Jump to content

Docking af seilbåt når spottet er PACKED med andre båte


Peter-

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

 

Godt spørsmål. Må man så må man (feks gå 0700 neste dag), men da bør man ta hensyn til det når man legger seg en plass og også gi beskjed til andre som legger seg på utsiden. 

 

Ellers så er vel normalen at man avtaler seg i mellom. Og ligger man utenpå en som skal gå 0700 så må man i praksis bare finne seg i det. 

 

Noen ganger ligger båtene på en sånn måte at en klarer å forhale en båt som ligger lengre inn uten at alle på utsiden må gå osv. Da kan man klare seg med 2-3 mann uten å måtte vekke hele rekka. Men må også avtales kvelden før syns jeg ;-)

 

Og noen ganger kan man forhale dagen før så man ligger ytterst hvis man skal gå veldig tidlig. Det er kanskje den aller beste løsningen. 

 

Tror det kan være lurt å søke litt på båtplassen så vil dere finne ut at slettes ikke alle er like enige med Peter og Pinkvin oim de reglene de setter opp her.

 

Men jeg må jo spørre Pinkvin om han virkelig mener at det er greit at et par tre men løsner en rekke på 10 båter for å slippe en av de innerste ut?

For min egen del rører jeg ikke fortøyningene til noen, om det ikke er åpenbart at noe er galt med disse.

Jeg bare spør videre hvordan oppfatter Pinkvin ansvarsforholdet om vinden reiser av gårde båtene slik at de kræsjer inn i naborekka?

Mener Pinkvin videre at den som ligger innerst på ei rekke, som kanskje ønsker å legge seg tidlig, må stå opp igjen for å avklare at han skal ut tidlig, hver gang det kommer en ny båt inn?

 

Personlig synes jeg det er helt greit med en båt elller 2 på utsiden, slik at man oppnår den sosiale gleden og det er lett å forholde seg til når folk skal gå. Men med tanke brann, og tramping over dekk synes jeg ingen ting om rekker med mange båter på utsiden av hverandre.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 11 minutter siden:

 

Tror det kan være lurt å søke litt på båtplassen så vil dere finne ut at slettes ikke alle er like enige med Peter og Pinkvin oim de reglene de setter opp her.

  

Men jeg må jo spørre Pinkvin om han virkelig mener at det er greit at et par tre men løsner en rekke på 10 båter for å slippe en av de innerste ut?

 For min egen del rører jeg ikke fortøyningene til noen, om det ikke er åpenbart at noe er galt med disse.

 Jeg bare spør videre hvordan oppfatter Pinkvin ansvarsforholdet om vinden reiser av gårde båtene slik at de kræsjer inn i naborekka?

 Mener Pinkvin videre at den som ligger innerst på ei rekke, som kanskje ønsker å legge seg tidlig, må stå opp igjen for å avklare at han skal ut tidlig, hver gang det kommer en ny båt inn?

 

Personlig synes jeg det er helt greit med en båt elller 2 på utsiden, slik at man oppnår den sosiale gleden og det er lett å forholde seg til når folk skal gå. Men med tanke brann, og tramping over dekk synes jeg ingen ting om rekker med mange båter på utsiden av hverandre.

 

Jeg tror det vi er blevet enige om er at kommunikation er nøglen, og Pinkvin gør det klart at alt bliver gjort efter aftale. Tror ikke at 10 både bliver aktuelt her, har aldrig set mere end et par stykker...

 

Dog synes jeg stadigvæk at hvis man er veldig sensitiv over for dette må man finde en gæstehavn hvor man kan være alene og betale sig fra det.... det koster jo bare omkring 200 NOK endda gratis i Påsken :)

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Helt riktig som du skriver kommunikasjon er nøkkelen. Derfor kunne jeg heller ikke tenke meg å legge meg inntil en annen båt uten invitasjon vha fendere eller avtale. Men 3 båter i bredden er jo stort sett bare hyggelig.

I Skagen var det i alle fall vanlig med 10-12 båter for noen år siden. Der viklet flere master seg inn ihverandre under en sommerstorm. 

