Jump to content

Docking af seilbåt når spottet er PACKED med andre båte


Peter-

Recommended Posts

Hej alle

 

Det var jo en helt fantastisk helg og fik sejlet en masse med familie og venner. 

 

Vi lå mest for anker hvilket var fantastisk sjovt og godt at lære, dog ville vi gerne have besøgt nogle af øerne men her opstod problemet:

 

ALT ER MEGA PACKED / OPTAGET og fuldstændig umuligt at få en plads. Kan jeg se at nogle både er docked på hinanden. Hvad er stilen/reglerne her?

 

Hvis det er et "public" område kan man bare ligge til vedsiden af en anden båd eller hvordan? Det ville jo løse problemet - eller ihvertfald en del af problemet indtil de andre både vil rejse videre... :)

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I gjestehavn kan man ligge utenpå andre longside. Noen havner har begrensninger på hvor mange båter man kan ligge utenpå hverandre. 

 

Folk som syns det er ok med båter utenpå pleier å henge ut et par fendere for å signalisere at du er velkommen. Folk som ikke burde ligge i gjestehavn fordi de ikke ønsker å ha båter utenpå fortøyer gjerne gummijolla på utsiden av egen båt, men det kan også være gjort "ved ett uhell" så en kan evt "gli forbi" og spørre før en legger til på utsiden. 

 

Gjestehavner i Norge burde få en havnevert i gummijolle som anviser plass i de mest hektiske periodene av sesongen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi har aldri fått nei, men vi har lagt til på utsiden og opplevd at "sure ansikt" plutselig dukker opp fra båten. Men greit, det må en tåle. Jeg foretrekker å ligge "motsatt vei" så en ikke ligger cockpit mot cockpit. Både for å redusere sjansen for at mastene kan slå i hverandre hvis det kommer store hekkbølger, men også for å kunne gi ørlite privatliv til båten en ligger utenpå. 

 

Hvis en opplever å ikke få hjelp og ikke er så opptatt av hva andre folk tenker så hjelper det å bruke motoren hardt og gjerne rope høyt osv, da pleier alltid noen å komme løpende til, folk er redde for båtene sine ;-)

Link to post
Share on other sites

Det @Pinkvin skriver. 

 

Se først etter båter med fender på utsiden. De inviterer til å ligge på utsiden, og det er uproblematisk å legge seg der. Si ifra hvis det er noen ombord, så får du hjelp med tampene.

 

Se deretter etter båter uten fender, men med noen ombord, og så spør du om det er OK å ligge på utsiden. I de aller fleste tilfeller får du ja, og hjelp med tampene.

 

Har du ikke hatt hell og lykke så langt, så legger du deg utenpå en tilgjengelig og helst relativt lik båt. Gjerne motsatt vei så dere begge får litt privatliv. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Super - det ændre jo alt :) er helt enig med Pinkvin at hvis man ikke vil have andre båte så bør man ikke gå på spots som er garanteret at bliver overcrowded... især på varme sommerdage uden vind hvor alle er ude på havet og det er umuligt at ligge for anker når det er helt vindstille da båden bare flyder helt random rundt

 

Næste spørgsmål er så, hvis man ligger langt inde må man så bare vente til de andre forlader eller kan man tillade sig at shuffle lidt rundt?

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Peter- skrev 4 minutter siden:

Næste spørgsmål er så, hvis man ligger langt inde må man så bare vente til de andre forlader eller kan man tillade sig at shuffle lidt rundt?

 

Mvh,

Peter

 

Godt spørsmål. Må man så må man (feks gå 0700 neste dag), men da bør man ta hensyn til det når man legger seg en plass og også gi beskjed til andre som legger seg på utsiden. 

 

Ellers så er vel normalen at man avtaler seg i mellom. Og ligger man utenpå en som skal gå 0700 så må man i praksis bare finne seg i det. 

