ko-stens Startet 19.Mai.2019 Del på Facebook Startet 19.Mai.2019 I dag hentet jeg en gammel jolle som trenger omfattende vedlikehold/oppussing før jeg hiver den ut på det lille fiskevannet den skal leve livet på. Det rare med den er at den ikke er glatt utvendig, bare innvendig. Med andre ord motsatt av normalt. Dette er ikke videre pent, så jeg kunne tenkt meg å få den glatt utvendig og. Men hvordan? Tenker selvsagt å pusse ganske så grundig og få vekk malingen som er på den, men hva bruker jeg så? Bruker jeg gelcoat og har på i gode lag, eller må jeg bruke noe annet? Legger ved et par bilder. Skal fikse opp småsprekker og støpe fester for toftene i stedet for at det er bolter gjennom skroget (!) før jeg gjør Den Store Jobben. Den har tidligere hatt et par stygge sprekker som er fikset ganske greit, men her trengs det puss for å få det pent. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Ser nesten ut som du har fått deg ei støpeform! Enten det eller vil jeg tro jolla hjemmelaget og støpt oppå ei annen jolle. Du kan jo slipe og sparkle, men det blir en voldsom jobb å få dette glatt og ikke minst pent. Glatte flater avslører alt, så det vil kreve mye arbeid og innsats. Tror nok jeg ville tatt denne på kontoen for sjarm og latt være å prøve glatte ut overflaten. Gjerne en grundig vask, sliping og avfetting før et par strøk med tokomponent polyuretanmaling, så tror jeg den ikke blir så verst. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 enig med hakkanen her. Ikke uvanlig at det blir lagd båt av gammel form. Eller at noen tar et avstøp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Er det jeg tror det må være og, en støpeform! Tenker jeg tar en heftig omgang med slipemaslin for å glatte ut litt, fikse småting og deretter legge på noen lag med gelcoat. Blir nok aldri perfekt uansett, men litt finere blir den vel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Tror ikke det er en form, tror heller det er et avstøp fra en annen jolle. Jeg ville gjort som du sier, det å få en perfekt overflate utvendig på denne båten blir nok en jobb som ikke svarer seg. Et tips er å legge et par lag med gelcoat, deretter et lag med topcoat, da får du et tykt lag som jevner ut mye. På den måten slipper du også mellomsliping. Et annet alternativ er at du først sliper over for å ta toppene, legger ett lag topcoat, og sliper på nytt til du kommer inn til glassfiber på toppene. Da har du jevnet ut mye av groper og ujevnheter. Det blir nesten som en forenklet måte å sparkle på. Så legger du to-tre nye lag med gel/top-coat. Hvis du vil ha en blankere og glattere overflate kan du isteden avslutte med to strøk polyurethan maling. Ps: Den er vesentlig dyrere enn coat! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jeg ville tippet at det er det innvendige skroget til en båt med dobbelt skrog. Ser ikke ut for at den har oppdrift slik små båter skal ha for å flyte selv om de fylles. Ville vurdert å legge "hard isopor" under tofte ol slik at den ikke synker under beina på deg eller evt unger. Lykke til! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Dette er som de andre sier en form eller et avstøp fra en annen jolle. Det du kan gjøre er rett og slett å støpe en ny jolle inne i den du har, og selge den gamle etterpå. Da får du ei jolle med flott glatt overflate utvendig, slik du ønsker. Dette blir langt mindre jobb enn å sparkle og slipe utvendig på den du har (skrekk og gru). Tvilsomt om du får et resultat som forventet også. Det kreves naturligvis litt forberedelser inne i den gamle jolla, som da blir din støpeform, men alt i alt skulle dette være en grei jobb, etter som den gamle jolla hverken har dobbel bunn eller faststøpte tofter, og resultatet du sitter igjen med er ei flekk ny jolle. Redigert 20.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 mons skrev for 2 timer siden: Ville vurdert å legge "hard isopor" under tofte ol slik at den ikke synker under beina på deg eller evt unger. XPS (ekspandert og ekstrudert polystyren), du vet, de lilla markplatene som er som isopor bare hardere. De smuldrer ikke opp som isopor gjør. https://www.jackon.no/bygg/jackon-xps/ Byggmax har også slike plater, produsert i Finland. Forslaget til Mons er veldig bra! Jeg kjenner veldig godt til en dødsulykke på grunn av et slikt skall som gikk ned. En klarte å svømme inn... