Fridtjof1 Startet 20.Mai.2019 Del på Facebook Startet 20.Mai.2019 (redigert) WESTBAS 86 modell. Må skifte ut min VP TAMD 40A til en ny motor. Går motoren ut gjennom takluka? Har en luke som åpnes på taket, ikke ei luke på skinner. Dette er vel eneste måte å få ut motoren? Tenker å skifte til en brukt tilsvarende og har en B på hånda. Noen som har Westbasen som har skiftet til annen motor? Hyundai eller Vestus? Redigert 20.Mai.2019 av Fridtjof1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jeg tror du må ut med skyvedøra. Ikke sikkert det er så vanskelig som det høres ut som. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Det er vel ikke skyvedør på denne årsmodellen mener jeg.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vaagen Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Vet en som skiftet motor på en slik. Den som skulle ut, var en stor 6 sylindret. Gikk ut takluka, som var av den store "Westbas-typen". Tror han måtte bruke kran inn gjennom døra i tillegg, for å få løftet den i rett posisjon. Døra på disse er vel rimelig smal? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Takker for svar. Dere har rett, ikke skyvedør. Skrev feil. Enkel stor taklokk.. Stor VP TAMD 40A, 6 sylinder som skal ut, sikkert en brukt ala denne som etterpå, om ikke dere har bedre forslag til motor. Håper å slippe å skifte gir osv.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Sett heller inn en TAMD 41. (kanske helst da en TAMD 41P utgave) Myere motor basert på samme blokka. Mer krefter. Ikke problem med deletilgang. Bør være mulig å bruke samme gir. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Sobo, takk for svar, tenker på 41 B eller P, men vanskelig å finne brukt. Sjekket FINN. Om dere har ideer så tips! Har en TAMD 40B På hånda, gått 1500 t. Ny turbo oo div. Har 165 hk, men ønsker helst en 41. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Fridtjof1 skrev 1 minutt siden: Sobo, takk for svar, tenker på 41 B eller P, men vanskelig å finne brukt. Sjekket FINN. Om dere har ideer så tips! Har en TAMD 40B På hånda, gått 1500 t. Ny turbo oo div. Har 165 hk, men ønsker helst en 41. Du må nok opp i 80 til 100K for en overhalt 41P. Vurderte sjøl den TAMD 40B du tenker på. Men kom frem til at 40K for en 40 motor ville jeg ikke bruke. Så har en 41 på vei hjem nå i stedet. Men du bør da ha et MS4 gir. Vet ikke om du har et MS3 eller 4 på den gamle motor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Er det en enkel måte å finne ut hvilke gir jeg har? Ser man forskjell eller hvor står type tall? Må man skifte gir, eller er det greit med større propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Er vel ms3 på 40 motoren og får du tak i en 41 så få med giret og ms4 ellers vil du slite Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 De ser like ut. Så du må se hva som står på id plata på gir. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Er det ikke litt forskjell på plassering av oljekjøler på girene? ellers enig med å gå for 41b motor. Det var min plan også, bare 40 motoren aldri tok kvelden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Sådan ser et MS4 gir ut. Du ser litt av id platen inn mot motor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Takk for svar og hjelp så langt! Jeg har lagt ut søk på 41 motor diverse plasser. Har også forhørt meg litt med gubber her i Troms. Og jeg når vel god marsfart med 40B motoren også. Hva er skrog og motor beregnet på? Tipper 12-14 knop? Skal på yttersida også om vinteren, og der er det jo vær og dønninger... Holder dere informert videre ? PS, ang 41, Må man skifte gir, eller er det greit alternativ med større propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Ikke bruk ms3 på en 41 motor da får du garantert trøbbel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Okay ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 23.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Kan jeg benytte samme propell ved eventuell ovrergang til 41 motor? Og insyrumentering/kabel til motor? vedlegger bildet av propellen jeg har nå: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Heisan. Hvilken størrelse er det på propellen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Kommer an på giring på evt ny gearkasse er giring likt må du nok ha en noe større eller med mere vridning hvilken må du ikke spørre meg om men flere guruer her inne som vet litt om det ........lykke til Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 23.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Takk, Guruer! , Skal finne et bilde med størrelse på propellen. Hva med samme instrumenter og kabel fra 40 til 4i motor. Prøver å kartlegge hvor mye arbeid og utgifter det blir... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Det kan hende du kan bruke instrumentpanelet. ta et bile av dette og kontakten på motoren, så blir det lettere å se. ( følger vel ofte også instrumentpanel med ved bruktmotorkjøp) For å få benyttet kreftene i en 41 motor må det annen "dreving" til. Annen utveksling på girboks eller større propell dersom utvekslinga er den samme som LALUNA II skriver. Motoren skal oppnå fult turtall da med fulle tanker og ferielast. Det er mer usunt får en motor å gå litt for tungt hele tiden enn litt for lett. Blir jo som å ikke gire ned i en motbakke da du absolutt burde. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Fridtjof1 Svart 23.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Vedlegger bilde av kontakt og instrumentpaner. (timeteller virker ikke, til info) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Det ser veldig likt 41 panelet og kontakten. Er sikkert samme. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Flow Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Kjøper du en 41P motor, bør du sjekke om du også får kjøpt denne med siste versjon av gearkassen motoren ble levert med. Denne gearkassen heter HS1A (er hydraulisk). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Flow skrev 1 minutt siden: Kjøper du en 41P motor, bør du sjekke om du også får kjøpt denne med siste versjon av gearkassen motoren ble levert med. Denne gearkassen heter HS1A (er hydraulisk). Har fulgt med på brukte VP 41 en stund nå. Ikke vært noe ute med HS1A girkassa. Og når en ser de priser disse girkasser blir solgt for brukte, så blir nok en sådan pakke bra dyr. I tillegg så må det kanskje bygges om i motorrom, om det blir annen total lengde på motor/gir enn med en MS4 kasse. Med en MS4 kasse, så passer alt rett ned på gamle fester og aksling uten modifisering. Så det hele spørs hvor mye en vil ligge i bytte. Må du betale 120k for en motor pakke og så 30-40k eller mere for montering, ja da hadde ikke jeg gått igang. Da hadde jeg heller brukt noe mer å kjøpt en nye motor. For 160k for en 20 år gammel motor er jævla dyrt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.