 

På den annen side så koster en plass i Grebbestad kr.400,- /natt og er det en grinebiter som vil hevde sin rett til å ligge alene, så er det vel ikke vi her på båtplassen som bør legge premissene men havnevakten utfra hvilke regelverk i havna.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
JRK skrev for 1 time siden:

 

Tror det kan være lurt å søke litt på båtplassen så vil dere finne ut at slettes ikke alle er like enige med Peter og Pinkvin oim de reglene de setter opp her.

 

Det er vel en slags evig sannhet på et forum generelt :-D

 

JRK skrev for 1 time siden:

 

Men jeg må jo spørre Pinkvin om han virkelig mener at det er greit at et par tre men løsner en rekke på 10 båter for å slippe en av de innerste ut?

 

Nei, og det har jeg aldri ment heller. Og jeg tipper du skjønner at jeg aldri ville ment noe sånt heller med mindre du tror jeg har totalt fravær av dømmekraft eller noe :crazy:

 

JRK skrev for 1 time siden:

For min egen del rører jeg ikke fortøyningene til noen, om det ikke er åpenbart at noe er galt med disse.

Jeg bare spør videre hvordan oppfatter Pinkvin ansvarsforholdet om vinden reiser av gårde båtene slik at de kræsjer inn i naborekka?

 

Tror ikke vi drøftet dårlig dømmekraft eller ansvarsforhold i denne tråden.. men om du vil så er det sikkert noen andre som mener noe om det. 

 

JRK skrev for 1 time siden:

Mener Pinkvin videre at den som ligger innerst på ei rekke, som kanskje ønsker å legge seg tidlig, må stå opp igjen for å avklare at han skal ut tidlig, hver gang det kommer en ny båt inn?

 

Så lenge det er praktisk greit så hvorfor ikke gi beskjed, ville jeg gjort. Men om noen vil sove i stedet så gjerne for meg. 

 

JRK skrev for 1 time siden:

 

Personlig synes jeg det er helt greit med en båt elller 2 på utsiden, slik at man oppnår den sosiale gleden og det er lett å forholde seg til når folk skal gå. Men med tanke brann, og tramping over dekk synes jeg ingen ting om rekker med mange båter på utsiden av hverandre.

 

Noen ganger må en ta det en får, eller legge seg en annen plass/sted. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
JRK skrev 1 time siden:

På den annen side så koster en plass i Grebbestad kr.400,- /natt og er det en grinebiter som vil hevde sin rett til å ligge alene, så er det vel ikke vi her på båtplassen som bør legge premissene men havnevakten utfra hvilke regelverk i havna.

 

Nå er det vel mulig for de som ønsker aleneplass å booke det på forhånd i ganske mange gjestehavner. Så om en ligger longside i havna for "almuen" så er det vel normalt under forutsetningen at noen hyggelige mennesker i båt kan komme til å legge seg utenpå :-) 

 

Blir en smule tungvindt om en må gå via (ofte ikke tilstedeværende) havnevakt hver gang en skal legge til i gjestehavn. Men klart, om de er der og anviser plasser så er alt på stell. 

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd å komme tilbake til seilbåten (29 fot) i Resö med en ubuden gjest (42 fot seilbåt) fortøyd på utsiden av oss, som så nektet å flytte seg til en mer egnet plass, på tross av at havnevakta insisterte. På toppen av det hele blåste det opp slik at denne 42foteren presset oss inn i kaia, og laget skader på vår båt som følge av rimelig slett fendring.

 

Etter denne opplevelsen så foretrekker jeg heller å ligge på svai over natta, og aller helst unngår jeg å dra på tur i fellesferien.

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 9 minutter siden:

Har selv opplevd å komme tilbake til seilbåten (29 fot) i Resö med en ubuden gjest (42 fot seilbåt) fortøyd på utsiden av oss, som så nektet å flytte seg til en mer egnet plass, på tross av at havnevakta insisterte. På toppen av det hele blåste det opp slik at denne 42foteren presset oss inn i kaia, og laget skader på vår båt som følge av rimelig slett fendring.

 

Etter denne opplevelsen så foretrekker jeg heller å ligge på svai over natta, og aller helst unngår jeg å dra på tur i fellesferien.