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jeg ville ikke ha kastet bort tid og krefter på å sparkle og plaster fast tofter etc på denne. Den fungerer ypperlig til sitt bruk slik den er, og har sikkert gjort det I mange år allerede. En enkel og letthåndterlig innlandsjolle rett og slett. Jeg ville evt malt den, fått på ny fenderlist og fått på plass litt oppdrift som skissert over. That's it. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Spørs om ikke sistemann her er inne på det. Tanken var i utgangspunktet å gjøre det så billig som mulig, og da blir det dumt å gjøre for mye ut av det. Kommer til å pusse det verste og få en eller annen farge på og sette den på vannet. Isopor har jeg litt av her, så får få på plass det og. Det blir fort tusenlapper om en skal få den flott og fin, og det er det ikke verdt her. Bare en fin fenderlist rusler greit over tusenlappen. Her må jeg finne på noe lurt... Kunne kanskje brukt slik list som brukes i døråpning på bil. Litt smått, men billig hos høggern! Om en får det på... Det finnes nok bedre prosjekter å bruke penga på! Takker i hvert fall for innspill! :-) Får legge ut bilde av ferdig "prosjekt". ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Enig i det. Jeg ville vasket med kraftvask og glovarmt vann, mattet ned, malt to strøk coat, og ferdig med det. Ingen grunning, ingen bunnstoff. Fenderlist kan du lage selv av eik. Det var jo vanlig med teak fenderlist på joller før, men eik er billigere, og vil også holde lenge. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 ko-stens skrev 51 minutter siden: Det finnes nok bedre prosjekter å bruke penga på! Det er nok det, men du spurte om hvordan få glatt overflate utvendig. Var kanskje ikke klar over at det var så mye jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Ikke helt svar på spørsmålet, men på tidlig 70-tall ble noen få båtmodeller originalt støpt på denne måten (utenpå formen) og markedsført med at de ble strøkne inni. Samtidig ble det enkelt (og billig) å støpe tofter siden man ikke trengte tilpasning til en litt variabel støp. Denne båten ser faktisk ut til å kunne være en original Askeladden fra tidlig 70-tall. Se bildet under. Ser ut som samme skrog og plasseringen av skruer til toftene ser også ut til å være lik. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Helt korrekt at det ble støpt noen båter på denne måten 60-70 tallet. Ligger fortsatt en del av disse i ferskvanna her omkring. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Eramar skrev 35 minutter siden: Denne båten ser faktisk ut til å kunne være en original Askeladden fra tidlig 70-tall. Se bildet under. Ser ut som samme skrog og plasseringen av skruer til toftene ser også ut til å være lik. Utrolig hva folk kan bidra med på dette forumet noen ganger :-) --- Så trådstarter har en båt i noe nær originalstand fra en periode med en ganske pussig produksjonsmetode. Egentlig ganske kult, og lett å holde ren og pen innvendig i hvertfall :-D Jeg ville ikke gjort noe med den utover å kanskje få noe flyteelement under toftene. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Det var artig! Hvis du vil ha fin båt ville jeg kontaktet https://www.askeladden.no/ og hørt om de ville bytte med en ny jolle. Kanskje de vil ha denne på utstilling.. Hvis du vil beholde tror jeg du har mye igjen for å lage eikerekke slik det ble foreslått. Det stiver båten godt og den blir mer brukervennlig. Hvis du finner eikeplank som er ca 20 mm tykk og skjærer slik at den ligger inntil under kanten kan du legge en bredere plank oppå og skru det sammen før du skjærer inn og utvendig bue med stikksag / sirkelsag og høvler. Litt lim imellom kan sikkert være bra. Sitér dette innlegget Mons Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jannmar skrev for 3 timer siden: Det er nok det, men du spurte om hvordan få glatt overflate utvendig. Var kanskje ikke klar over at det var så mye jobb? Ja, det blir nok litt for mye jobb likevel. :-) Får være litt fornuftig! Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Eramar skrev for 3 timer siden: Ikke helt svar på spørsmålet, men på tidlig 70-tall ble noen få båtmodeller originalt støpt på denne måten (utenpå formen) og markedsført med at de ble strøkne inni. Samtidig ble det enkelt (og billig) å støpe tofter siden man ikke trengte tilpasning til en litt variabel støp. Denne båten ser faktisk ut til å kunne være en original Askeladden fra tidlig 70-tall. Se bildet under. Ser ut som samme skrog og plasseringen av skruer til toftene ser også ut til å være lik. Du verden! Slettes ikke verst! Takk for veldig godt bidrag! