Jump to content

Hvilket kart/plotter - program foretrekker dere på nettbrettet og hvorfor?


Haba

Recommended Posts

Jeg bruker nettbrett som kartplotter og har nedlastet Navionics boating hd, Embark og Nautical Classic (tildl Gule sider). Programmene har alle sine pre, men skulle vært kjekt å vite hva båtfolket foretrekker og hvorfor. Jeg bruker vel mest Navionics (nå Garmin), men har ikke utforsket de andre programmene så grundig. Kjekt om noen vil dele sine erfaringer ?

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om jeg bare skal "ut en kjapp tur" så ligger Gulesider på sjøen på telefonen, enkelt og rimelig til småturer. 

 

Elsker ruteplanleggeren på Web som Navionics har, men liker ikke kartene og appen for iPad syns jeg rett og slett er utdatert med dårlig grensesnitt. Så for brettet har jeg iSailor, som rett og slett er veldig bra. Funksjonsrik og med et godt grensesnitt og gode kart. 

 

På PC bruker jeg Opencpn, har det også på brettet men foretrekker iSailor til vanlig bruk der. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 35 minutter siden:

Pro versjonen til «på sjøen» fra gulesider har blitt abonnementtjeneste. Som gjør set mindre attraktivt i mine øyne.

 

Enig, og Sverige må en betale for nå, selv om en får det gjennom den svenske appen, men da uten tilleggsfunksjonene. 

 

Om jeg skal rangere etter pris så... havner vel fortsatt Gulesider på førsteplass, om en kun seiler i Norge.  Så kommer vel Opencpn, Navionics og iSailor. 

 

Skal en seile jorda rundt, eller noe i den dur, så er vel Navionics det billigste alternativet.. tror jeg. Har ikke full kontroll på prisene globalt på kart iSailor og Opencpn, er faktisk i tvil om de dekker "hele greia", men ser jo at iSailor koster en del om en skal ett stykke. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Pinkvin said:

Skal en seile jorda rundt, eller noe i den dur, så er vel Navionics det billigste alternativet.. tror jeg. 

Stemmer. Tror jeg har brukt rundt 4500-5000 kroner på kart, og da er det ikke særlig mange områder jeg ikke har dekket. Vanskelig å slå denne prisen, så en skal være litt fin på det for å forsvare noe annet om en skal langt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Euklid skrev for 1 time siden:

Stemmer. Tror jeg har brukt rundt 4500-5000 kroner på kart, og da er det ikke særlig mange områder jeg ikke har dekket. Vanskelig å slå denne prisen, så en skal være litt fin på det for å forsvare noe annet om en skal langt.

 

Jorda rundt boms med Navionics og kystsnobber med iSailor :lol:

Link to post
Share on other sites

 Nå er det kanskje ikke direkte det ts spør om, men jeg synes styrken ligger i å ha fler kilder tilgjengelig. F.eks. fysiske kart + plotter, eller plotter + navionics på iPad, eller navionics på ipad + gulesider på iphonen... bare noen eksempler, men det viktigste er å kunne dobbeltsjekke når man er i tvil, og det kan man godt bli selv med det beste kartprogram. Vel, bare en betraktning:wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
seilfred skrev 18 minutter siden:

 Nå er det kanskje ikke direkte det ts spør om, men jeg synes styrken ligger i å ha fler kilder tilgjengelig. F.eks. fysiske kart + plotter, eller plotter + navionics på iPad, eller navionics på ipad + gulesider på iphonen... bare noen eksempler, men det viktigste er å kunne dobbeltsjekke når man er i tvil, og det kan man godt bli selv med det beste kartprogram. Vel, bare en betraktning:wink:

 

Jeg har Raymarine plotter med c-map. Men den er gammel og utdatert, og det er også kartene. Til tross for det, den oppleves trygg som "penger i banken". Dønn stabil, og såvidt jeg har fått med meg, viser den alltid riktig dybde, men er ikke like detaljert som diverse apper til nettbrett. Men når jeg er på nye plasser eller langtur så er jeg avhengig av å ha en sekundærløsning som er oppdatert ifht navigasjonsmerker osv, det er da nettbrett. 

 

Og så har jeg alltid en app på telefonen..  osv. Backupløsninger har vel egentlig aldri vært enklere og billigere enn i dag. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Min favoritt er fortsatt iNavX på iPad.

