Jump to content

Westbas skifte motor ut gjennom takluke?


Fridtjof1

Recommended Posts

WESTBAS 86 modell. Må skifte ut min VP TAMD 40A til en ny motor. Går motoren ut gjennom takluka? Har en luke som åpnes på taket, ikke ei luke på skinner. Dette er vel eneste måte å få ut motoren? Tenker å skifte til en brukt tilsvarende og har en B på hånda. Noen som har Westbasen som har skiftet til annen motor? Hyundai eller Vestus? 

Redigert av Fridtjof1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet en som skiftet motor på en slik. Den som skulle ut, var en stor 6 sylindret. Gikk ut takluka, som var av den store "Westbas-typen". Tror han måtte bruke kran inn gjennom døra i tillegg, for å få løftet den i rett posisjon. Døra på disse er vel rimelig smal?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Dere har rett, ikke skyvedør. Skrev feil. Enkel stor taklokk.. Stor VP TAMD 40A, 6 sylinder som skal ut, sikkert en brukt ala denne som etterpå, om ikke dere har bedre forslag til motor. Håper å slippe å skifte gir osv.. 

Link to post
Share on other sites

Fridtjof1 skrev 1 minutt siden:

Sobo, takk for svar, tenker på 41 B eller P, men vanskelig å finne brukt. Sjekket FINN. Om dere har ideer så tips! Har en TAMD 40B På hånda, gått  1500 t. Ny turbo oo div. Har 165 hk, men ønsker helst en 41.

Du må nok opp i 80 til 100K for en overhalt 41P.

Vurderte sjøl den TAMD 40B du tenker på. Men kom frem til at 40K for en 40 motor ville jeg ikke bruke. Så har en 41 på vei hjem nå i stedet. Men du bør da ha et MS4 gir. Vet ikke om du har et MS3 eller 4 på den gamle motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og hjelp så langt! Jeg har lagt ut søk på 41 motor diverse plasser. Har også forhørt meg litt med gubber her i Troms. Og jeg når vel god marsfart med 40B motoren også. Hva er skrog og motor beregnet på? Tipper 12-14 knop? Skal på yttersida også om vinteren, og

der er det jo vær og dønninger... Holder dere informert videre ?

 

PS, ang 41, Må man skifte gir, eller er det greit alternativ med større propell? 

Link to post
Share on other sites

Det kan hende du kan bruke instrumentpanelet. ta et bile av dette og kontakten på motoren,

så blir det lettere å se. ( følger vel ofte også instrumentpanel med ved bruktmotorkjøp)

For å få benyttet kreftene i en 41 motor må det annen "dreving" til.

Annen utveksling på girboks eller større propell dersom utvekslinga er den samme som LALUNA II skriver.

Motoren skal oppnå fult turtall da med fulle tanker og ferielast.

Det er mer usunt får en motor å gå litt for tungt hele tiden enn litt for lett.

Blir jo som å ikke gire ned i en motbakke da du absolutt burde.

Link to post
Share on other sites

Flow skrev 1 minutt siden:

Kjøper du en 41P motor, bør du sjekke om du også får kjøpt denne med siste versjon av gearkassen motoren ble levert med. Denne gearkassen heter HS1A (er hydraulisk).

Har fulgt med på brukte VP 41 en stund nå. Ikke vært noe ute med HS1A girkassa. Og når en ser de priser disse girkasser blir solgt for brukte, så blir nok en sådan pakke bra dyr. I tillegg så må det kanskje bygges om i motorrom, om det blir annen total lengde på motor/gir enn med en MS4 kasse.

Med en MS4 kasse, så passer alt rett ned på gamle fester og aksling uten modifisering. Så det hele spørs hvor mye en vil ligge i bytte.

 

Må du betale 120k for en motor pakke og så 30-40k eller mere for montering, ja da hadde ikke jeg gått igang. Da hadde jeg heller brukt noe mer å kjøpt en nye motor. For 160k for en 20 år gammel motor er jævla dyrt. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...