Jump to content

Spørsmål vedrørende kobling av skillediode


Patton

Recommended Posts

Har nettopp fått ny (gammel) båt hjem, Joda 290 sport 98 modell med VP KAD 43. Har et spørmål knyttet til kobling av skillediode. I båten er det et VP Multi battery Isolator, trolig er dette en originalinstallasjon. Her er det 3 uttak, ett for generator, batteri 1 og batteri 2. Imidlertid er alle ledningene koblet til alternator (dynamouttaket), dvs både ledningen fra dynamo og ledningene fra startbatteri og forbruksbatter er koblet sammen. Jeg lurer på hvorfor det kan være koblet slik? Slik jeg forstår det burde ledningen til startbatteri og forbruksbatteri være koblet til hhv battery 1 og battery 2 uttakene. Når jeg måler volten på batteriene er begge pakkene helt like, både i hvilespenning og når landstrømsladeren er koblet til. 

 

Dette har sikkert fungert greit for forrige eier, men jeg har et 100 A Lithiumbatteri jeg kunne tenkt meg å bruke som forbruksbatteri i stedet for blybatteriene som står der nå. Da bør vel start og forbruk skilles. Men kanskje jeg må ha en mer moderne skillediode eller et annet system for å håndtere utfordringen med to ulike batterityper?

 

Mvh

 

Patton

 

Link to post
Share on other sites

Tipper isolatoren har en defekt utgang og at forrige eier har tatt en quick-fix og koblet batteriene sammen for å få lading igjen.

Det er veldig høyt tap i disse gamle Volvo isolatorene. Jeg byttet fra Volvo til Victron MosFet, og fikk økt ladespenning på batteriene med nesten 1 volt. 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Enig i det JonnyBoy skriver, men vil tilføye at det kan jo ha vært senseledning som har medført forskjellig ladespenning på batteriene som har medført at man har koblet alt sammen. Om isolatoren er defekt er jo lett å måles seg frem til om man eventuelt løsner forbindelsene mellom uttak til batteriene og denne.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt. JRK, kan du kort forklare en amatør hvordan jeg måler om isolatoren er defekt? Koble fra ledningene og bruke multimeteret, men hvordan måler jeg?
 

Uti fra det som sies over så går det nok mot bytte av skille. Ser at Victron har noen aktuelle med lavt spenningsfall slik også Jonny Boy påpeker. Disse skal også være gunstig når man bytter batteri til Lithium.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Ser ikke bort fra at dioden er feilkoblet slik også andre båtprodusenter har gjort med volvomotorer. På en del volvo går strøm til startrele fra dynamo B+ som igjen går videre til den store + kontakten på starter. Dermed virker ikke starter når ladekabel flyttes fra + på starter til skilledioden. Resultatet blir at produsent kobler kabel tilbake for og få start. Det igjen gir feil spenning på en av batteribankene. Sjekk hvor mange ledninger det er på dynamoens ladeutgang. Hvis dette er feilen må du uansett ordne opp i det selv med nytt ladeskille. Enkelt og fikse men finn først ut om ledninger på dynamo.

Link to post
Share on other sites

Har du instrument med diodemåling så vrir du bryteren dit. Har du ikke diodemåling så vri til 200 ohms måleområde. 

Da er det slik at du måler med den røde målepinnen på tilkoplingen for generator og den sorte måleledningen på batteri 1 og deretter 2 på skillet. (Batteriledninger og eventuell senseledning må fjernes fra skillet. Generatorkabel trengs ikke ogkobles fra)

Om Diodeskillet er i orden skal du måle 0.600 (Dette er åpningspenningen på dioden og kan variere). Det viser at skillet leder i denne retningen.

Måler du 0000 er det kortslutning mellom punktene og skillet er defekt.

Måler du OL eller på noen få instrumenter - - - - så er det brudd mellom punktene og skillet er defekt.

 

 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under ser du to skisser, den til venstre viser hvordan volvo originalt har koblet ladekabel og startnøkkel på en god del motorer. Litt usikker på din motor. Om produsenten bare har fulgt anvisningen til skille dioden forsvinner strøm til nøkkel når ladekabel flyttes fra starter til diode. Dermed er jeg redd det har sett slik ut som skissen til venstre viser. Da blir det for lav ladespenning på forbruk da forbruk lades via dioden mens start lades direkte via original ladekabel.. Er dynamo utstyrt med senseledning (gul) og denne er koblet til forbruksbatteri blir ladespenning for høy på start da dynamoen presses opp i over 15 volt pga spenningsfallet i dioden.

Det riktige er koble om slik det er gjort i skissen til høyre. Da leverer dynamo ca 15 volt til dioden og ca 14,4 til både start og forbruk. 

