Bjørkski Startet 20.Mai.2019 Del på Facebook Startet 20.Mai.2019 Da jeg skulle ut med båten i helgen kom det bare et «klikk» fra startmotoren. Prøvde og kortslutte starteren uten hell, så startmotoren ble demontert og åpnet. Det viste seg at en av de 4 kullbørster var slitt helt ned, og dermed ikke fikk kontakt med spolen. Jeg antar at blir der først ujevn slitasje på børsten går det rast nedover med den børste som er mest slitt da de øvrige børster vil presse mer og mer etterhvert som ujevnheten øker. Jeg har bestilt ny starter og vil bestille nye børster til den gamle starter, for å ha denne som back-up. Men så kom jeg til å tenke på; finnes det startmotor med børsteløs motor? Noen som vet? Jeg har googlet litt uten det helt store resultat. En børsteløs starter vil eliminere «problemet» Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Problemet med børstene vil jo bli eliminert, men nye vil dukke opp. En børsteløs motor har diverse elektronikk som også kan feile. Jeg vil påstå at "problemet" er såpass lite at ingen gidder å løse det. Jeg demonterte min starter i vinter, den sitter på en 35 år gammel motor med 3200 timer på ryggen. Minimalt med slitasje på børster og kommutator. Pusset lett over med 3m pad, rengjorde og smurte det som smøres skulle og satt den på igjen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Som nomen sier så er vel dette et "ikke-problem". Det er jo ikke noe gangtid å snakke om på en starter. Hvis jeg husker riktig fra skoledagene så er starmotorer viklet som en shunt-motor. Vet ikke om det kan ha noe å si for om man kan konstruere dem børsteløse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Startmotorer er normalt serie-motor. Økt strømtrekk gir mer moment. Greit å ha når en kald motor skal snurres i gang fra stillestående. Min gamle VP D2-55 hadde starter på 2,2kW. Krever litt kraftelektronikk å håndtere sånne strømmer. Forbausende enkel og selvregulerende konstruksjon. Mer strøm gir lavere turtall og større moment. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bjørkski Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jeg er enig i at det ikke er noe stort problem. Min motor, en Yanmar 4jh3e, har gått ca. 900 timer. Selv om det blir mange småturer, og dermed mange starter synes jeg det er betenkelig at startmotoren (børstene) er utslitt allerede. Spesielt med tanke på at det er umulig/vanskelig å starte motoren på annen vis. Jeg må kanskje sette opp sjekk av børster som et sjekkpunkt på vedlikeholdslisten. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Ja, enig i at det var tidlig med utslitte børster. Nå er det jo ikke motorens driftstimer som sliter ut børstene, er jo antall start. Mulig det har brukt en dårlig "batch", dårlig tilpassing mot kommutator, eller at det er lite "gods" å slite på. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.