Jump to content

Vestfjord 17 Prosjekt


fsindsen

Recommended Posts

Om ikke lenge skal jeg huske å få tatt noen bilder, det skjer ting hver dag men glemmer å ta bilde av det jeg har gjort. :p 

 

Jeg er litt bekymret for vekten bak grunnet det relativt tunge bakspeilet (ca 40kg) og med tyngden på dagens motorer (60hk på rundt 110kg)

 

Har snust litt på å montere smart tabs, men hva med å støpe fast en plattform på ca 25x30cm ? Noen erfaringer med dette? Skal plattformen evt lages slik at den ikke er i kontakt med vann under planing? noen regel for hvor høyt opp fra bunn den bør være? 

 

tilsvarende 10 ganger mer elegant enn dette :Pods_Painted.png.ec8442ae4673c4dc7065440c79020f86.png

 

Fordeler ulemper synsing og meninger tas imot med takk :) 

Redigert av fsindsen (see edit history)

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

J-R skrev for 17 timer siden:

Veldig spennende prosjekt som ser veldig bra ut så langt!

 

Jeg har veldig god erfaring med Smarttabs. Hatt det på samtlige mindre båter. På den siste valgte jeg å støpe fast festene siden jeg ikke ville borre mer enn nødvendig i det nye akterspeilet ;)

 

Har lest tråden din et par ganger også J-R og ser du bruker disse plast tabsene. Holder de mål? Har lest mye om at plastikkhengslene ryker ved bakking etc? Hjelper de mye på oppdrift? 

 

Jeg kunne tenkt meg å støpt noen kasser og brukt de som badeplattform men er veldig usikker på hvordan båten vil bli med disse bak der under kjøring. Veldig populært i USA på slike duckhunt båter men der er vel ikke funksjonalitet i fart tatt så mye hensyn til.

 

Tabsene regulerer seg jo så de er jeg ikke bekymret for å montere. Har kikke litt på bennet sine i stål. 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det går fremover :clap:

 

Tror jeg har slått fra meg flytekasser og går for smart tabs.

Jeg er stadig på leit etter henger og motor og har fått tilbud om å kjøpe en grei båt med motor og henger til en latterlig god pris.. uheldigvis er dette en 90hk og jeg er redd den blir for tung... dilemma!! 

 

20190818_180404.jpg.9f19e57d9a88aa921f0d8fdfbead434f.jpg

Snart ferdig med kryssfiner.. skal bli så bra :thumbsup:

20190818_180356.jpg.d72b94bfdb8b719a5c4d2b952bc839fb.jpg

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
xr4ti skrev On 5.9.2019 at 21.17:

Dette tyder på å bli meget bra :thumbsup:

Følger med.

 

Adde skrev for 18 timer siden:

Spennende! Gleder meg til oppdatering! 

 

Takk takk folkens :) 

 

Driver å tester med beis og epoxy om dagen på dashbordet. Jækla vanskelige greier assa. Første runde så hadde jeg på altfor tjukt med epoxy og fikk sandpapirlignende overflate, har pusset ned og tester igjen, så er det syltynt og med skumfordriver pensel. Syns jeg får et par felter hvor epoxyen skiller seg... Noen som har erfaringer med dette? 

 

Prøver meg også litt frem med forskjellige beistyper... Biltema sin er egentlig veldig fin, men veldig udrøy.. Dog er Liberion sin hakket bedre men også 3 ganger så dyr.. (men til gjengjeld virker det som den krever mindre "behandling" for å gjøre jobben sin... 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Drev mye med oppussing av møbler for noen år siden og brukte etter hvert kun Liberion sin beis og lakk. Suverent best men som du skriver så er den dyr. Styr i hvert fall unna disse pulverbeisene som blandes ut med rødsprit, de tåler ikke fukt selv med lakk på.

Epoxy som dekk har jeg ingen erfaring med dessverre.

Min erfaring med Liberion er at den er god i forhold til UV-stråling og beholder fargen lenger enn noe annen beis jeg har brukt men her spiller kanskje dekklakken en stor rolle. Epoxy er vel kanskje suveren på nettopp det?

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 4 timer siden:

Drev mye med oppussing av møbler for noen år siden og brukte etter hvert kun Liberion sin beis og lakk. Suverent best men som du skriver så er den dyr. Styr i hvert fall unna disse pulverbeisene som blandes ut med rødsprit, de tåler ikke fukt selv med lakk på.

Epoxy som dekk har jeg ingen erfaring med dessverre.

Min erfaring med Liberion er at den er god i forhold til UV-stråling og beholder fargen lenger enn noe annen beis jeg har brukt men her spiller kanskje dekklakken en stor rolle. Epoxy er vel kanskje suveren på nettopp det?

 

Liberion er helt klart en vinner, men likte fargen fra biltema sin så jeg skal bruke litt tid på den. Blir det ikke godt nok blir det liberion tross prisen. Epoxy som dekk over beisen er kun beskyttende lag før nating, blir slipt ned jevnt og lakkert med 2 komp lakk for max  finish når den tid kommer ?

 

Takk for tips om disse pulverbeisene, vurderte å kjøpe inn å teste men ikke noe vits å bruke tid på det da. 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 15 timer siden:

Ser veldig bra ut. Bare kosearbeid igjen nå :wink:

 

Ja snart er det det.. Må finne ut av motorbrønn/akterdekk løsningen før jeg får limt akterdekket for så å begynne med kosejobben. :) 

Kjenner hjernen koker av frustrasjon når jeg ikke finner frem til en duganes løsning. Jeg hater å inngå kompromiss med meg selv :giggle::crazy:

 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Progresjonen er ikke kjapp men noenlunde sikker...

 

Sliter no jævlig med å kappe dekkstavene rette... 

 

Hva har folk er før meg gjort her? Jeg bruker bordsaga med mothold...

20200323_212611.jpg.bdd98c8749882b1f50a99008d94aa5e5.jpg

Dollbord 

 

20200329_170403.jpg.42e20d896bc35f6a7edb241a9d4cc78f.jpg

Dekkstaver tapet å å kunne legges fint på plass når de skal limes. Har laget avstandsstykker å legge i mellom så nstebredden blir lik. Men stavene blir vindskeive/jeg kapper ikke rett... blir ikke klok på det men det er såpass lite at jeg klarer å presse de til rett plass. 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

HJELP!!!

lite innlegg her men jeg har jobbet med båten og kommet til det punktet hvor jeg skulle epoxynate dekket. 
dette gikk rett vest når jeg skulle fjerne det overflødige og har gått igjennom epoxylag og beis flere steder, så nå har jeg vel i utgangspunktet bestemt meg for å slipe hel dekket ned til bart treverk igjen, og da er jo natene på plass, men min frykt nå er jo at ved beising på nytt vil dette farge natene.. 

Finnes det noen gode tips her? 

Vestfjord 17 - Prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...