Jump to content

Westbas skifte motor ut gjennom takluke?


Fridtjof1

Recommended Posts

Helt enig at det fort blir dyrt, om en skal bygge om å bruke mye verksteds timer. Da er nye motor med garanti nok bedre.

Men det ligger en KAD42 ute på finn nå. Men da trenger du et gir, siden den er for drev. Men denne passer også rett ned på fundament fra 40b

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Trodde KAD42 motoren hadde et dårlig rykte? 

Okkaby skrev 1 time siden:

Helt enig at det fort blir dyrt, om en skal bygge om å bruke mye verksteds timer. Da er nye motor med garanti nok bedre.

Men det ligger en KAD42 ute på finn nå. Men da trenger du et gir, siden den er for drev. Men denne passer også rett ned på fundament fra 40b

 

PS, ang 41, Må man skifte gir, eller er det greit alternativ med større propell? 

Link to post
Share on other sites

Fridtjof1 skrev 2 minutter siden:

Trodde KAD42 motoren hadde et dårlig rykte? 

 

PS, ang 41, Må man skifte gir, eller er det greit alternativ med større propell? 

Du bør ha ms4 gir. MS4 er sterkere enn MS3. Men klart du kan jo prøve med MS3, så ser du hvor lenge det holder.

Å skifte gir er jo ikke så store jobben, om ellers det er plass rundt motor. Så kan du jo se når du finner et brukt til ok pris.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Fridtjof1 skrev Just now:

Trodde KAD42 har et dårlig rykte. 

Men det er en KAD 42/43 (hva må enn det betyr) ute på Finn, er denne bedre? 

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=145140515

 

Var vel de første KAD 42 som hadde problemer med noe olje spyling. dette ble om jeg ikke husker feil, endret på de senere modeller. Men husker ikke årstal lengre.

Jeg spurte på den 42/43. Men fikk  aldri noe svar på hva han mente med 42/43. Fro enten er det en 42 eller en 43 spør du meg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Støtter Gullfisk. Den Yanmar 4 lh dte, 165 hk jeg har i Westbasen passer veldig bra synes jeg. 4syl og veldig lite støy selv om den er midtstilt. Fin marsjfart på 14 15 knop. Veldig mange av disse båtene var utstyrt med denne utgaven. Propell er 4 blads 22x22. Jeg har ikke kompetanse til å se hvilken propell ts har ut fra bildet. Hvis du tar av propellmutter så ser du størrelsen....tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har en venn som hadde 165 hk i sin tidligere Westbas. Nå har han den større Yanmaren. Virker som han likte 165 hk bedre. Får se hva jeg moter meg opp til. Får sjekke litt rundt hva monterings arbeidet koster først. 

Finnes det en Westbas gruppe her eller på FB? 

Redigert av Fridtjof1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Utsatt til NÅ. Har en fersk skipsmekaniker med meg så det tar sin tid. Ingen problem med å få heist gamlemotoren ut igjennom takluken (VP-TAMD40B). Den nye skal passe rett inn på festene (TAMD41P). Kunne bruke samme girkassa, som er strøken (MS3C). Litt ytipasninger, men skal ut i først delen av juli, inshallah!

Link to post
Share on other sites

Hei, hvor får man tak i foringer som på bildet? Forsøkt flere maskinforretninger i Harstad. Foringene er ca 1/2 tommer tykke med en smalere "del" inn i hull på akslingfestet. 12 mm bolter. Tror det er forskjellig type foringer på hver side av festet...? Akslingen gikk forover via MS3C til VP-TAMD40B.

IMG_20200620_122825.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...