 

Det lyder som en trist oplevelse og trist opførelse men antager at det er et særtilfælde...

 

Fellesferien er jo fantastiske vejr, fest og fri så den bør man da ikke undgå! :)

 

Mvh,

Peter

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Peter- skrev 41 minutter siden:

 

Det lyder som en trist oplevelse og trist opførelse men antager at det er et særtilfælde...

 

Bare trist når sånt skjer, enig med deg i at det nok er sjeldent, heldigvis. 

 

Peter- skrev 41 minutter siden:

 

Fellesferien er jo fantastiske vejr, fest og fri så den bør man da ikke undgå! :)

 

Folk er forskjellige. 

 

Tidligere år, når ungene var små, var vi litt "blandet" i bruken. Var det dårlig vær så måtte vi gjerne oppsøke plasser med litt mer liv og røre. De siste årene har det blitt mer og mer uthavn og svai, mest svai. Men når vi kommer til "steder" vi besøker så ligger vi i gjestehavn, ikke fordi vi vil ligge i gjestehavn men fordi det som regel er eneste praktiske muligheten.

 

Er været fint så er ingenting som å våkne i en båt på svai. Koke seg kaffe, gå ut og hive seg i sjøen, sitte i sola og tørke med kaffekoppen i hånda. Det er ikke mulig å få til i en gjestehavn, men det har sin rare sjarm å bli vekket av en baugpropell 0700, gjerne passe sliten etter en hyggelig kveld/natt med båtnaboer en har blitt kjent med. Begge deler ja takk :-) 

 

Men gjestehavn med 10 båter utenpå hverandre... ikke aktuelt uansett for vår del med mindre det er absolutt eneste mulighet for å komme i land ett sted. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 8 minutter siden:

 

Bare trist når sånt skjer, enig med deg i at det nok er sjeldent, heldigvis. 

 

 

Folk er forskjellige. 

 

Tidligere år, når ungene var små, var vi litt "blandet" i bruken. Var det dårlig vær så måtte vi gjerne oppsøke plasser med litt mer liv og røre. De siste årene har det blitt mer og mer uthavn og svai, mest svai. Men når vi kommer til "steder" vi besøker så ligger vi i gjestehavn, ikke fordi vi vil ligge i gjestehavn men fordi det som regel er eneste praktiske muligheten.

 

Er været fint så er ingenting som å våkne i en båt på svai. Koke seg kaffe, gå ut og hive seg i sjøen, sitte i sola og tørke med kaffekoppen i hånda. Det er ikke mulig å få til i en gjestehavn, men det har sin rare sjarm å bli vekket av en baugpropell 0700, gjerne passe sliten etter en hyggelig kveld/natt med båtnaboer en har blitt kjent med. Begge deler ja takk :-) 

 

Men gjestehavn med 10 båter utenpå hverandre... ikke aktuelt uansett for vår del med mindre det er absolutt eneste mulighet for å komme i land ett sted. 

 

Er helt enig!

 

Hvad er din max dybde når du ligger for svai? Bruger du anker alarm? Hvor meget tau/kæde har du på din båd? Vågner du om natten for at tjekke?

 

Jeg synes problemet er at det tit er utroligt dybt, og når det er fx 10-15 meter så er det svært at få 5x på ankertau fordi du støder på land :)

 

Men igen jeg har meget at lære endnu - er jo nærmest lige startet med bådlivet ..

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Kenneth82 skrev for 7 timer siden:

Det var en magisk helg vi hadde @Peter- - vi ferdes i samme område, og denne helgen lå vi på Usken. Støtter opp om alt det @Pinkvin har skrevet - ellers er oppfordringen alltid å spørre. Sjeldent at jeg har fått nei (det har skjedd).

Seilbåter er greiest å ligge utenpå når du har seilbåt selv. I helgen lå vi først som nr to, så fikk vi en utenpå oss også. Vi hadde god drøs med båten innenfor, og når de måtte reise før oss søndag flyttet vi andre to oss så de fikk komme ut - og overtok deretter longside-plassen til vi selv reiste. 

 

Det er trangt på de fineste dagene - men mange hyggelige folk. 

