Fred89 Startet 20.Mai.2019 Del på Facebook Startet 20.Mai.2019 Heisann, hadde tidligere problem på min 2005 Mercury 115EFI at den "kneip" når jeg hadde motoren i en bestemt tiltet posisjon, det gikk ikke an å svinge på rattet, da måtte jeg tilte den i en bestemt posisjon og da går det an å ratte helt normalt. jeg bytta tilt tuben og "horna" som holder styesylinder, griset dette opp så det kan bevege seg fritt uavhengig hva tiltposisjon motoren står i, det ble vesentlig bedre og "løste" egentlig problemet forrige sesong. Men i år etter å ha fått båten på vannet, så merker jeg fortsatt tendenser til at den "kniper" i styringa på enkelte områder, spesielt når motoren står tiltet helt ned/inn og jeg skal opp i plan, så er styringa helt låst, når jeg kommer opp i plan og får tiltet litt opp/ut så kan jeg begynne å bevege på rattet igjen. jeg ser at denne "styrepinnen" eller Swivel bracket som det sikkert heter, er helt skamrustet på min motor, det ser rett og slett helt fælt ut. Etter mye googling og undersøkelse på nettet så ser jeg at det sitter noen foringer inni her som skal holde denne på plass, er dette noe folket her har byttet selv over vinteren i garasjen? jeg forstår at jeg må løfte av hele motoren fra stamma for og få ut denne delen her, jeg har bakgrunn som bilmekaniker og har midt på treet forståelse for mekanikk og skitsome skrujobber :) delen der er snakk om er nr.9 på bildet jeg legger ved. setter stor pris på seriøse svar. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) De foringene bør skiftes tror eg. Tenker at de er spist opp og staget bikker innvendig grunnet for stor slakk. Når eg overhalte min forrige F50 var disse helt kaputt, og motor var FRYKTELIG treg på styringen..... når du likevel har ting fra hverandre så skift vibrasjonsdemperne samtidig om slikt finnes på MErcuryen. Tipper at staget ditt er fullt av salt og. Da kniper det og.... Har du sjekket at det er tregt med styrekabel frakoblet? I så fall er det motor. Går motor lett med styrestaget frakoblet er problemet ditt i styringen. Redigert 20.Mai.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jeg har hydraulisk styring, og når jeg bytta tilt tuben i fjor hadde jeg kobla vekk alt som hørte til styringa, den glir pent sideveis uten styring koblet til, men jeg mistenker når den får belastning så kniper den, jeg kommer ikke på noen andre alternativ :( Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Hmmm sjekket at det faktisk ER slakk i stammen da? Hvis det ikke er slakk og motor går fint uten styring tilkoblet tror eg feilen ligger i styringen på et vis.... Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 nei jeg har ikke hatt mulighet da båten ligger på vannet nå, men den får slite seg gjennom sesongen i år, også får jeg se nærmere på dette når jeg tar den på land igjen, det er ikke et stort problem idag, men jeg synes det er rart når alt til styringa går helt fritt og er greaset opp, jeg tok ut "horna" som holder styresylinder for og grease opp enda mer før jeg sjøsatte båten i April. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) her kan dere se hvordan styrearmen ser ut, disse bildene er tatt før jeg skifta tilt tuben og horna som holder sylinder. ser ikke for meg det ser noe bedre ut i den enden som er nedsenket i sjøvann. Redigert 20.Mai.2019 av Fred89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Ja det så definitivt ikke pent ut.... skal motor tørne rundt den bolten på bildet? Ville prøvd å slipe reint her og smøre samt ny bolt i så fall.. Edit: nei skal vel ikke det når eg tenker meg omm.... har ikke vært borti hydraulisk styring... Redigert 20.Mai.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Bolten er festet med låsemutter og sitter ikke skamtight, så jeg har sjekka at denne glir fint, den er også greaset opp nå, så jeg føler jeg har utelukket alt utenfor motoren, og da er det vel bare styrearmen igjen, som går tvers gjennom hele stamma, ser for meg dette blir et vinterprosjekt med mye varming, hamring og banning Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Husk Fluid Film rustløser. Det desidert beste som finnes. Virker noe helt vanvittig. Husk bolter som ikke vil gå i gjenger. Moe fram og tilbake. ALDRI presse bolten. Da knekker den. Blir bolten varm av friksjon, ta en pause. Mener å huske at stammen ikke var så vanskelig å få ut når alt var løst.... Vurder å borre hull i brakkert og gjenge opp og sette inn smørenipler om det ikke er. Yamahaen hadde bare 1 oppe. Satte inn en nede og.... Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 (redigert) Takker for tips, det er en smørenippel midt på, bør kanskje borre opp og lage en i nærheten av der foringene sitter. Redigert 21.Mai.2019 av Fred89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.