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Hadde en slik som barn. Er nok en original 12fots askeladden. Var originalt levert med isopor i alle toftene og løse dørkplater i vannfast kryssfiner. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Var ute og målte nå. Den er 315 cm lang, 10 fot med andre ord. Det er også isopor under midtre og bakre tofte, for øvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Tror du skal utnevne den til "kult- jolle" og beholde den original. Tøff liten sak :-) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Da har jeg googlet vilt og uhemmet og kanskje funnet ut litt. Om dette er en slik båt da. Bildet ser ut til å være fra 1971 på båtmotorene å dømme. Ser ut som en Evinrude Ski Twin fra 1971 på den større båten bak, og det ser ut som en Johnson 1,5 hk fra ca samme år. Fant ut litt om båten med litt googling: Året ble 1957. Nå kom den første «Askeladden» på 14 fot i glassfiber armert polyester. En typisk robåt som i beste fall tålte en liten påhenger. Det underlige var at båten var ru på utsiden og blank inni. Man støpte båten utenpå forma - en såkalt hannform. I dag brukes bare hunnformer og skrogene som løftes ut blir blanke og pene utvendig. Selv om de første Askeladden-båtene var annerledes, ble de populære. Snart kom en ny 12-foter og den fikk navnet «Askepott». En 16,5 foter ble døpt «Askviking» og 10-foteren ble ganske naturlig hetende «Askungen». Her er kilden: https://docplayer.me/1569757-Historien-om-askeladden-et-ekte-eventyr-av-bengt-erik-iversen.html Den første "plastbåten" til Askeladden var den som kom i 1957, fant jeg ut. Den fikk navnet "Jonny". (http://www.batmagasinet.no/artikkel/det-begynte-ned-en-oselver) Ting kan tyde på at det er en Askeladden "Askungen" 10-foter jeg har fått tak i da, som i hovedsak ble produsert fra utpå 1960-tallet til 1971. Omkring 50 år gammel jolle... Et knøttlite stykke norsk båthistorie, faktisk. Burde kanskje holde den original da. :-) Redigert 20.Mai.2019 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Interessant Ja, da er jolla et stykke båthistorie, burde absolutt holde den original da! Spennende sak, og mer interessant når man kjenner til historien Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Oppussingen er godt i gang. Har fikset det som er av sprekker og har hatt på gelcoat på reparerte flater og har hatt på epoksyprimer. Malejobben er snart ferdig, og mens alt tørker, driver jeg med kantlist. Fant alulist på Maxbo som passer, så lager billig selv fremfor å kjøpe. Original blir den ikke. Eldstefrøkna mener den må se ut som Blücher... Den blir i hvert fall rød med svart stripe og grå ellers. Litt pussig, kanskje... Fant fargebilde av krigsskip på nett, så fikser noe lignende. Når alt er ferdig under, er det å snu den og male inni, få på nye åregafler og få på fenderlist. Fikk tak i maken list på Finn.no som den gamle, til en rimelig penge. Lite bilde av slik den ser ut nå. Tar siste strøk med grått når den står riktige veien. Tar den grå oppi og. Toftene får samme rødfarge som bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Da er i grunn båten ferdig. Har fått på fenderlist etter at bildene er tatt. Det kunne nok blitt penere, men den sitter nå der. Ikke helt fornøyd med den svarte stripa/røde feltet, for det burde vært rett mot baugen. Det så bra ut opp/ned, men den bøyer ned når den står den riktige veien. Pussig, men er vel lurt av skrogformen. Burde fulgt "bordet". Men pytt, jeg orker ikke gjøre noe med det nå. Kan fort hende den må pusses/males senere en gang, så den får være slik til da. Om den svarte stripa virkelig er i vannlinja, gjenstår å se! Fargevalget ble noe pussig, men samtidig ble den litt "kul" og (sier de som har sett den). Den skiller seg fra mengden, for å si det sånn. Jentungen vil kalle den Blücher, men jeg vet ikke helt, jeg... Er kanskje ikke helt politisk korrekt. Den skal nå i hvert fall ligge ved et lite skogsvann i sommer, så får jeg se hva jeg gjør med den etter hvert. En kompis sa den garantert blir stjålet der! Får gjemme, dekke til med presenning og låse fast... Sette opp et viltkamera der, kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.