 

IMG_20190518_180337.jpg.a4039903062629fea39758778caa20be.jpg

 

Forresten: Du kjenner kanskje allerede til KNBF-bøyene i området vårt? 

 

Takk for god drøs @Kenneth82. Vi lå innenfor dere :)

 

Fantastisk helg og kjekt at det ble plass til de fleste. Vi har også svært sjeldent opplevd å bli avvist å ligge utenpå, kun i Hordaland faktisk :giggle:

 

Bukten ved Vadholmen ved Usken er godt egnet på svai på eget anker, nå driver jeg å sjekker om vi får inn et Rocna eller Vulcan i baugspydet...

Link to post
Share on other sites

Artig! Liten verden @tomcat - takk for sist ja :thumbsup:

Alltid kjekt å treffe andre medlemmer på fjorden! 

 

Jeg har 15kg Rocna på min, og har papir alen til ankeret liggende i skapet om du ønsker å prøve. Hadde en i papp også, men den gikk i søpla... 

 

Ps: På Instagram under @StormtroopersSC finner du flere bilder fra Usken :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Peter du får 15kg rockna for under 4000 hvis du kikker litt rundt. Rokna resetter seg ved vindretnings skifter. Etter under 100 overnattinger er det nedbetalt i forhold til den komersialiseringen av kysten du selv etterlyste å få betale 50,- pr natt for . Og du slipper å stå opp om natta for å sjekke som med biltema ankeret. Bøyer på steder der anker ikke er alternativ (fjell, dypt, kabel , trangt etc) er ok, men utfor uskekalven og slike fine svaiplasser er det bare tull.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Peter- skrev for 1 time siden:

 

 

Hvad er din max dybde når du ligger for svai?

 

Oh, det varierer veldig. Er været og værmeldinga typisk "blikkstille sommernatt", bunnen grei og ankringsplassen egnet så har jeg lagt på 25-30 meter, men det er unntaksvis. 

 

Peter- skrev for 1 time siden:

 

Bruger du anker alarm?

 

Ikke under normale forhold nei. Det gir bare stress syns jeg, våkner på natta for å sjekke mobilen/brettet med ankeralarmen på. Men om vær eller andre forhold tilsier at jeg bør det så gjør jeg det. 

 

Peter- skrev for 1 time siden:

Hvor meget tau/kæde har du på din båd?

 

Har 70 meter kjetting. Og Rockna i enden. Hadde brucekopi på forrige båten og det slapp ved vindskift flere ganger, men satt seg igjen etter en stund da...

 

Peter- skrev for 1 time siden:

Vågner du om natten for at tjekke?

 

Sover gjerne litt lett/dårlig de par første nettene på svai, så er det glemt. Sjekker ikke om natta med mindre det er spesielle forhold, dvs vær eller en dårlig ankerplass eller noe. Men de to første nettene er unntaket, hender jeg ender med dyna i cockpit ;-)

 

Peter- skrev for 1 time siden:

Jeg synes problemet er at det tit er utroligt dybt, og når det er fx 10-15 meter så er det svært at få 5x på ankertau fordi du støder på land :)

 

Noen plasser kan være vriene å ligge på. Typisk så er jeg en av de båtene som ligger lengst fra land, med mindre det er stabil fralandsvind. Er været fint og værmeldinga ok kan jeg leve med 3x dybden så lenge jeg er i båten. 

 

Peter- skrev for 1 time siden:

 

Men igen jeg har meget at lære endnu - er jo nærmest lige startet med bådlivet ..

 

Mvh,

Peter

 

Største problemet med å ligge på svai for meg er egentlig nervene de par første gangene i sesongen. Ting som hjelper er rikelig med ankerdram, ikke bruke ankeralarm med mindre det er grunn til å gjøre det (vær, dårlig feste, nær land eller andre båter osv), og også å dra fra båten når den ligger på svai på dagtid for å lære seg å stole på egne vurderinger om at den faktisk ligger godt. Men da gjerne på en plass det faktisk ikke gjør noe om vinden snur eller den, av en eller annen grunn, skulle dra ankeret litt uten å reke på land eller forsvinne ut på fjorden ;-) 