565404851_nykobling(1).png.80a73c3bd46af0adb342805a1724fe74.png

Tanken er at tidligere eier har oppdaget skjeiv spenning på batteriene, i så fall skissen til venstre, og derfor har koblet begge batteri direkte til dynamo.

 

En annen ting er at volvo leverer motorer med gul senseleding koblet rett på dynamoens B+. Denne skal da tas av ved B+ , forlenges, og kobles vanligvis direkte på forbruksbatteri når en slik skillediode benyttes.  Er ikke det gjort leverer dynamo ca14,4 til dioden, men bare ca 13, 7 til batteriene pga motstanden i den.

 

Slett ikke sikkert noe av dette er feilen, men som sagt tidligere, uansett ny eller gammel skillediode blir det feil om det ikke gjøres om slik skissen til høyre viser. Det er bare og sjekke hvilke ledninger som er koblet til dynamo B+ og det skal bare være en når dioden du nå har benyttes.

Link to post
Share on other sites

Mellom regnbygene i dag har jeg tittet litt bak på dynamoen. Slik det er koblet nå går det en kort gul ledning rett inn på B+. Jeg antar at den kommer fra regulatoren. Gul ledning videre i retning batteriet er koblet fra dynamoen og henger i løse luften. Dette forstår jeg ikke.  

 

I dag har jeg også bestilt et nytt Victron batteriskille for 2 batteribanker. Hvis jeg forstår deg Hegra riktig, så skal jeg koble den korte gule ledningen (som kommer fra regulatoren på dynamoen) bort fra B+, skjøte den med den gule som går videre og terminere  den på positiv terminal på forbruksbatteriet. Kobling av skillet sier seg selv. Høres det riktig ut?

 

Jeg legger ved et bilde som viser hvordan det er koblet bak på batteriet.

Dynamo.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det høres helt rett ut. Men det er jo litt pussig at forrige eier har valgt å flytte den interne gule ledningen fra regulator til B+.

Enten har han ikke hatt peiling på hva han har gjort, eller senseledningen kan ha forårsaket for høy ladespenning. Dette kan skje om den gule ledningen ikke er terminert skikkelig i begge ender. Blir det brudd i denne vil jo dynamoene levere maks spenning hele tiden. 

Tror det er en god ide og når du har fått koblet opp dette og batteriene er helt toppladet, og sjekke at polspenningen ikke overstiger 14,4 Volt

Link to post
Share on other sites

Patton skrev for 8 timer siden:

Hvis jeg forstår deg Hegra riktig, så skal jeg koble den korte gule ledningen (som kommer fra regulatoren på dynamoen) bort fra B+, skjøte den med den gule som går videre og terminere  den på positiv terminal på forbruksbatteriet. 

 

Riktig. Hvorfor dette ikke er gjort er ikke godt og si. Siden ledningen ligger der løst kan det hende dette har vært riktig koblet tidligere, men endret igjen. Slik det er nå vil det bli for lav ladespenning ut til batteriene hvis de lades via skillediode.                                         Ja der var jrk sekundet før meg:smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Ny båt så er det alltid litt greier med å få satt det opp slik man selv vil ha det. Nytt skille ligger allerede klart på posten, sa da blir det vel montering til helga. I første omgang blir det å få montert skillet. Deretter sette inn Lifepo4-batteriet jeg har fra tidligere. Må da bygge om litt fordi med nåværende oppsett henter vinsj og baugpropell strøm fra forbruksbatteribanken. Lithium er viss nok ikke så glad i den type belastninger. Har også en eldre Sleipner/Mascot 20 A landstrømslader, den burde nok også vært byttet ut med noe som lader to banker og som er mer tilpasset Lithiumbatteri. Til slutt blir det å få montert opp et solcellepanel, har regulator fra Victron liggende fra et tidligere prosjekt. Nok en gang, tusen takk for god hjelp og masse læring.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

En liten  statusrapport herfra og et spørsmål. Mulig det begynner å komme over i en annen tråd, men det får våge seg. Har nå koblet opp nytt system og prøvestartet. Står på land, så det var bare en kort start for å se om det lader/funker (og det gjør det).

Har satt inn 100 A lithium på forbruk,  VICTRON ARGOFET 200-2 2 BATT. 200A IS./LOW LOSS skille og koblet opp 75 W solcellepanel med Victron smart solar MPPT 75/15 regulator. 

 

Senseledningen er originalt koblet opp mot startbatteriet. Lurer på hva som er mest fornuftig her? Tenker at det er en fordel å koble senseledningen mot forbruksbatteriet, da det er det som i størst grad får belastning og som kanskje vil ha mest behov for lading? 

 

Mvh Patton

 

Link to post
Share on other sites

Vanligste er at senseledning går til forbruksbatteri så lenge ladeskille ikke har egen spenningsregulering. Denne Victron du har kjøpt har vel ikke det så vidt jeg ser. Men batteriene du har kjenner jeg ikke til. Jeg har bare vanlige bly/syre. Skulle ikke tro det betyr noe hvor senseledning står uansett batteritype.

