen gode ideer til hvordan gå frem??

Jeg har også tenkt på radiatortetningsmiddel, men er redd for at det er en svært kortvarig løsning og har ikke helt roen for å gjøre det.......

 

Link to post
Share on other sites

Mercruiser varmeveksler kan ha sprekk eller korrodert ett eller flere rør i innsatsen og det vil lekke

ferskvann (frostvæske) ut i sjøvannskretsen.

Om du skrur av endelokkene og trykksetter ferskvannskretsen, så vil du fort se om det lekker vann ut

av ett rør. Er det lekkasje, kan røret plugges i begge ender.

Det går å trykksette via overløpsslangen, litt trykk fra en pumpe eller kompressor holder.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

@Hulda Jeg har en defroster og en varmtvannstank som er koblet inn i dette systemet.

Begge disse er lett tilgjengelig og jeg ser ingen lekkasje under noen av disse.

Hadde det vært en lekkasje her, noe jeg har hatt tidligere, så ville det ikke startet etter at motoren er slått av....

 

@Chris284 Jeg har hatt ute varmeveksleren og den ser bra ut, ingen tæring jeg kan se, men jeg trykttestet ikke varmeveksleren når den var ute. 

Min teori her også er at ferskvannskretsen  har høyere trykk enn sjøvannskretsen, og ved en eventuell lekkasje her så bør den lekke under drift.

 

Jeg var ute i båten tidlig i ettermiddag og kjørte motoren med radiatorlokket åpent. Teorien jeg ville teste var om nivået synker slik som tidigere etter at motoren er stoppet. Når temperaturen steg, så steg også nivået i tanken en smule på grunn av termisk utvidelse, naturlig nok. Jeg fikk ikke normal driftstemp på motoren, men jeg fikk ca 65°C på vannet. Jeg skal ta meg en tur nå i kveld å se om nivået er tilbake der jeg startet.


Neste test blir å blende slangene til eksosmanifoilene og  trykksette motor. Hvis det da er tett så har jeg ihvertfall lokalisert feilkilden...

Men jeg tar i mot alle gode tips med takk....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært ute å sjekket etter at motoren har blitt kald igjen, og nå er nivået likt som når jeg startet testen med åpent radiatorlokk.

Det betyr at jeg kun har lekkasje fra ferskvannskretsen når den er trykksatt og motoren er stanset.

Nå må jeg bare lage meg noen blendeplugger og isolere eksosmanifoilene så finner jeg vel ut om det er motor eller manifoilene..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...