Link to post
Share on other sites

Vedrørende skade på båt. Jeg var selv vitne da det det var trangt i Strømstad havn, hvorpå en 40 foter la seg på utsiden av ev en 23 fots trebåt. Det var ingen til stede i denne. Etterhvert kom det 20 kompiser til og la seg utenpå. Etterhvert vrei alle båtene seg slik at jeg som nærmeste båt fikk de inn i side. Jeg og en annen kommentert dette. Jeg fikk klar beskjed tilbake om og passe mine egne saker og fendre egen båt. Jeg tor faktisk ikke det er så uvanlig med skader i de travleste "party" hanene. Men som det blir hevdet lenger oppe i tråden kommunikasjon er det viktigste. Men jeg ser også problemtet med at noen er livredd for båtene side og gjerne vil ha et hav av plass i alle retninger.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En anden ting jeg har set fok gøre her er at bruge bergkiler på stejle bjerg-sider. Så endda en seilbåt gøre det ved Vadholmen...

 

Nogen der har erfaring med dette? Hvad er teknikken?

 

Synes det kunne være helt fantastisk at gøre dette i fx Lysefjorden op af en bjergside, men tænker dog at en bølge fra fx et cruise-skib kan gøre ganske meget skade på båden med mindre man har nogle kæmpe fendere...

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev for 4 timer siden:

Nogen der har erfaring med dette? Hvad er teknikken

Å fortøye med dregg bak og baugen i land?

 

Slipp ut dreggen, f.eks. 3 båtlengder fra land, alt etter som, mer skader ikke, send kona (eller mannen) frem og hoppe i land med tampene.

Stram inn passelig på dreggtauet. Gå selv i land og slå et par kiler i fjellet, mens kona (mannen) holder båten.

Sett fast. Stram eventuelt mer på dreggtauet. Baugstige er ofte greit.

I Lysefjorden er det fort 100-200 meter dypt 10 meter fra land. Sjekk kartet før du dropper dreggen der.

Har selv ikke ankervinsj enda, så jeg gjør dette på grunnest mulig vanndyp.

Finn ei lun vik eller bak noen holmer, skjermende både for båttrafikk og vind.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Fuglen skrev 9 minutter siden:

Å fortøye med dregg bak og baugen i land?

 

Slipp ut dreggen, f.eks. 3 båtlengder fra land, alt etter som, mer skader ikke, send kona (eller mannen) frem og hoppe i land med tampene.

Stram inn passelig på dreggtauet. Gå selv i land og slå et par kiler i fjellet, mens kona (mannen) holder båten.

Sett fast. Stram eventuelt mer på dreggtauet. Baugstige er ofte greit.

I Lysefjorden er det fort 100-200 meter dypt 10 meter fra land. Sjekk kartet før du dropper dreggen der.

Har selv ikke ankervinsj enda, så jeg gjør dette på grunnest mulig vanndyp.

Finn ei lun vik eller bak noen holmer, skjermende både for båttrafikk og vind.

 

 

Den teknik kender jeg godt - det jeg mente var at ligge langs fjellet som på docken... har set nogle båte gøre dette især på Sydkysten nær telemark..

 

Slår man kilerne ind i en crack eller hvordan? Kan man få kilen tilbage eller efterlader man denne?

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du slår Kilen i, og ut, med en hammer eller liten Mukkert. Slå Kilen i en sprekk, som er mest mulig 90 gr på fortøynings tauet. 

Et alternativ til kiler er en wire på 1-2 m med en løkke i hver ende, som du kan legge rundt fremspring i fjellet, store sten osv.

 

Bjørkski

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg bruker kiler hvis jeg vil ha en ekstra fortøyning eller to, men har bare lagt på kun kiler en gang. Da snudde vinden, dro opp i mot kuling, ble litt sjø der vi lå og alle kilene rykket løs, en etter en. Ikke særlig gøy. Det var da med de vanlige og billige kilesettene en får kjøpt. 