Link to post
Share on other sites

 Nå har du jo solceller med egen regulator. Litt usikker på hva som er mest hensiktsmessig . Mulig solcelleregulator og dynamo (gul senseledning) burde sense på hver sin adskilte batteribank. Har ingen erfaring med dette, men det må være mange som har montert solceller som kan eller vet noe om det. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode og hjelpsomme svar, Hegra. Tror jeg lar det være slik det er nå (solcelle til lithium/forbruk) og senseledning fra dynamo til bly/startbatt. Så heller følge litt med på volten. Har app på telefonen fra Victron, slik at det er lett å følge med. Har også et enkelt voltmeter på dashbordet koblet til lithium/forbruk. Startbatteriet må jeg sjekke på polene.

Link to post
Share on other sites

Dynamo vil jo bli veldig ‘lat’ om den senser på start. Så lenge dynamoens regulator er beregnet for bly-syre evner den vel neppe å overlade Lithium-batteriet som vel også passer seg selv via BMS vil jeg tro. Hadde koplet den på forbruk og som du sier holdt et øye med spenningen ved lang gangtid men etter min erfaring med VP KAD43 regulator så kommer neppe spenningen så høyt at det er noe problem for startbatteriet. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 8 timer siden:

Dynamo vil jo bli veldig ‘lat’ om den senser på start

Tja, det var det da? Støtter deg der Fantino, men om det allerede er høy spenning  på forbruk pga solcellene, hva da? Blir vel ikke mindre lat da eller?  Som sagt har jeg ikke vært borti dette , men mener det var en som fikk ladealarm etter solceller ble montert. Men hvordan det var koblet husker jeg ikke, og heller ikke sikker på om det var dette som utløste alarmen. 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så sant jeg ikke har landstrøm, er solcellepanelene mine koblet til forbruksbanken. (Med landstrøm får forbruksbanken lading fra landstrømladeren og solcellepanelet kobles automatisk over til startbatteriet med litt relé og diode-mikk). Underveis senser dynamoen på forbruksbanken, men selv om det batteriet da også har tilkobling fra solcellepanelet, overtar dynamoen ladingen og strømmen fra panelet går ned. Altså: Dynamoen vinner! Jeg har en Sterling regulator på dynamoen som jeg har satt å lade med 14,8volt til batteriet er fullt (eller minst en time), for så å gå ned på vedlikeholdslading 13,6volt. Og slik oppfører systemet seg i praktisk bruk også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmm, interessante innspill her. Båten er på land foreløpig og det jeg vet er at solcellepanelet i gjør jobben. Båten går etter planen på vannet denne uka, så til helga blir første prøvetur. Først da får jeg prøvd dynamo og det nye skillereleet. I og med at det ikke er fasitsvar på dette med hvor senseledningen bør kobles og at blandingen bly/lifepo4 gjør det litt mer komplisert, så ser jeg an litt og måler fortløpende på batteriene. Men ser klart poenget/erfaringene som Fantino og Lars H viser til. BMSen på Lifepo4-batteriet blir også en ny erfaring. Håper det fungerer så greit som Fantino viser til, at det stenger seg selv ved evt overlading. 

Burde nesten satt på et voltmeter på startbatteriet også som jeg kunne følge fra førerplass.
Men akkurat nå må jeg prioritere sjøsetting. Fremdeles litt polering igjen og ikke minst skal båten fylles med alt dere vet. Utrolig mye en båt rommer, det ser man når man skal tømme en båt :-). 

Link to post
Share on other sites

@hegra: Jeg har samme erfaring som @Lars H.dvs at dynamo ‘vinner’. Dog kan det ta litt tid før solcelleregulator stenger helt ned dersom den store banken jeg har til inverter er veldig sulten , men som regel skjer det umiddelbart - antakelig fordi jeg har forholdsvis mye solceller ift forbruk. Dette vil vel avhenge av settpunkt på regulatorene da. Min 140A dynamo (På en VP D3 220) er såvidt jeg kan forstå temmelig ‘teit’ og har ingen sensefunksjon så den har bare ett mål i livet og det er 14.4V. MPPT er satt på 13.2V float og 14.4V absorpsjon for å være snill med AGM batterier.

 

Har ikke LiFePo4 selv men ut fra det jeg har lest om anbefalte ladespenninger vil jeg tro at det vil være bortimot umulig å overlade med en 60A Valeo dynamo med senseledning. Så blir BMS en ekstra sikkerhet og slik bør det vel være.

 

Dynamo, MPPT (og landstrømlader som jeg bruker lite) er alle koplet til felles punkt på inngang til ladeskiller.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...