 

Noen ganger ligger båtene på en sånn måte at en klarer å forhale en båt som ligger lengre inn uten at alle på utsiden må gå osv. Da kan man klare seg med 2-3 mann uten å måtte vekke hele rekka. Men må også avtales kvelden før syns jeg ;-)

 

Og noen ganger kan man forhale dagen før så man ligger ytterst hvis man skal gå veldig tidlig. Det er kanskje den aller beste løsningen. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

 

Godt spørsmål. Må man så må man (feks gå 0700 neste dag), men da bør man ta hensyn til det når man legger seg en plass og også gi beskjed til andre som legger seg på utsiden. 

 

Ellers så er vel normalen at man avtaler seg i mellom. Og ligger man utenpå en som skal gå 0700 så må man i praksis bare finne seg i det. 

 

Noen ganger ligger båtene på en sånn måte at en klarer å forhale en båt som ligger lengre inn uten at alle på utsiden må gå osv. Da kan man klare seg med 2-3 mann uten å måtte vekke hele rekka. Men må også avtales kvelden før syns jeg ;-)

  

Og noen ganger kan man forhale dagen før så man ligger ytterst hvis man skal gå veldig tidlig. Det er kanskje den aller beste løsningen. 

 

Kommunikation er nøglen  Pinkvin, er helt enig :) Tusinde takk for hjælpen!

 

Mvh,

Peter

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Hvis en opplever å ikke få hjelp og ikke er så opptatt av hva andre folk tenker så hjelper det å bruke motoren hardt og gjerne rope høyt osv, da pleier alltid noen å komme løpende til, folk er redde for båtene sine ;-)

 

Haha

Link to post
Share on other sites

Det var en magisk helg vi hadde @Peter- - vi ferdes i samme område, og denne helgen lå vi på Usken. Støtter opp om alt det @Pinkvin har skrevet - ellers er oppfordringen alltid å spørre. Sjeldent at jeg har fått nei (det har skjedd).

Seilbåter er greiest å ligge utenpå når du har seilbåt selv. I helgen lå vi først som nr to, så fikk vi en utenpå oss også. Vi hadde god drøs med båten innenfor, og når de måtte reise før oss søndag flyttet vi andre to oss så de fikk komme ut - og overtok deretter longside-plassen til vi selv reiste. 

 

Det er trangt på de fineste dagene - men mange hyggelige folk. 

 

IMG_20190518_180337.jpg.a4039903062629fea39758778caa20be.jpg

 

Forresten: Du kjenner kanskje allerede til KNBF-bøyene i området vårt? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan være litt vanskelig å gå over enkelte motorbåter. Men ser ofte at det argumenteres med at selve skrogformen har noe å si, og det har den jo, men om en fendrer med tynne fendere på midten/det tykkeste og så tykkere fendere fremover- bakover så klarer en å lage en mer eller mindre "rett linje" vha fendere. Blir egentlig akkurat det samme som å ligge langs en brygge. 

 

Og mange moderne seilbåter er ganske rette i skroget fra sånn ca midten og bakover. 

---

Selv prøver jeg å ha en plan 2 ifht evt gjestehavn eller populær uthavn. Plan 2 er veldig ofte å ligge på svai, og veldig ofte så foretrekker vi det uansett, særlig når vi er ute uten å ha med ungene, som nå vel egentlig ikke er så "unge" lengre :-) Svaiplass nær gjestehavner osv kan også være kjekt, så en bare har en liten jolletur inn til butikk eller en kald halvliter i solveggen. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Kenneth82 skrev 16 minutter siden:

Det var en magisk helg vi hadde @Peter- - vi ferdes i samme område, og denne helgen lå vi på Usken. Støtter opp om alt det @Pinkvin har skrevet - ellers er oppfordringen alltid å spørre. Sjeldent at jeg har fått nei (det har skjedd).

 Seilbåter er greiest å ligge utenpå når du har seilbåt selv. I helgen lå vi først som nr to, så fikk vi en utenpå oss også. Vi hadde god drøs med båten innenfor, og når de måtte reise før oss søndag flyttet vi andre to oss så de fikk komme ut - og overtok deretter longside-plassen til vi selv reiste. 