 

Planen er å få kjøpt et par- tre ulike klatrekiler som er litt mer forseggjort, men har ikke fått ut fingeren enda :-) 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Pinkvin skrev for 1 time siden:

Jeg bruker kiler hvis jeg vil ha en ekstra fortøyning eller to, men har bare lagt på kun kiler en gang. Da snudde vinden, dro opp i mot kuling, ble litt sjø der vi lå og alle kilene rykket løs, en etter en. Ikke særlig gøy. Det var da med de vanlige og billige kilesettene en får kjøpt. 

  

Planen er å få kjøpt et par- tre ulike klatrekiler som er litt mer forseggjort, men har ikke fått ut fingeren enda :-) 

 

Interessant - lå du langs fjellet med fender eller lå du i en "trekant"/vinkel?

 

seilfred skrev 1 time siden:

Apropos,

noen som har prøvd den bergkilen som heter «klippfast»??

 

Jeg har klatret en del og den kile du referrer til der ligner en typisk cam hvilket er det der giver det absolut bedste greb i klatring... en cam er bygget således at desto mere træk du har desto bedere holder den fast.. dog ikke sikker på om klippfast er dynamisk som en typisk cam eller statisk.... den er sikkert statisk for at undgå at den vandre..

 

Bjørkski skrev for 1 time siden:

Du slår Kilen i, og ut, med en hammer eller liten Mukkert. Slå Kilen i en sprekk, som er mest mulig 90 gr på fortøynings tauet. 

Et alternativ til kiler er en wire på 1-2 m med en løkke i hver ende, som du kan legge rundt fremspring i fjellet, store sten osv.

 

Bjørkski

 

Giver mening at man må bygge vinkel... og god ide med wire det må jo næsten være det sikreste...

 

En anden ting jeg tænke på, er der meget fare i Norge ift sten der kan falde ned fra fjellet når man ligger for kiler fx i Lysefjorden?

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Peter- skrev 17 minutter siden:

 

Interessant - lå du langs fjellet med fender eller lå du i en "trekant"/vinkel?

 

 

Vi lå mot fjellet, vinden og sjøen kom litt forfra på siden, presset oss inn mot fjellet og bakover, mot ei grunne rett bak. Ble så mye sjø og vind at jeg måtte ligge å gå for motor fremover og tidvis bruke trøsteren for å presse baugen ut fra fjellet. Glad jeg hadde mange fendere da gitt ;-) 

 

Var så trangt ifht grunner og mye vind som presset oss mot fjellet at det var temmelig håpløst å komme seg ut, vi var "rottefanget". Lekse lært, det som er en gullplass som en kan "snike seg inn i" mellom grunner osv i stilla er ikke noen gullplass når kuling presser deg mot fjellet, fenderne truer med å revne og fortøyningskilene løsner en etter en pga bølger ;-)

 

Så en plan ifht "hvis om atte dersom atte" når en velger en plass er noe jeg har lært meg, men kommer garantert til å gjøre feil igjen :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Pinkvin skrev 9 minutter siden:

 

Vi lå mot fjellet, vinden og sjøen kom litt forfra på siden, presset oss inn mot fjellet og bakover, mot ei grunne rett bak. Ble så mye sjø og vind at jeg måtte ligge å gå for motor fremover og tidvis bruke trøsteren for å presse baugen ut fra fjellet. Glad jeg hadde mange fendere da gitt ;-) 

 

Var så trangt ifht grunner og mye vind som presset oss mot fjellet at det var temmelig håpløst å komme seg ut, vi var "rottefanget". Lekse lært, det som er en gullplass som en kan "snike seg inn i" mellom grunner osv i stilla er ikke noen gullplass når kuling presser deg mot fjellet, fenderne truer med å revne og fortøyningskilene løsner en etter en pga bølger ;-)

 

Så en plan ifht "hvis om atte dersom atte" når en velger en plass er noe jeg har lært meg, men kommer garantert til å gjøre feil igjen :-)

 

Ok så bare fjell når det er godt vejr :) men jeg skal helt sikkert prøve en masse fjell til sommer især inde omkring Lysefjorder hvor det jo nærmest er umuligt at gå for anker pga ekstrem dybde..... og antager at de 4 bøyerne inde ved Dørvika altid er optaget (med mindre folk selfølgelig er bange for den episode der skete for nogle år siden......)

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...