Trolleren Startet 20.Mai.2019 Del på Facebook Startet 20.Mai.2019 (redigert) Hei, Yamaha 40hk 2001 Starter og går så lenge som helst på tomgang, men etter å ha blitt kjørt skikkelig varm, vil den ikke lengre gå, begynner å vibrere på tomgang og stopper snart. Problem startet 1 tur i vår. Rett fra service til vinteropplag i fjor. Undersøkt på Yamaha verksted, forgassere renset, ingen effekt. Noen ideer? Redigert 20.Mai.2019 av Trolleren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Har du justert tomgangsdysa riktig? For meg høres det ut som den får for fet blanding på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Trolig for lavt satt tomgangsskrue. Så lenge motor er kald gir tempsensor høyere tomgang (sort plast-cylinder som dytter på gasstagene når motor er kald). Når motor er varm slippes tomgang helt av tempsensoren og motor dauer fordi tomgangsskrue er satt for lavt. Se på stagene så ser du hvilken skrue de stopper mot og du justerer på stoppskruen. Redigert 20.Mai.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trolleren Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 De har gjort "hva de kan" på Yamaha verksted, men det eneste som kom ut av det er at de har justert opp tomgangshastigheten til 1200, den gikk på 800 tidligere. De må jo ha justert tomgangsdyse riktig på et Yamaha verksted skulle man tro.. Noen nevnte at det kan være en feil med automatchoken. Er det vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Tja sjekk automatchoken at den slipper. Er en elektrisk solenoid med et stempel som trekker i choke-staget. Hadde tull med denne på forrige motor men smurte bare stempelet med wd40 så gikk den lett inn/ut av solenoiden. Men jeg hadde problem med at choken da ikke virket i det hele tatt. Men kan sef henge i motsatt posisjon...Solenoiden til choken er svindyr..... Choken skal bare virke i startøyeblikket. Skal slippe med en gang motor har startet. Så skal den svarte sylinderen gi mer gass inntil driftstemperatur er oppnådd. Den svarte skal sige sakte inn etterhvert som temp øker. Sjekk først at alt dette funker så kan du tenke i andre baner: Får den nok drivstoff på tomgang? Slange/blære gammel? Bytt til ny. Kun orginalt som funker her. Drivstoffpumpe? Pakning her som er dårlig/tett? Bensinpumpa sitter bak på blokken. Lett å demontere. Bensinfilter? (Burde jo vært byttet på service....) At motor har vært på service betyr ikke at verksted kan ha tullet det til om de har demontert forgassere og gjort de rein.... Skru av bunnplugg på en og en forgasser når den har stoppet. En forgasser som har lite bensin i kammeret? Tull med flottør i så fall. Hvordan ser pluggene ut når motor stopper? nedsotet? For feit blanding? (Normalt skal blandingsskrue ALDRI justeres på disse motorene....) 1200 på tomgang er altfor høyt.... smeller vel i gir da og det er ikke bra for girhuset. Min tror eg ligger på rett under 800 på varm motor. Det er tomgang på varm motor du må sjekke og evt justere. På kald motor har ikke stag anlegg mot tomgangsskruen for da dytter den svarte sylinderen.... Det er ikke noen tomgangsdyse du kan justere på disse motorene. Du justerer på stoppeskruen til stagene. Redigert 20.Mai.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trolleren Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Takk for svar folkens. Skal få med en litt mer kyndig kammerat å få sett på alle gode tips:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.