  

Det er trangt på de fineste dagene - men mange hyggelige folk. 

  

IMG_20190518_180337.jpg.a4039903062629fea39758778caa20be.jpg

 

Forresten: Du kjenner kanskje allerede til KNBF-bøyene i området vårt? 

 

Hvor sjovt @Kenneth82 vi lå præcist på Vadholmen søndag eftermiddag for anker. Både Vadholmen og Lindøy er umulig at få plads ved docken så nu ligger jeg bare til ved andre både til sommer  :)

 

Bøyen var præcist min backup og så ville jeg sejle ind med gumitbåten men den var selfølgelig også optaget..

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Og der må jeg tilføje at jeg synes det er for dårligt at man i Rogaland har så mange penge og der er måske omkring 5 bøyer jeg kender til..... synes det er fantastisk sjovt at ligge for bøye samt overnatte fordi vi også elsker at fiske + dykker + svømme + larme lidt for meget nogle gange :)

 

Vi burde have mindst 100 bøyer rundt omkring, og især inde omkring Lysefjorden... der er et par stykker men de er sikkert garanteret altid optaget...

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke glem at bøyer gjerne fortrenger muligheten for flere til å ankre på svai. Det er da ikke noe problem å slippe ankeret og være sin egen "bøye" der man ønsker?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
index skrev 4 minutter siden:

Ikke glem at bøyer gjerne fortrenger muligheten for flere til å ankre på svai. Det er da ikke noe problem å slippe ankeret og være sin egen "bøye" der man ønsker?

 

Når man har en dag som i går hvor der er meget lidt vind men den vind der er hele tiden skifter er det virkelig kompliceret at ligge for anker...  jeg måtte  gensætte mit anker 4 gange i går pga skiftende forhold...

 

Der forlader man ikke sin båd i nogle timer..

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er klart. Man må ha skikkelig anker og sørge for at det setter seg godt. Og det er slett ikke enkelt alltid I vekslende vestlandsvær.

 

Angående antall bøyer så er det plassert ut 11 I Rogaland, og fire til er på vei. Da har vi til sammen 15 av totalt 150 lagt ut langs hele kysten. Det er da ikke ille det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 4 minutter siden:

Det er klart. Man må ha skikkelig anker og sørge for at det setter seg godt. Og det er slett ikke enkelt alltid I vekslende vestlandsvær.

 

Angående antall bøyer så er det plassert ut 11 I Rogaland, og fire til er på vei. Da har vi til sammen 15 av totalt 150 lagt ut langs hele kysten. Det er da ikke ille det?

 

Hej Index

 

Fantastisk! Har du et kort over bøjerne?

 

15 er selfølgelig bedere end ingen, men tager i betragtning hvor flot og fantastisk sejlads man har i Rogaland samt antallet af bådejere + svære og dybe bund forhold så synes jeg stadigvæk at 100+ ville være mere passende :)

 

Måske man skulle indføre et Vipps bøje betalings system? Bare 50 Nok Per dag kunne man hurtigt tjene nogle penge ind er jeg sikker på..

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 37 minutter siden:

Kan være litt vanskelig å gå over enkelte motorbåter. Men ser ofte at det argumenteres med at selve skrogformen har noe å si, og det har den jo, men om en fendrer med tynne fendere på midten/det tykkeste og så tykkere fendere fremover- bakover så klarer en å lage en mer eller mindre "rett linje" vha fendere. Blir egentlig akkurat det samme som å ligge langs en brygge. 

 

Og mange moderne seilbåter er ganske rette i skroget fra sånn ca midten og bakover. 

---

Selv prøver jeg å ha en plan 2 ifht evt gjestehavn eller populær uthavn. Plan 2 er veldig ofte å ligge på svai, og veldig ofte så foretrekker vi det uansett, særlig når vi er ute uten å ha med ungene, som nå vel egentlig ikke er så "unge" lengre :-) Svaiplass nær gjestehavner osv kan også være kjekt, så en bare har en liten jolletur inn til butikk eller en kald halvliter i solveggen. 