Bruket Navionics kart, men kan også kjøpe andre type kart.

 

Har installert de fleste andre kartappene som diskuteres,og det er flere fordeler med de, men når det gjelder, så blir det til at det er iNavX som startes opp. Tradisjonelt har mobildata vært dyrt, spesielt utenlands. Har derfor konsekvent brukt aper med offline kart som lastes ned på forhånd.

 

Noen fordeler med iNavX:

- kart som dekker Skagerak, inkluder Danmark (det gjør visst Navionics også nå)

- båten hopper alltid tilbake til på skjermen etter at en har tittet litt rundt, slik at en slipper å gjøre dette manuelt. Veldig praktisk når det er litt bevegelse i båten og vanskelig å treffe riktig på skjermen.

- kan ofsette båtens posisjon på skjermen. Min favoritt et iPad på høykant, nord opp og offset aktivert. Da benyttes mesteparten av skjermen til kart for dit man skal, og ikke halve skjermen for dit man kommer fra. Har ikke sett at noen av de andre har denne muligheten.

- enkelt å lage ruter og redigere disse

 

- kart koster en del, men når de er kjøpt er de dine så lenge padda fungerer (1 års oppdatering inkludert)

 

Edit: iNavX har endret modell slik at de også opererer med årlig abb. på ønsket kartområde. Usikker på hva som skjer dersom abb. ikke fornyes. Inntil nå har man fortsatt hatt kartene, men mistet muligheten for oppdatering. Pris for Navionics+ kart for Skagerak og Kattegat koster nå 1050,- pr år. Dette er noe dyrt da det samme kartet i Navionics Boating koster 479,- 

 

- opptegning av kart ser mye bedre ut enn på Navionics, selv om det er samme kartene

 

iNavX finnes også til Android, men har ingen erfaring med den versjonen bortsett fra en betaversjon på mobilen.

 

Fordeler med andre apper som jeg savner i iNavX:

Navionics Boating:

- mulighet for autoruting (når det fungerer)

- «Drivstoffbørs» der man kan sjekke, eller legge inn priser på diesel/bensin på de forskjellige marinaene. Enkelt å søke etter priset på f.eks diesel i nærområdet

 

iSailor:

- tegner kartene best/finest (min subjektive oppfatning)

- enkel i bruk

 

Embark:

- Ikke fått testet denne enda, men kartene ser bra ut

- ser ut som man må abonnere på pro versjonen for å få nedlastbare kart

 

 

Redigert av to-vid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

seilfred skrev 8 minutter siden:

 

Alt dette virker jo veldig bra. Hva menes med at det er de samme kartene??

 

iNavx er bare en app for å vise kart. Etter installasjon så kjøper man kart for det området man trenger. For Norge / Skagerrak er det Navionics+ kart som er mest aktuelle. Dette er samme kartdata som benyttes av Navionics Boating appen. 

 

Ser nå at iNavx også har endret til årlig abb. på kart. Og de er dyre sammenlignet med Navionics Boating og Embarc. 1050,- for ett år for Navionics+ Skagerrak og Kattegat. Klarer i farta ikke finne ut hva som skjer med kartene dersom en ikke fornyer når året er omme. 

Link to post
Share on other sites

OpenCPN  til PC og  Android

 

 Sjøkart er billig  No, SE og Dk ca. 800 kr

» OpenCPN is Free Open Source Chartplotter and Marine GPS Navigation Software, get it at  https://opencpn.org . Digital oeSENC charts of Denmark  are only 23 € »  Digital oeSENC charts of Norway are only 21 € »  Digital oeSENC chartof Sweden  are only 49,72 € »
» OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9 €. Get it at  Google Play  » and Free  oeSENC Plugin for OpenCPN 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Må innrømme at kartkjøp via plugin i Opencpn er en partykiller for meg... 

 

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Installerte Opencpn men da jeg kom til karthandel ga jeg opp hele systemet.

Det hjalp da jeg krøp til korset og leste manualen. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 21 minutter siden:

Hva! Lese manualen, og det tør du innrømme her!

 

Enig i den, det er noe galt med produktet når en må ty manualen.

Men synes det var for galt å kjøpe NV sine til 5/6000 mer for å slippe å lese manual.

Så får stoltheten heller vike, enn at lommeboka må blø.

Og når kartverket finner 300 nye grunner i året er oppdatering viktig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...