 

Gode pointer Pinkvin!

Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 46 minutter siden:

 

Når man har en dag som i går hvor der er meget lidt vind men den vind der er hele tiden skifter er det virkelig kompliceret at ligge for anker...  jeg måtte  gensætte mit anker 4 gange i går pga skiftende forhold...

 

Der forlader man ikke sin båd i nogle timer..

Kjøp skikkelig anker, og lær å bruke det.

Peter- skrev 29 minutter siden:

 

Hej Index

 

Fantastisk! Har du et kort over bøjerne?

 

15 er selfølgelig bedere end ingen, men tager i betragtning hvor flot og fantastisk sejlads man har i Rogaland samt antallet af bådejere + svære og dybe bund forhold så synes jeg stadigvæk at 100+ ville være mere passende :)

 

Måske man skulle indføre et Vipps bøje betalings system? Bare 50 Nok Per dag kunne man hurtigt tjene nogle penge ind er jeg sikker på..

Bruk heller pengene på er ordentlig anker. Anbefaler Rockna.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Erik skrev 15 minutter siden:

Kjøp skikkelig anker, og lær å bruke det.

Bruk heller pengene på er ordentlig anker. Anbefaler Rockna.

 

Hej Erik

 

Ankeret var aldrig mit problem, men det var min sving radius på 50 meter på et meget lille spot... ellers var jeg endt på stranden! Med en bøje har du 2-3 meter sving radius...

 

Ja man sover sikkert lidt bedere om natten med et Rocna, men 5000 nok for 15kg c'mon det er et rip-off??  I Biltema koster et 15kg anker 700 nok og er sikker på at de allerede har masser af profit-margin inkluderet i prisen! 

 

Br, Peter

 

 

 

 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Peter- skrev 46 minutter siden:

 

 

Måske man skulle indføre et Vipps bøje betalings system? Bare 50 Nok Per dag kunne man hurtigt tjene nogle penge ind er jeg sikker på..

 

Nå må vi ikke være gjærrige ;-) 150,- eller 200,- for vippsovernatting på bøye så blir det litt penger til de som drifter de. Syns det er en helt grei pris å betale. Ordentlig ankerutrustning til litt større båt er ganske så dyrt samlet sett. 

 

Syns bøyer er et flott tiltak, men de må selvsagt ikke fortrenge muligheten til å ligge på svai, det gjør de dessverre en del plasser allerede. Men regner, som alltid, at de har litt mer orden på sakene på vestlandet ;-) 

 

Og ja, betalingsmulighet på bøya må komme på plass før eller siden, Alt annet er dårlige løsninger. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

  

 Nå må vi ikke være gjærrige ;-) 150,- eller 200,- for vippsovernatting på bøye så blir det litt penger til de som drifter de. Syns det er en helt grei pris å betale. Ordentlig ankerutrustning til litt større båt er ganske så dyrt samlet sett. 

  

Syns bøyer er et flott tiltak, men de må selvsagt ikke fortrenge muligheten til å ligge på svai, det gjør de dessverre en del plasser allerede. Men regner, som alltid, at de har litt mer orden på sakene på vestlandet ;-) 

 

 Og ja, betalingsmulighet på bøya må komme på plass før eller siden, Alt annet er dårlige løsninger

 

Absolut burde starte en business med dette - steady income :) Kan være jeg skal bruge min barsel på dette når jeg får barn #3 om et par måneder haha :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha gjort det sånn. Bruk det øverste festet, om det setter seg fast kjører du det løst motsatt vei. Jeg ville I alle fall ikke stolt på et anker med en "weak link" som kan ryke om det blåser opp....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 4 minutter siden:

Jeg ville ikke ha gjort det sånn. Bruk det øverste festet, om det setter seg fast kjører du det løst motsatt vei. Jeg ville I alle fall ikke stolt på et anker med en "weak link" som kan ryke om det blåser opp....

 

Jeg er helt enig! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...